Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 5140 ggr
Ellenfyrkant
0

Rumsren ?

Jag har en guldhamster på drygt 8 veckor som vägrar att inse vad toan är till för. Så min fundering är; hur får jag henne att utföra dessa behov på toaletten ?
Hon bajsar lite varstans och kiss har jag upptäckt i huset, oftast är det även där bajset hamnar. Hittills har jag försökt med att plocka upp bajset jag ser och lägga i toa-lådan. Men hittils (3,5 dygn) har det inte gett några vidare resultat. Några tips ?

Mvh Ellenfyrkant

Mexxie
0

Alla hamstrar bajsar inte i lådan.

Det går inte att träna till det heller.

Roxie
0

Om det är något speciellt ställe hon kissar på, tex ett visst hörn. Prova ställ toan där.
Jag hade även en liten dam här hemma som alltid gjorde sina behov i sitt hus. Men när jag tog bort huset gick hon direkt till toalådan.
Hus är ju inte nödvändigt egentligen, så prova att ta bort det kanske? :)

// Sofia

Ellenfyrkant
0

#2 Fast enligt jordbrukslagen vill jag minnas att hus är ett måste, är det inte så ?

Mvh Ellenfyrkant

amandapi
0

nej ett HUS är inte ett måste, de ska ha tillgång till ett bo och de får de genom att bygga sitt bo med papper eller liknande. Vet att det har diskkuterats i detta förut, kommer ej ihåg om det var här eller på SHF men vet att vi fick svar på att just ett HUS är ej ett måste men tillgång till att bygga sig ett bo är ett måste.

Roxie
0

#4 Exakt :)

// Sofia

BMEXX
0

Min vägrar att sova i hus, vill bara ha en massa toapapper och boa med.

Angående "skit-piss"-problemet har jag ingen aning, tror det är ganska omöjligt att få dem helt att bara gå på toa.

// Pabblo

Ellenfyrkant
0

#6 Har hört att det inte ska vara så svåprt, men det tycker jag att det verkar som. xD

Mvh Ellenfyrkant

amandapi
0

Tror inte det går att träna dom, bara ställa "toaletten" där de kissar mest så kanske de fattar?

Ingen av mina hamstrar har någonsin velat kissa i en sån toalett, de har bara flyttat på toan och kissat som vanligt i sitt hörn, eller bytt till ett annat kisshörn Tungan ute

Ellenfyrkant
0

#8 Om hon ändå hade haft ett hörn så vore det väl kanske något enklare men nu springer hon ju överallt och bajsar och kissar.

Mvh Ellenfyrkant

amandapi
0

ja då kan det bli svårt Flört

Ställ den bara i ett hörn, till sist kanske hon fattar?

Ellenfyrkant
0

#10 Hon verkar inte ha hajjat hittilla, så det kommer nog inte att gå upp ett ljus för henne är jag "rädd". Tungan ute

Mvh Ellenfyrkant

MariaD
0

ALLA mina hamstrar kissar i sanden, som är tänkt till att bada i Tungan ute

TildaH
0

Vad har du för material i toan? Inte för att jag vet om de spelar ngn roll men de finns ju olika typer av Sand, kanske hon gillar ngn bättre (bara funderingar från lilla mig).

Min hamster pinkar alltid i sin glasslåda, kommer även en hel del pluppar, fast plupparna kommer lite överallt, även i grönsaksskålen, SUCK

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Ellenfyrkant
0

#13 Har vanlig kattsand, eller just nu är det till och med "hamster toalett sand". Flört

Mvh Ellenfyrkant

TildaH
0

Är de du har flingor/minikulor eller direkt Sand?

Själv använder jag Sand från biltema, 0.1-0.7mm (inte deras blästersand), de säljer den till golfbanor & akvarium m.m.
17kg/54.- (jag gillar bra priser, hihi)

--------------

Ellenfyrkant
0

#15 Jag vet inte riktigt vad man ska kalla det, minikulor tror jag nog. Tungan ute

Mvh Ellenfyrkant

TildaH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då är det inte den typen av Sand många använder, kolla min bild.
Direkt Sand, precis som i en sandlåda fast ännu mindre korn.

Kan vara därför hon inte gillar den?

Man ska undvika kattsand, om hamstern får för sig att stoppa de i kinderna så sväller det…

--------------

Ellenfyrkant
0

#17 Fast isåf är det ju konstigt att det är sån Sand som följer med när man köper toan ? Det sväller väl inte, utan klumpar ihop sig ?

Den typen av Sand badar hon istället i.

Mvh Ellenfyrkant

TildaH
0

Jag vet inte exakt, var ngt jag läste här på hif, att man ska undvika kattsand, men jag vet vilken Sand du menar, kollade själv på den innan jag valde min Sand.

Men du har alltså även badsand åt henne? Då faller min teori, då borde hon ha pinkat i den lådan om hon gillar sådan Sand istället. De flesta hamstrar verkar kombinera, de både pinkar, gräver o rullar i samma lådan, så gör iaf min kille.

--------------

ememem
0

Ge det lite tid bara, fortsätt att lägga in kisset i toan. Min ena dvärg har lärt sig använda toan den andra boar i toan och kissar i sandbadet men det funkar också.

Att den skiter lite överallt är nog normalt men just kisset eftersom det är det som luktar kan du säkert lära henne att göra i toan.