Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1074 ggr
Tinwe
0

Vilken väg ska man ta?

Lite udda rubrik kanske, men jag har hamnat i ett vägskäl.
Läste nyss i en tråd att man ska helst avla på endast en "färggrupp" när det gäller guldhamstrar (i början, som nybörjare), och det vill jag, jag vill känna att jag bara är inriktad på en färggrupp.

Men jag har så många färger jag fastnat för! Det är jättejobbigt… Jag gillar Normalfärg, Silvergrå, Offwhite, Silversobel, Svart, och Vit s.ö, för det mesta. Gillar även både d.s och bandat! Jättejobbigt.. Det jag tycker är jättesnyggt när det gäller "tecken" är; sg bandad, nf bandad, svart d.s, silversobel d.s och nf d.s… Sen är ju rost så vackert med!

Jag har ingen aning om vad jag ska ge mig närmare in på…

Kände bara för att dela mina tankar, kanske är jag inte den enda som känner såhär?…

Ska ju ha en kull nu i mars där jag får Nf och Sg med och utan band.

Sen hade jag tänkt på att para en svart/silversvart d.s hane med en svart/nf hona.

Efter det tänkte jag para en offwhite med en silversobel b.ö (offwhite-honan bär på rost, hennes pappa va b.ö)..

Så jag får fram olika av mina favoritisar..

**Helt galet! Jag vill ju hålla på med alla men samtidigt vill jag begränsa mig..
**

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

BMEXX
0

Haha du är inte ensam, tänkte ta en "testa på kull" i höst men måste köpa in en hane och hona först (min hane var ju tydligen för gammal) och har ingen aning om vilken/vilka färger jag ska ta.

// Pabblo

Tinwe
0

#1 Förstår det.. det finns ju mycket att välja mellan… Och jag som gillar både svarta linjen och cremebaserade linjen så jag har en del att kämpa med om jag nu ska välja… :/

/Matilda

BMEXX
0

#2 kan ju ta båda fast blir lite många då kanske;) Jag är mest sugen på skp hållet men folk säger att det är svår nybörjarfärg så jag får väl välja nå lättare färger att börja med.

// Pabblo

MariaD
0

Men alla färgerna du rabblade upp, utom svart kan man väl para med varann? Då blir det kanske lättare ;)

[iurochskur]
0

"Normalfärg, Silvergrå, Offwhite, Silversobel, Svart, och Vit s.ö"

Du kan väl ta en nf och en av dom andra och para med varandra så lär du få några av dom färgerna du vill ha?

Sen vad gäller teckningar, en ds är lättare att få snygg än en bandad. Men jag tycker tecknade är fina om grundfärgen är klar. En offwhite ds eller bandad syns väldigt dåligt. Så tipset är att om man ska syssla med tecknade hamstrar bör man avla på någon med en klar och stark grundfärg.

Lycka till i ditt val!

[iurochskur]
0

P.s Svart är inget bra om man vill syssla med cremebaserad avel.

Tinwe
0

#5 Tack! Jag håller med dig där, en offwhite bandad/ds skulle nog inte vara så fint, men det är inte på offwhite jag ska ha bandade av, utan det är Sg och Nf.. Jag tar nog en svart d.s-nf kull och ser hur det känns. Jag känner verkligen att jag måste prova båda sakerna innan jag vet helt säkert..

Jag kommer inte blanda in det svarta i cremebaserade aveln, smartare än så är jag ju ^^

Jag ska ta en funderare! :)

/Matilda

Tinwe
0

#2 Jop, skp är jättefint! Men jag vill inte heller bärja där, det passar inte in i cremebaserade linjen alls om man säger så xD

/Matilda

BMEXX
0

Får väl trolla fram en ny skp s färg;)

Vad jag menade innan så var det att du skulle kunna ha båda grupperna men att det nog blir lite mkt hamstrar isf:)

// Pabblo

Tinwe
0

#9 Ah förstod det.. Jag ska nog vara mer inriktad på cremebaserat, men ha en eller två kullar med d.s :) Så får jag se sen :D

/Matilda

Karizma
0

Jag tycker oxå man kan höra sig för lite vad kör närmaste uppfödaren med för färg kanske folk vill ha annan färgtema oxå :D Sen vill man ha lite tips och kanske lite hjälp mm kan man ha en uppfödare o se lite vilka tips och hur dom gör/har.