fotar ni bebisarna med blixt?
Imorgon är det beräknat att jag ska få små bebisar här hemma 
Längtar! Men det jag funderat på är att många tar ju kort på bebisarna (nej inte direkt eller första dagen jag vet) men har tex läst att det kan vara lättare att fota bebisarna och sen försöka räkna på bilden hur många dte kan vara, istället för att titta så mycket i boet och störa. Men har ni blixt på kameran då?? 
Kan det skrämma bebisarna för det vill jag INTE! Eller de kanske inte ser så mycket
Det är väl snarare mamman som blir "störd", men iaf, blixt eller inte?

Nej, jag rekommenderar inte blixt, hade inte det på mina först :)
Jag fotar med blixt, men jag har systemkamera så jag kan rikta blixten upp i taket, plus att jag står på väldigt långt, och sedan redigerar bilden i PS innan jag laddar upp den här.
// Sofia
aha okej, då vet jag, då får det bli utan blixt sen när det senare ska fotas :)

Jag har en digitalkamera och jag fotar med blixt. MEN jag står väldigt långt ifrån buren i det läget och gör sen som Roxie, redigerar bilden. Det gör jag vare sig jag fotar bebisar eller vuxna.
Sedan tas kanske 1-2 bilder vid 5 dagars ålder och sedan från 10 dagars ålder och framåt. Inte mer än så.
Sist jag hade kull väntade jag med bilder tills de var lite över 2 veckor gamla, det finns ingen anledning att ta bilder innan, jag stör mig lite på dessa som tar direkt när kullen är född, sen när hela kullen dör så undras det varför…..
Var försiktiga med att ta bilder, detta är inget som bör uppmuntras faktist, vänta istället och njut av kullen själv, bilder kan man visa massor av senare 
Själv tycker jag man ska skippa blixten och ha lite bättre ljus ist, men som Be-Bopz säger så kan man nog gott vänta till de börjar bli lite större.
// Pabblo
ok tack för alla goda råd, jag ska vänta med bilder tills de blir ca 10 dagar-2 veckor tror jag 
Finns ju egentligen ingen anledning att fota dom innan, förutom att man själv vill, och jag tänker inte riskera nåt av egoistiska skäl! 
Vad glad jag blir att läsa detta, moget beslut måste jag säga 
Du har ju fortfarande glädjen av dem och kan se dem precis när du vill ändå.
hamstrar är känsliga för ljus, så rikta inte blixten mot hamstrarna.
Mvh
Mig
jag har zoomobjektiv på min systemkamera så jag zommar från jättelångt avstånd, och då har jag blixt :) Sen redigerar jag bilderna, dem blir faktiskt bra, även om jag zoomar in så mycket, bilderna är så pass stora så det funkar ^^
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."