Avels frågor .
Nu har vi pratat om att vi ska ta en kull till våren med Cipper, och en unge.
Men hur gammal ska en hona vara för att paras?
Hur länge går mamman med ungarna i magen?
Du har ju haft kullar innan? Kan faktiskt tycka att det är konstigt att du inte läst på något om det vid dethär laget. Finns massa trådar och artiklar om avel.
// Sofia

kullarna kom när jag inte visste det! Alltså fick jag inte reda på det?>.<
Tror du får läsa på en del innan du tänker på att ta en kull
. Men kan säga att dom går i mellan 15-21 dagar beroende på vilken ras, hanen ska minst vara 2½ månad och honan minst 5 månader innan första parningen..
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Det är Dvärghamstrar va? Campbells, Vintervita, Kinesiska eller Robbar?

Japp, dvärghamstrar:) Vintervita^^
Jo, jag har läst på jätte mycket, men det finns fortfarande frågor som jag grumlar på 
#5 Okej
, om jag har för mig rätt går vintervita 18 dagar.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

Så honan ska minst vara 5 månader?

då är det typ 1-2 månader kvar:)
#7 Jupp 
//Frida

Thanks för alla svaren, men finns det något särkilt man måste tänka på?
Jo, jag vet att man ska skilja hanen från mamman efter födelsen 
Du kan läsa mycket på Svenska Hamsterföreningen http://www.hamsterforeningen.se/
Några dagar innan födseln ;) Annars blir det ungar igen.
//Frida

aa, det har hänt här :P

putt
#2 men efter första kullen du fick oväntat, kunde du ju läst på.
föresten så hjälper hanen till med ungarna, så behåll den inne.
Mvh
Mig

Jag fick den andra kullen oväntad också .

Men den andra kullen kan väl inte varit oväntad i och med att du fortfarande hade honan och hanen ihop efter första kullen?

ja men jag var ganska okunnig då
#18 inte för att låta elak men du borde kanske läst på efter första kulln om hur du skulle tagit hand om ungarna och då läst att man tar bort pappan för att inte få fler kullar.
Mvh
Mig

Jag läste på mycket, men jag tog bort pappan snabbt men då hade han redan parat sig med honan igen.
>.>