En till kull ?
Ni vet ju att min hamster fick 2 kullar på raken, skulle man kunna få en till kull? ja lixom då menar jag om 3 månader minst.. är det " ok " ?
Nu har jag ju lärt mig en stor del och vill läsa på mig ännu mer =)
Jag har inte direkt koll på sånt så jag låter experterna svara.

Undrar också hur länge dom ska " hålla på " ;)
Jag tycker inte att man bör ta fler än 2 kullar per hona…

Oki
Tycker inte heller du ka ta någon mer kull på din hona! 2 kullar räcker gott och väl. Är det inte bättre du avlar vidare på en hona om du sparat någon sådan?

Håller också med om att två kullar är max.
Dessutom fick väl din hona dessa två kullarna vid en väldigt tidig ålder? Bättre att hon får leva livets glada dagar som gosehamster nu.
Det är ju därför man som uppfödare sparar någon ur kullarna man får så att man har någon att avla vidare på, att föra generna vidare.
Om man tycker att generna är tillräckligt bra för att föra vidare såklart.

Jadå, jag har honor kvar :)
Hur gamla ska de vara för att avla på dem och hur gammal ska hanen vara?
#7 Minst 5 månader. Hanen ca 4 månader;)

Honan rekommenderas väl att vara minst 4 mån iallafall. Dvärgar är inte riktigt min grej.
Men är inte alla dina hemma släkt med varandra nu?

Nej då, jag har en hane och 2 guldhamstar.. JAG HAR JU EN TILL HANE ! :D
Men han är ju nästan fullvuxen, kan man avla med honom??????
Öum inte med mamma eller syster iaf
// Pabblo

Hur menar du?

Men hur gammal ska hanen vara dåå?
Måste HANEN värkligen vara ung?

Hanen kan man avla på tills han inte orkar mer… ;) Tills han blir gammal;)

Okej men jag har ju Cipper på bild som jag skickade och så skickade jag en bild på mamman som ungarna kommer se ut sen men vad tycker ni?
Vem är pappan till ungarna?

Han heter Prick och bor med en unge nu =)
Ahh du hade en som inte var besläktad med
// Pabblo
#19 Okej:)

Japp :) Så vad tycker ni?
inte fler än två är mitt råd.

Jag menar inte med mamman jag menar med en unge som växer sen
Jaså javisst bara de inte är släkt (:

Okej men pappan är fullvuxen, ä han inte för gammal då??
#26 Du kan avla med en tvåårig kille, bara han orkar det så :D

okej 8D
Men passar dems färger ihop eller så?
#28 Ingenting med dvärgars färger.
Du kan para vad som helst.

ok ! :D

Kan man para en vuxen hona?
#31 vad menar du?
// Sofia

Om man har en vuxen hona, kan man para den då med en hane?
alltså en som är 1 och ett halv år ( honan då))

#33 Då är hon för gammal för att få kull.

Okidoki

men jag har ungar här hemma, hur gamla ska dom vah?
Det har ju bland annat Ulrika redan svarat på tidigare i tråden. 4-5 månader.
// Sofia
Nepp….en dvärghamster hona bör vara minst 3 månader helst 4 mån när man sätter samman henne med hane, enligt shf rekomendationer. Så det avgör man lite som uppfödare om honan verkar vara i bra hull redan när hon är 3 månader, då kan man sätta henne med hane.
Dvärghamstrar är ju inte riktigt min grej, men jag var nästan säker på att det var ungefär samma som gällde för guldisar :P man lär sig mot varje dag.
// Sofia
När en dvärghamsterhona är 6 månader bör man inte heller ta en första kull på henne.
#39 Nej, dom är rätt så olika.
#40 Där ser man! Tack för att du rättade mig, så det inte uppkommer några missförstånd :)
// Sofia

Jag läste efter rekommendationerna på SHF. Där står det rekommenderad ålder helst 4 mån. Gick efter det helt enkelt.
Känns som att folk alltid har för bråttom. Om absoluta minimiåldern då är 3 mån så tänker folk jamen om jag parar henne innan så att bebisarna kommer när hon är 3 mån så är det ju ok. Så har folk tänkt innan. Bättre då att vänta lite längre tycker väl jag personligen.
Jag parar aldrig så honan är 3 månader när ungarna kommer, jag sätter honan i par när hon är 3 månader om hon har bra hull.

#43 Du gör så, och de flesta andra seriösa uppfödare.
MEN nybörjare gör och tänker inte så alla gånger. Det räcker ju att läsa alla dessa trådar om hamstrar som blir parade för tidigt hela tiden. Bättre då att pusha på att man väntar en extra månad istället för att ha för bråttom
#44 Ja, helt klart!
Kram!

Men det var inte jag som gjorde att honan blev parad första gången, det var djuraffären!

#46 För honans del spelar det ju inte någon roll vem som fick henne parad. Hon blev parad och fick bebisar och det är ju det man får utgå ifrån. Hon fick dessutom två kullar på raken alldeles för ung.
Djuraffären fick henne parad första gången, men du fick henne parad andra gången.
Men som sagt, för honans spelar det ju ingen roll. Hon fick bebisar två gånger på raken helt enkelt och nu ska hon inte behöva få fler bebisar.
Ja, denna hona ska inte ha flera kullar. Och medvetet ska man inte låta henne få en andra kull om man vet om att det var en hane hon satt med.

Jag har inte sagt att hon ska få en till kull, läs alla inläggen så förstår ni att jag pratar om hennes bäbis >.<
#49 ja innlägen ja, men läs första inlägget som allt baseras på så förstår du.
Mvh
Mig

Ja det är sant att jag skrev det , ja men ni fick ju mig på andra tankar i inläggen :P<