Hamster iFokus

Hamster

Etikett: utställning
Läst 1305 ggr
Solan1976
0

Ang regler på utställningar!

Skriver samma tråd här som i svenska hamsterföreningens forum för att höra vad ni tycker.

Jag var på min första hamsterutställning igår och blev lite konfunderad över att uppfödare satt med domarna som sekreterarna.

Är det inte bättre att de personer som sitter som sekreterare är personer som inte är uppfödare?

Jag vet att jag säkerligen kommer att få "skit" för detta inlägg men då jag tycker att det var tråkigt att höra hur vissa utställare tyckte att det kändes fel att uppfödare satt med vid domarborden.

Var det svårt att hitta folk som kunde/ville sitta som sekreterare?

Inom hund och kaninutställningar jag varit på har det varit strängt förbjudet för uppfödare att sitta med domare. (eller då har uppfödrare inte fått ställa ut sina djur för den domaren).

Zvintos
0

Det var faktiskt ingenting jag direkt reagerade på.
Sekreterarna skrev ju bara ner det domarna sade, så de är ju inte med och dömer.
Sen brukar det vara svårt att hitta folk som vill ställa upp och hjälpa till, så är det alltid i alla föreningar i princip.

Solan1976
0

reglerna säger ju (hörde dem igår så jag var tvungen att kolla upp exakt vad som står):

Ägaren visar själv djuret men man kan även be en vän göra det, men skulle det påvisas att utställaren på något sätt visar vems djuret är för domaren, så diskvalificeras djuret.

Hur säker kan man vara att den som sitter med som sekreterare inte säger något?

"Personligen hörde jag ett uppfödar namn minst en gång från en av sekreterarna"..

Solan1976
0

och då var jag inte där inne mer än kanske 10 minuter.

Solan1976
0

Sen ang att ägaren själv visar djuret, i de fall uppfödrna äger djuren så ser ju domaren vem som är uppfödare Flört

Zvintos
0

#4: Ja, domaren ser då det.
Men en domare som inte kan vara neutral ska inte vara domare alls.

MammaL
0

Alla kanske inte är ämnade att vara domare…har slagit mig med detta med att ofta vet man ju hur en annan uppfödares hamster ser ut, särskilt om bilder visats på forum straxt innan utställning.

Solan1976
0

Ja det är oxå sant.. det har jag inte tänkt på tidigare… Flört

Tror det inte går Att undvika helt och hållet att domare känner till vissa speciella djur…

MammaL
0

#6 är min syster som har Alias Iurochskur som skrivit detta. Jag glömde logga ut. Lite OT vi har en systerkväll så hon sover här=)

Kram!

Zheverez
0

jag tror de föröker pussla ihop det så de i möjligaste mån inte skriver i den klass där de själva ställer ut.

ett problem inom alla föreningar är ju att få folk att ställa upp.

Geishas
0

Sen finns det ju dem domarna som känner igen djuren från gång till gång, jag själv känner igen vissa djur. Det spelar ju ingen roll vem som fött upp djuret, det är djuret och dess dagskondition som döms.
Sen struntar jag i vem som fött upp eller äger djuret i fråga.

Ang dvärgarna om det var där du hörde ngt uppfödarnamn så kan det ha varit en ren jämförelse med.
Vi hade ju utbildning på dvärgsidan…

Lotta

Solan1976
0

Det är ju precis så det skall vara, måste vara svårt som domare att inte ta hänsyn till uppfödare eller ägare utan försöka vara så opartisk som möjligt förutom att titta på standarden och dyl och inte döma efter vad man själv gillar hos en hamster. 

Domare gör verkligen ett jättejobb.. med MASSOR av hamstrar *skrattar* de såg verkligen trötta ut efteråt.

Men nu måste jag fråga varför man nämner uppfödarnamn under bedömning vid utbildning?

Fyller det någon funktion?

Geishas
0

Det kanske är som tex i detta fall så var ju inte domaren härifrån och inte heller insatt i vilka som har vad, men i utbildningssynpunkt så kan man jämföra hit och dit…

Det är inget domaren tar hänsyn till vid bedömningen.
Det är inte ens säkert att det var rätt uppfödarnamn på just den hamstern.

Jag kan säga att jag har inga som helst problem att se bort från uppfödare och ägare, det är som sagt inte dem jag dömer.

Det hade iof kunnat vara rätt roligt om man gjorde det.
Vet några som på skoj gör bedömningar av människor som ställer hund… De kan vara rätt roliga med. Tex kan man få ett foto på en kvinna med kort kort som ställer en medelstor hund och böjer sig fram och oj där fanns inget under…

Men åter till hamstrar så dömer jag hamstern jag har på bordet, jag jämför inte med de andra hamstrarna på utställningen heller utan utgår hela tiden från standarden.
I panelen så jämför man med varandra och då tittar man på helheten och vilket djur som har mest av allt så att säga.

Lotta

Solan1976
0

*ha ha ha* Skrattande vilken syn där under kort korten ha ha ha.. *pinsamt*

Verkar vara jättesvårt det där med bedömning… Tack till er eldsjälar som gör utställningar för oss möjliga att träffas och även att få visa upp våra "pälsklingar"… Flört

Imasy
0

På kattutställning har varje katt ett nummer, som också står på bedömningssedeln. På så vis kan inte domaren veta vem som äger katten, eller vem som fött upp den.

Geishas
0

Ett katalognummer har alla våra hamstrar.
Det står inga namn på bedömningssedeln.

Lotta