Alla ni som har uppfödning..
Funderat på en sak.. Många pratar om just vilken färg de vill ha fram ur sin avel/uppfödning..
Är alla inriktade på färger?
Jag har ju bara min första kull nu, men det jag är mest sugen på nu är att avla fram bra långhår, men färg…? ja det vet jag inte
Inte än så länge iaf 
jag vet ju vad jag tycker om men jag vet inte om jag vill ha just bara inriktning på en färg, men det kanske är ovanligt att inrikta sig på tex bra långhår eller ett visst annat utseende istället för färg?

Först brukar man väl sikta in sig på på hårlag, LH eller KH. Ja, först kanske man har bestämt sig för guld eller dvärghamster i och för sig.
Sen för att inte bli översvämmad av hamstrar så kanske man riktar in sig på en färggrupp, kanske inte direkt en specifik färg.
Men i och med att man inte ska blanda créme-baserat och svart-baserade färger med varandra så kan det bli många hamstrar om man ska syssla med båda de grupperna samtidigt. Och är man t.ex intresserad utav gult så behöver man ju hålla den linjen separat också.
Då kanske man väljer en av de grupperna, exempelvis crémebaserat.
Och efter det kanske man får en favoritfärg, s.ö vit t.ex och då kanske man vill intrikta sig på att få fram riktigt fina sådana.
Sen om man har tiden och platsen så finns det ju naturligtvis ingenting som hindrar att man ger sig på olika färggrupper på en gång medans man funderar på vad man vill inrikta sig på. Eller om man vill hålla en lite bredare inriktning istället.

#1 Vad riskerar man att få för resultat om man korsar svart, créme och gult ?
Mvh Ellenfyrkant
#1 du är verkligen så bra på att förklara saker och ting här på HIF, det gillar jag!
Jag lär mig mycket av dig! 
#2 blaskiga färger. Eftersom crème "mattar" ner den exempelvis svarta starka färgen.
// Sofia

#4 Gäller detsamma med gult ? Gäller samma "regel" gult ? Och är det gult med svart, gult med créme eller bägge kombinationerna som ger sämre färgresultat ?
Mvh Ellenfyrkant
Crème ska helst hållas för sig själv. Alltså tex crème+crème, crème+offwhite. Om det var så du menade?
// Sofia

#6 Nej det var inte det jag menade, men nu vet jag det också. Är det för att den inte ska "matta ner" andra färger också eller är det bättre så av någon anledning som påverkar crèmen ?
Letade förklaring till "Och är man t.ex intresserad utav gult så behöver man ju hålla den linjen separat också." i inlägg #1.
Mvh Ellenfyrkant

Avlar man crémebaserat t.ex så vill man inte ha någonting gult i de linjerna bakåt. Man bör alltså hålla de linjerna separerade.
Gult och svart däremot går ju jättebra att blanda det är är ju så man får fram svart skp t.ex.
I den här artikeln här på forumet står det lite om färgkategorier och vad man kan kan sätta ihop med varandra. Om du inte redan läst den såklart.