tumör i kinden ?!:'(
Min hamster Sandy är väldigt gammal och idag när jag klappade henne på kinden kände jag en stor bubbla ?!
är detta en tumör??
vad ska jag göra?
Är jätteledsen! 

INGEN MED SVAR? :(

Var det verkligen som en bubbla som du sa (för när du säger bubbla tänker jag typ att den inte e så hård), eller mer som en hård boll?
Jag är ju verkligen inte expert på dethär men jag tror att tumörer är ganska hårda.

den var jättehård! :'(
Om det inte är något hon har i kindpåsen, så kan det ju vara en tumör, eller något annat.
Du har ingen bild på henne? Att ringa till veterinären och få en tid för undersökning kan ju vara behövligt.
Hur gammal är hamstern? Är det en guldhamster/dvärg?

#3 ojdå… då vet jag inga mer tips jag kan ge
Men fortsätter att hoppas på det bästa, eller hur? :/

Hon har runt 2 år tror jag…
Nej , det kan inte vara något annat i kinden eftersom den är HELT rund och det känns inte som några frön eller sånt inte!
ska försöka fixa en bild..

kan inte fixa bild, har inga batterier..
Men det blir nog vet !
gråter..

inlägget kan låsas.
Vad hände?
Exakt, vi vill ju veta vad det var för fel?
// Sofia

En bekant till mig ringde vet och de sa att om en hamster är så gammal så behövs inget att göra, djuret somnar in av sig själv utan att lida. Så jag väntar och ser till min älskling somnat i himlen<3
självklart längtar jag ju inte D:
Ååh, skickar massa kramar!

#13 tack! värmer verkligen :)
har gråtit halva kvällen..
Ja, det är svårt när man inser att detta är slutet… Tänk på hur bra hon haft det! Tänk på allt roligt ni haft! Tänk på att ni kommer ses igen C:

Japp :)
Men det är så svårt att hålla tårarna inne..
Men uvva beklagar verkligen!
// Pabblo
Håll inte inne dom… Gråt!

#17, tack!
Känns lite bättre nu..
men det blir ju som ett tomt hål nu när Sandy kommer till slutet 
Usch så tråkigt! Men mår hon dåligt? Alltså, är hon slö, äter inte, dricker inte.. För om hon är normal i beteendet så kan det dröja länge innan hon somnar in, och tumörer växer oftast väldigt fort.
// Sofia

hon äter inget.

hon är slö också .
Då skulle jag nog faktiskt ta henne till veterinär för avlivning, om hon inte längre är sig själv och mår dåligt.
Det är inget roligt beslut.
Men man får tänka på att djuret slipper må dåligt/lida.

Usch en massa styrkekramar till dig!!! Det är ju nackdelen med djur, att man älskar de så mycket sedan dör de:( Min senaste guldis dog i mina händer hon blev sjuk och dog bara 3 månader gammal

Men vetten sa ju själv det att man inte ska göra något ,
är så ledsen…………………………………………………………………….
Men om hamstern lider så är det ju bättre att avliva den, än att hon ska sitta i buren och lida i dagar eller veckor.
// Sofia
Tycker också att det är ett konstigt resonemang, vänta tills hamstern dör av sig själv. Aldrig hört något så korkat! Man gör väl lidandet så kort som möjligt? Vad är en dag/ några dagar för oss, men hur långt är det för en hamster?

men veterinären sa ju det själv!
#28: Då är det tyvärr ingen vettig veterinär.
Varje seriös och vettig veterinär brukar påpeka att det är bäst att avliva om djuret lider och det inte går att göra något åt.
Har veterinären ni ringt till sagt att den ska självdö, ev i plågor, ja då är det i mina ögon ingen vettig veterinär överhuvudtaget.

Det kostar runt 800 kr att avliva här .

Och det är inte 100 på att den är farlig.
Men hon är ju så gammal… Och hon äter ju inte ens!

Kostar 1100 med undersökning och avlivning >.<

#33 jag tycker du får göra som du vill. kostar det så mycket och du inte vill göra det, så ska du inte det tycker jag
Helt omöjligt att det kostar så mycket! Betalade 80 kr för att avliva en nyfödd valp. Åkte raka vägen till vet, utan att boka tid. I såna fall behövs inte alla dyra avgifter. Normalt kostar det ju några hundra att bara kliva över tröskeln, sen ytterligare några hundra om det är en akut tid och det är här på dyraste vetrinärstationen och inte ens dom dog dom avgifterna.

Ja.
Sandy får ju inte bara försvinna !
#33: Det låter verkligen hutlöst.
Mitt tips är att du kollar hos en annan veterinär, som dessutom är vettig.
För mig har det inte kostat mer än 200kr att avliva en vuxen guldhamster.
120kr för en 2v guldhamsterunge.
Dessutom kostar det här 600kr att kastrera en kaninhane och 800kr för en kaninhona.
Så det låter inte klokt med 1100kr för undersökning och avlivning.
Sen gäller det som sagt att tänka på djurets livskvalitet.
Mår djuret dåligt och inte längre är sig självt, så är det nog dags att tänka på att låta djuret vandra vidare.
Oavsett vad man själv tycker.
Håller helt med Ninni. Låter helt sjukt att det skulle kosta så mycket för en avlivning. Dessutom brukar det inte vara en veterinär som avlivar, utan en sköterska, då brukar det bli ännu billigare.
Men kontaka en annan veterinär, för den du pratat med verkar ju inte klok.
// Sofia
Kanske kostar 1100 med en vetrinärundersökning på akut tid. Men lite krasst- behövs en undersökning? Känns som om det inte finns så mycket att göra på en gammal hamster som är dålig, utan det enda rätta är att förkorta lidandet!

Nu har hamstern blivit bättre, och vi har gett henne C-vitaminer och hoppas att det hjälper för vi ser att hon ej lider!!
Hur vet ni att hon inte lider?
// Sofia

Då skulle man väll sätt det?
Har sett nu att hon rör på sig utan problem .
kostar det så mycket jag avliva kanin för 250kr då tog dom hand om kaninen sen o det var bra det pga stenhård mark. Inte katten kostar det mer o avliva en hamster som väger så lite… ring till annan vetrinär.

men hamstern mår t.o.m bättre nu för vi ger henne vitaminer
Nej, det är väldigt svårt att se om en hamster/gnagare lider. Då det tillhör deras natur att inte visa sig svaga. Gå till en annan veterinär.
Vitaminer hjälper inte ett smack mot en tumör. Visst kanske hon blir lite piggare. Men det dämpar ju inte smärtan och hennes ålder nånting.
// Sofia
44, skönt o höra och lider hon inte av att ha tumör,kan hon få somna in hemma i lugn o ro. Men om hon inte äter mm anser jag man bara drar ut på tiden o att de plågas det blir en lite trist tid o minnas av henne, hoppas du förstår vad jag menar.

Ja men, nu när vi gett henne vitaminer så åt hon faktist och det verkar bli bättre , om hon äter.
Tumören täcker ju ena kinden men hon använder den andra, det är som att när en hamster bryter ett ben kan man ju bara operera bort den, avliva behövs ju inte ;S
Så länge hon äter och dricker och rör på sig någolunda må det ju vara okej, men vid minsta lilla tecken på det är jobbigt åt henne tycker jag du ska åka till vet(en annan då).
// Pabblo

Vet inte hur det är med hamstrar, men jag vet att råttor som tex får infekterade sår av rivsår eller bett från andra kan få abcesser som är varfyllda, de är oftast ganska hårda. Jag tänkte på om det inte är så vanligt med tumörer kanske det kan vara ett sår i kinden som blivit varfylld. Men borde kanske inte ha blivit riktigt så hård i så fall. Bara en tanke.
Hur som så beklagar jag, aldrig lätt när ens djur blir sjuka eller dör. Hoppas hon mår bättre.
Bara en tanke: Hon verkar nu som du säger SandyCipper att hon har blivit bättre men det kan ju komma en till gång då hon blir sämre.
Är det inte så att hamstrar visar väldigt sent om de är sjuka eller nått, har för mig att veterinären berättade det när de skulle avliva Vivvi, tror det bara är inte säker.
#50 Ja när de väl visar sig vara sjuka, så är det oftast försent att göra något.
// Sofia
Min förra hamster Vivvi gjorde det, först fick hon ett sår på magen, sen verkade hon må bra sprang runt, drack och åt, efter några dagar blir hon sämre så vi måste ta henne till veterinären osv
Kan säga att veterinären har fel…om hon inte äter alls så kommer hon dö av svält. Och det är INTE lugnt och smärtfritt.
Kom på en sak…dreglar hon någonting? Och vad händer om du mycket försiktigt trycker på den svullna kinden?

Jag har ju sagt att jag såg henne äta . :>
Häruppe kostar det 366:- att avliva en hamster. Undersökningen går på mindre, beroende på vilken veterinär man går till.
Jag tycker att hamstern borde få åka in till veterinären för undersökning, du kan ju alltid beställa tid på tex måndag, då är det ju inte jourtid. Är det en "varböld" går det att få antibiotika.
En hamster som har en tumör lider, klart att de inte visar det de är ju bytesdjur. Ett svagt djur är ett lätt byte för rovdjur.
Själv ringer jag runt till olika veterinärer och hör priser, samt vad de tror sig kunna göra för djuret, finns det någon som är villig att ge djuret en andra chans så testar jag medicineringen eller vad de rekommenderar.
Funkar inte det så vet jag att jag får ta mitt ansvar som djurägare och låta avliva djuret, för att förhindra onödigt lidande. Visst blir jag ledsen, men att veta att mitt djur farit illa och lidit i onödan skulle få mig att må mycket dåligt.
Ett ex är en veterinär jag ringde om min älskade hona Kawasaki som hade fått livmoderinflammation, hon var bara 1år och 3månader, veterinären sa att det bara var att låta naturen ha sin gång.
Självklart ringde jag en annan veterinär som bad mig komma in, hon fick antibiotika och blev frisk en vecka sen kom inflammationen tillbaka igen. Både jag och veterinären hade kommit överens om att i fall hamstern inte svarade på medicineringen så var det bästa för djuret att få somna in.
Jag har alltid en öppen dialog med veterinären, där jag säger att jag inte vill avliva ett djur i onödan, men samtidigt vill jag bespara djuret onödigt lidande. Sen får veterinären ta beslutet efter att ha tittat på djuret.
#56 Bra skrivet.
// Sofia

#56, var bor du då?

Jag förstår er alla, men nu tycker jag att det verkar som ni hackar på SandyCipper
Det är helt och hållet upp till henne om hon vill avliva Sandy

Har letat upp efter veterinärer i Borås men halva delen säger att det går på ONSDAG och de andra säger fanemej 500 kr ! >.<!
Har du någon distriktsveterinär i närheten? Ibland är dessa lättare att få tag på, och ibland har de lägre priser också.
Ja, beslutet är hennes, men att ha djur kostar och det är något man bör vara medveten om, oavsett vilket djur det gäller, och alla djur kan bli sjuka.
#58. Jag bor i Bollnäs, en veterinär tog 150:- för undersökning och en annan 300:- så prisskillnader finns helt klart. Ska man dessutom avliva eller ha medicin till djuret kostar ju det utöver. Och jouren kostar över 1000:-, många veterinärer här rycker inte ut för smådjur då det ger för lite pengar, kossor och hästar däremot är en annan femma. har man ett mindre djur får man ofta höra: vänta och se.
366:- är den billigaste kostnaden för avlivning här. De tog 250:- förut, och den veterinär som ligger närmast tog 450:- vad de tar nu har jag inte frågat.
Här på ett ställe, i min stad, där är de riktigt dyra jämfört med andra ställen, där skulle de ha 275 kr tror jag för att avliva en hamster, och då tog de hand om kroppen efteråt.