Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1186 ggr
Karizma
0

Avla på hona utan stam!

Tänkte se lite vad ni har för synd på avel Glad 

Är en hona utan stamtavla värd och avla på?

Vad har avkommerna för "värde" i dina ögon.

Ni får gärna lägga ner lite fler frågor underlopppet ni kommer på ang Avel! Flört

Karizma
0

Då jag inte kan något ang avel på hamster (eller något annat djur=P ) så vill jag ändå se lite hur ni ser på olika avel o hamster. Det rör sig om så lite pengar i hamster så mycket "Vinst" går man inte. Antar det är en del jobb mer städning och se så alla är friska mm

MariaD
0

Verkar faktiskt som om det är OK. Man får ju regga en hamster trots att den är utan stam.

[iurochskur]
0

Karizma: Risken med att para en hamster från zoo är ju givetvis att man inte vet något om dess sjukdomshistoria bakåt och färgerna bakåt. Men sen får man göra sin egna åsikt om honan har fint temprament eller fin typ…

Jag har köpt flera hamstrar från zoo som har varit bra djur i min avel. Det är lite upp till dig som föder upp.

Jag har inget emot zoo djur.

Karizma
0

3, Bra skrivet och tycker du ger bra svar med, lite kanske bör man tänka på när det gäller avel ang sjukdommar mm.

2, det viste jag inte att man fick, bra info med.

Vad skulle ni svara på frågan Vad vill ni få ut av eran avel?

[iurochskur]
0

#4 Mitt mål är bra sällskapsdjur med bra temprament. Dom ska vara friska och ha bra storlek.

MammaL
0

#4 Jag siktar på friska och harmoniska djur med bra temperament som passar såväl till sällskap som till utställning. Viktigt för mig är att hamstrarna bor i en bra miljö som dom trivs med och känner sig trygga i.

Karizma
0

# 6 & 7 låter bra, jag hoppas att alla ser till att avla friskt och sunt. Synd att du #4 bor långt i från oss annars hade mitt hamsterval vart självklart

MammaL
0

Menar du mig eller syrran? Hihihi. Du skrev till inlägg nummer 4 som var ditt eget.

Kram!

Karizma
0

8, jag menar 5 :) är ni systrar? Isf antar jag att du är minst lika trevlig som din syster :) och har säkert jätte fina småhamstrar med.

MammaL
0

Hehehe! Jag är lika trevlig som min syster fast lite tokigare möjligtvis=)

[iurochskur]
0

#9 Ja, vi är tvillingsystrar…hihi…

Vart bodde du nu igen?

Karizma
0

11, ja just det tvillingar var det tillomed. Jag bor i östergötland staden skänninge en liten lung stad/håla Flört 

Vi väntar hem en super söt hamster hane på 4mån på Lördag o det ska blir riktigt skönt :)  Dottern är det som tjatar om en hamster. Sorry vart lite OT!

Hoppas att fler svarar hur de ser på avel och varför man avlar Glad

Zvintos
0

Personligen är jag lite tveksam till att avla på zoodjur utan härstamning (gäller både hamster och kanin).
Jag känner att jag vill ha mer koll på ev sjukdomshistoria i släkten och så.
En stamtavla/härstamning är ju ingen garanti för frisk släkt, men det gör det lättare att kolla upp.

Jag avlar med målet att få till snälla, friska och lätthanterliga djur, gärna rastypiska men temperamentet/hälsa är prio 1.

UlrikaD
0

Jag avlar på mina hamstrar på exakt samma sätt som jag avlar på mina chinchillor.

Enbart på djur med stamtavla och bra hälsohistorik bakåt.

Säger absolut inte att zoo-djur inte är minst lika underbara, härliga husdjur som något annat men personligen skulle jag inte vilja blanda in djur som jag inte vet någonting om i min avel.

Mitt mål är sunda, friska, rastypiska djur som samtidigt är gosegrisar av högsta klass. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Jag har köpt hem hamstrar till just avel, men efter att tag insett att de inte hållit måttet för mig, på vilket sätt det nu är. Då har jag behållt dem som sällskap istället. Men jag avlar inte på något djur som jag inte anser har alla de egenskaper jag söker i en hamster. Då väntar jag hellre.

Som nu t.ex jag har ett stort gäng hamstrar hemma men jag har inte tagit någon kull sedan i september. Har haft honor i perfekt ålder men ingen som jag tyckt varit "speciell". Men nu när några av mina "bebisar" växt upp blir det istället två kullar på en gång istället.

Sen vet man ju naturligtvis aldrig vad utfallet blir ändå, men man ökar ju sina chanser betydligt iallafall.

Kan tilläggas att jag också enbart parar djur som jag har avsikt att behålla bebis ifrån som jag sedan kan föra min avel framåt med.

amandapi
0

#14 bra skrivet! Glad

91Marran
0

om jag skulle börja med avel så skulle jag avla på hamstrar som är så naturliga som möjligt + att dem ska vara tama förståss. jag tycker inte att man ska ändra för mycket på hamsterns naturliga beteende.

Mvh
Mig

Karizma
0

Intressant skrivet och är det så att det har hänt mycket på avelsmessiga sidan har hamster ändras sen 15år tillbaka? Eller ser en hamster ut som den gjorde då? Sjukdommar och allt sånt är det likadant som "förr"? Lite sånt kan vara intressant o veta :D

91Marran
0

#17 normal färg eller vildfärg som det egentligen hette från början är den ursprungliga färgen. från början var hamstrarna korthåriga. det finns fortfarande samma sjukdomar, men det sägs ha kommit till några, men vet inte säkert.

Mvh
Mig

Karizma
0

18, När jag var liten fanns det långhårighamster då jag fick vara hamstervakt en månad till en liten hane och det är 20 årsen men han var guldfärgad lika så min smulan som var viltdfärgad. Just päls tycker jag inte ska ha just med friskhetsfaktorn o göra. Så länge man sköter om den långhåriga hamstern rätt (slipper trassel/tovor som kan göra ont) Jag läste inne på hamsterföreningen att det fanns lite info om sjukdomar det är bra o veta om lite.