Blästersand?
Det går så mkt badsand till mina hamstrar pga av att dom använder den som toalett…
Jag har läst att några på detta forum köper blästersand till sina för typ 50kr 25kg på jula.
Och nu undrar jag vad tycker ni om den sanden?
Jag har precis köpt in en Lh hamster kan den använda blästersanden? för pälsen tänkte jag=)
Ja hoppas isf att vårat jula här har hemma den sanden…
Jag har testat och det enda som inte funkade hemma hos mig, var att det stank så in i helsike trots att jag bytte 2-3ggr/dag.
Men vet andra som är nöjda med det, så det är nog olika. =)

Jag kör tvättad sandlådesand från Bauhus. Kostar också under 50-lappen. Vet inte om det är 20 eller 25 kg i den. Räcker länge även till mitt stora gäng iallafall.
#4 är inte den grövre än blästersanden? Luktar den mindre alltså?

Har aldrig testat blästersanden och sandlådesand luktar ingenting.
Däremot har jag chillasand till robbarnas sandbadkar för de rullar ju runt hela tiden.
Men i toa-lådorna har jag enbart sandlådesanden.
Mina guldar badar o kissar i samma. Inte så frächt kanske………….
Som jag fattade så är inte blästersand Sand utan nåt svart. Var o kollade på det hos Ahlsells o det var nåt svart o försäljaren sa at de tvar olagligt att använda vanlig Sand till blästring nu för tiden. Så nu köper jag vanlig Sand hos Biltema. 17kg för 50kr.. Står att den är grovkorning men det känns som "normal" Sand o är så billig så man kan ju byta varje dag utan att behöva betala en förmögenhet…
Har tidigare haft chillor, dessa hade äkta chillasand. Och ja det är skillnad på sanden, men till de positiva. Chillasanden var lite väl dammig enligt mig, jag fick nysa varje gång jag rengjorde.
Jag använder Sand från biltema, finkornig. På säcken rekommenderar de sanden till akvarium, leklådor, kakling m.m. Kornen är 0,1-0,7mm/diametern.
Skulle köpa blästersand, men jag vågade inte, detta står på biltemas hemsida om blästersand:
Kemisk analys:
MgO 47-50 %
SiO2 40-42 %
FeO+Fe2O3 7-8 %
Al2O3 0,4-0,5 %
CaO 0,2 %
Glödningsförlust 0,5-1,2 %
Fri kvarts < 0,1 %
Inandning: Inandning av höga halter damm kan orsaka övergående irritation i näsa och hals.
Förebyggande åtgärder: Undvik dammbildande hantering.
Andningsskydd: Dammfilter IIb (P2) kan behövas.
Ögonskydd: Vid risk för direktkontakt eller stänk skall ögonskydd användas.
Så de kändes inte bra att använda den…
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Tack alla för era svar=)
Jag kommer iaf att börja använda sandlådesand=) till mina hamstrar.