Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2500 ggr
moonbejb
0

1/3 Tämja hamster

Vilka sätt tycker ni är de bästa för att få en hamster tam?

… hur tama kan de bli, och hur fick ni era hamstrar så pass tama som de är idag?

-Paula.

Roxie
0

Daglig hantering :)

// Sofia

moonbejb
0

Men vad göra om de bara hoppar ur handen när man försöker hantera dem då?

Roxie
0

Håll handen i buren och locka med något gott. Tillslut kommer han nog kliva upp i handen självmant :)

// Sofia

Tinwe
0

Min hamster Baloo är jättemysig! Han kan ligga och sova i ens famn när man tittar på TV, jättemysigt. Det enda vi har gjort är att vara med honom varje dag från och med att man kunde ta upp honom (han är född här hemma).

För att hamstern ska lita på dig, måste även du lita på den. Att prata innan man tar upp den är ju bra så det inte blir som en överaskning.. :) Sen att muta lite med godsaker är ju inte fel :) Vet inte riktigt vad mer vi gjort, vi har helt enkelt haft honom uppe mycket och visat att vi verkligen är värda att lita på :)

Sen tror jag det är lättare med hamster från uppfödare att bli van vid en, dem är ju hanterade ganska tidigt om man gämför :) Tror dem blir dem tamaste hamstrarna allt! :) (självklart finns det undantag ! :P)

Nu är det inte bara Baloo som är tam, självklart, men han är den enda av våra hampisar som faktiskt vill sova hos en ^^ Resten kan mysa och sånt, men inte sova xD

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

moonbejb
0

Hej Tinwe!

Föder du upp hamstrar till Tassar och Morrhår? Har köpt en söt liten hanne där i helgen som ser precis ut som din Baloo. I djuraffären sa de att de fått in honom från en privat uppfödare, så tänkte att det kunde ju va du eftersom du bor i Växjö?.. =)

Charlie2006
0

Det jag har gjort är att ha tålamord, tålamord och daglig hantering. Då ingen av mina gillar att få mat genom handen så har inte det funkar för mig, utan det är att sätta händerna i buren och vänta på ex att den börjar lukta på handen eller något sånt ;) tillslut har mina gått upp i den.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Tinwe
0

#5 Näe, jag har inte haft ungar på länge… ;o Kan ju ha varit en av baloos syskon som fått bebisar, då han är ½ år nu ^^

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

mingopingo
0

Socker var redan väl hanterad när jag fick hem henne, hon är lugn och nyfiken så har verkligen haft det busenkelt. Har kört mycket rutin med henne. Låter henne sova hela dagen, när hon vaknar på kvällen har jag sen dag 3 eller 4 öppnat luckan och lyft ut henne så hon får springa löst en stund.

Tog inga många dagar innan hon satt vid luckan och väntade! Tycker inte allt handlar om att hon ska sitta och bli klappad. Hon är levnadsglad och vill gärna springa runt. Då får hon göra det. Hon går inte att muta med nått gott heller Kyss

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner