Lyckad parning+ vilka färger?
hejsan :)
Ska para min lilla Gnutta med Kanel här på iFokus. Tänkte höra med er (då jag inte är riktigt insatt i färger än) vilka färger ni tror det kan bli :)
Gnutta: svart skp/vit rex satin KH
Kanel: Silverchoklad LH
Jag vet att man helst inte ska blanda LH med KH. Men Gnuttas päls är lite halvlånghårig så det blir nog bra :)
Så jag undrar vilka färger det kan bli? kanske nån rost. sen kanske det kan bli nån silversobel(?) Några choklad och skp :)

Varför ska man helst inte korsa LH och KH ? Ungarna blir väl inte "blandade", det borde väl bli så att vissa blir LH och vissa KH helt enkelt. Eller ? Är inte så insatt i detta än.
Mvh Ellenfyrkant
Man ska inte blanda KH med LH för då kan det bli hamstrar med för kort långhårig päls och tvärtom, att det blir "halvdanna" KH och LH.
Kanske ska lägga till att detta är väl vad som "rekommenderas". Men jag vet att det även finns uppfödare som blandar, om de är ute efter en viss färg, eller om det är väldigt fina föräldrar med oerhört bra temperament.

#2 Okej. 
Mvh Ellenfyrkant

Om du ska låna Kanel så kan du ju prata med ägaren om vilka färger det kan bli. Hon är ju reggad uppfödare och kan säkert svara på dina frågor.
#1 Du kan få både KH och LH i kullen. Men du kan dessutom få dåliga LH och KH.
Avlar man LH t.ex så vill man ju fram fram riktigt fina och maffiga pälsar. Blandar man in KH i det så kan du få fram någonting halvlånghårigt som inte är önskvärt om man vill avla fram bra LH helt enkelt.
De som blandar KH och LH gör det oftast för att kanske förbättra typen på KH i och med att de oftast är lite smalare i ansiktet än LH. Då hoppas man föra över typen på KH. Som exempel bara.
Så de som blandar KH och LH är oftast de som avlar KH och väldigt sällan de som avlar LH. För bra LH finns det väldigt gott om att man inte behöver blanda in KH.
Hoppas inte min förklaring trasslade till det mera nu. Ska kanske inte skriva någonting med migrän.

#5 Haha, det var en bra beskrivning. Tack.
Mvh Ellenfyrkant
#5 mycket bra skrivet! 
Och man lär sig något nytt varje dag säger man ju, och jag visste faktist inte att KH brukar ha smalare ansikte, men nu när du säger det och jag tänker efter så har det nog varit så på alla hamstrar jag haft/träffat 
Oh när tänkte du göra den parningen?
// Pabblo
Tack för alla svaren :) Vet att det rekomenderas att inte para LH med KH. Hennes päls står rakt ut och ligger inte ner som på KH. Fast det kanske har med det att hon är rex :P
Parningen är tänkt april/maj :) Då är Gnutta 5-6 månader gammal
#9 Du kanske vill få fram en LH rex? ;D
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
#10 1 av dom saker som jag vill få fram :) Parningen blir antagligen i slutet på maj/juni. Blev ändrat :) Sen skulle jag vilja ha några LH skp och lite silver :)
#11 Tänkte väl det :D Härligt! :)
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."