Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1361 ggr
Tinwe
0

Inte odd-eye, men endå rött öga?

Hej! Jag har länge suttit och funderat på lilla Wimza, min fina tjej. Hennes ena öga är rubinrött, men har visat bilder för vissa som säger att det är inte odd-eye, eftersom att odd-eye har ett rödare öga än vad Wimza har. Wimzas andra öga är mörkt, skimrar inte alls i rött som det andra gör på henne. Märkte det inte förens ett år sedan ungefär, men inte sagt nått.. ^^

Det visar sig inte alltid på bilder, det är det som är så konstigt.

Någon som har en fundering om vad det kan vara..? :) Kanske har det något med genetik att göra?

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Charlie2006
0

Kan vara dubbel odd-eye (inte samma som odd-eye)? eller kanske Rubinögd (ru) som SHF förklarar som: ger hamstern en rubinaktigt glans till ögonen, som kan vara svår att upptäcka, och bleker ner den normalfärgade pälsfärgen. Dock är den ganska ovanlig.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Charlie2006
0

Sen finns det ju färger som kan ha röda ögon..

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Tinwe
0

#1 Okeej, för hon är Sg (hz) bandad (hz) … Sen har hon fläckliga öron (om det hjälper). Men hon har bara denna röda glans på ett av ögonen, lite konstigt tycker jag… ^^

/Matilda

Charlie2006
0

#3 Hmm borde ju vara odd-eye om hon bara har på ett öga, kanske bara har blivit så?

Min hemsida

//Frida

BMEXX
0

Inte konstig bara lite speciell ;)

// Pabblo

Tinwe
0

#4 Jo.. men de jag visat bilder för säger "nej, ögat är för mörkt" :/ Så man blir ju lite fundersam ^^ :D

#5 Jo, du har rätt! Hon är ju helt underbar den lilla tjejen, fyller ju snart två år så hon är min lilla gamling snart ^^ :P

/Matilda

Geishas
0

Troligen har ögat blivit en nyans ljusare pga vitteckningen.

Lotta

Linda3046
0

Räknas det som odd-eye om ena ögat blir ljusare pga vittecking?

Tinwe
0

Det underar jag med! ;o Tack för alla svar! :)

/Matilda

Geishas
0

Nej genetiskt är det är inte odd-eye då.
Men precis som du säger så är det skillnad i utseendet och rent utställningsmässigt så kan man ställa i ost-klassen som odd-eye om man tror sig ha en fördel där.

Lotta

Tinwe
0

#10 Ahaa :) Tack för svaret! :D

/Matilda