Guldhamster hanne sökes för parning
Skulle vilja låna en guldhamster hanne för parning med min hamster Sally, 8 mån. Fin päls och ett bra temperament önskas. Bor i Mölndal utanför Göteborg. Så har du en trevlig herre och bor i närheten hör gärna av dig!
Du har inte skrivit om hur din hona ser ut (färg), det kanske kan underlätta? för att få svar? 
Har hon fått kull förut?

De va synd jag behöver en person som jag kunde låna ut min hane till men de går inte nu eftersom jag bor 6 mil från stockholm:(

Som #1 skriver så behövs det nog lite mer info. Färg, hårlag, stamtavla t.ex är alltid bra att veta.
Och har hon inte haft kull tidigare så är 8 mån gränsen för vad som rekommenderas.
Tja jag är inte så insatt på färger, hårlag mm. Jag tittade på Svenska Hamsterföreningen och hon ser precis ut som en gul, brunörad, grundfärg mättade orange, underfärg gräddgul. Hon har en fin teckning, ser vit ut på mahen och har som ett vitt bläs, lite vitt på ryggen också. Lite längre päls vid svansen. Bilderna jag har på datorn är förstora att lägga upp men jag skulle kunna maila bild till någon som är lite mer kunnig. Hon har ingen stamtavla men är zooaffären som jag köpte henne i köper in från en uppfödare. Själv tycker ju jag att hon är världens finaste.
UlrikaD: Nej hon har inte haft några kullar innan men jag har läst att de bör vara under ett år men jag kan mycket väl ha fel.
Jag har en offwhite, brunörad långhårig herre på + - 5 månader som är väldigt bra pälsad och väger 197 g (vägde han igår). Han är lugn och inte rädd (bara lite rädd när man kommer med händerna framför han plötsligt). Han har även stamtavla. Bor själv utanför Gbg.
Men dock måste jag nästan veta färg så att man inte parar med fel färger, och vill bara para han med en långhårig hona.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Första kullen bör man ta runt 5 månaders ålder.
// Sofia

Om din hona är gulbaserad ska du undvika att para med en cremebaserad (så som tex offwhite hanen som är föreslagen här i tråden.)
Eftersom djuraffären köper in från en uppfödare i Gbg är urvalet inte speciellt stor på vem som fött upp den kan vara - Ulrika? ;)
Låter som om hon skulle vara dominant spot när du säger att hon har vit bläs och lite vitt på ryggen.
Om du vill kan du maila mig bilden så kan jag ta mig en titt =)
anna_lager@hotmail.com

Om hon är 8 månader så hade jag inte parat henne pga hennes ålder.
#7 Jag sålde några få (rost d.s) bebisar till en djuraffär en gång när de ringde och frågade. Men de bebisarna var födda 17 maj och skulle då vara 9 mån nu. Det är de enda bebisarna härifrån som hamnat på djuraffär.

Jaha okej, då kanske det är nån annan i krokarna som också håller på med ds då =)
Väntar med spänning på kortet för at få se vad det är - vi kanske är helt ute i våra gissningar med att det är en ds tom haha.
Men Mazarins bror såldes till djuraffär också va? Snyggaste Mazarin 

Det kan ju vara någon av dem ändå, bara att hon tagit fel på åldern?
#9 Nej, Mazarins syskon såldes privat allihopa.
Min Sally är nog för gammal då, kollade det datum som jag beräknade att hon var född enligt Zooaffären. Då skulle hon vart född 28 maj. Zooaffären kan ju dock ha lurat mig med ett par veckor.
Har skickat en bild till Mistletoes nu, skulle ju ändå vara roligt att veta vad hennes färg och teckning kallas. Om det är någon mer som är nyfiken kan jag ju alltid skicka bilder till er med!

#11 Vilken zoo-affär köpte du henne i?

Jaha okej, fick för mig att det var nån härinne som hade en av hans brorsor som också var bö sobel, men kanske blandar ihop (som vanligt ;) )
har dock inte fått något mail =(
kollat i spam-mappen också..
Ulrika D:Köpte henne i Arkens zoo, Sisjön.
Mistletoes:Har testat att skicka ett nytt mail till dig!

Varför får bara jag error när jag vill lägga upp bilder???
Kul att veta om färgen
Kallar man henne långhår? I zooaffären sa de att hon var det, Syskonen, speciellt hennes bröder hade längre hår. Kortet är nog taget när hon var ganska ung. Har mer hår runt svansen nu + en konstig liten toffs på vadera sida om magen. Ska pölsen vara sådan eller är detta en skönhets miss?

VILKEN SÖT HAMSTER !
#18, innan fick jag också error på mina bilder… men det försvann efter ett tag:P

Det är helt klart en av "mina" bebisar. Det var till Arken de såldes. Då är hennes födelsedatum 17 maj, alltså för gammal för parning nu.
Roxxie här på forumet har hennes syster Maj, jag har hennes syster September kvar här hemma.
Hennes mamma heter Winnifred, choklad skp/vit och hennes pappa heter Hoppsan, rost d.s
Här är en bild på en hel hög syskon, lite över 2v gamla.

Hanar har alltid längre päls än honor. Honorna får ofta små tofsar på sidorna.
Även fast hon nu är för gammal för parning nu, vilket kanske är tråkigt då du ville para henne, så är det väl jättekul att få mer info om sin hamster sådär direkt via uppfödaren! :)
Tänk om man själv kunde få det om sin egen zoo-hamster 

Jahaaaa är hon från den kullen :D
fläckiga o prickiga :P

#23 Japp, prickigt, randigt och rutigt, allt på en gång.
Anledningen att några ur den kullen hamnade på zoo var att de var 14 syskon och alla sa åt mig att jag omöjligt kunde sälja 14 bebisar privat. Så när zoo ringde och vill köpa ur min kull sa jag att det kunde väl vara ok.
Sålde flera stycken privat innan dess men sen efter de hade flyttat till zoo fick jag många fler mail av folk som var intresserade, så då ångrade jag mig.
Så efter den kullen så har alla mina bebisar sålts enbart genom mig.
Men gänget var roligt att titta på när alla sprang omkring samtidigt, man blev riktigt yr i huvudet.
En till av syskonen, 4v gammal.

Gud va roligt att få veta! Frågade zooaffären efter uppfödare men fick inget svar om vem det var och att de inte hade kontaktuppgifter. Lite fult att de lurade mig på åldern.
Hur många ungar var kullen på? I Zooaffären fanns två bröder och en syster till henne. Någon hade köpt ytterligare en syster(som tydligen var väldigt lik Sally) dagen innan jag köpte henne.
Jag får skippa att para henne då, lite tråkigt men jag vill ju inte orsaka henne något lidande.
Hon har i alla fall fått det bra hos mig. Hon får vara ute och springa ofta, inga barn som håller eller klämmer, en varierad kost, aldrig varit sjuk och mycket kärlek av både mig och min sambo!
Jaa det måste vara Sally på den senaste bilden. Gud va roligt!!! Vill gärna ha fler bilder om du har!

#26 Som jag skrev i inlägg ovanför så var det 14 bebisar i kullen, nästan bara honor. Tror att jag lämnade 5 till zooaffären, behöll 2 (varav Maj flyttade senare) och sålde 7 privat. Kan nog stämma.
Jäkligt dåligt av zoo-affären. Jag lämnade födelseuppgifter, föräldrarnas namn, färger osv. Mina kontaktuppgifter ifall någon ville ha kontakt med mig osv. Var jättenoga med allt sådant pga att jag aldrig säljer till zoo annars. Synd att det inte hjälpte.
Nej, parning bör du göra första gången vid 5-6 mån. Allra senast vid 8 mån. Jag har inte parat hennes syster September heller för det har inte passat in i tid riktigt.
Men syrran Maj har blivit mamma en gång.
Låter härligt att hon har ett härligt hamsterliv iallafall!
Ja det var tråkigt att zooaffären inte kunde sköta det bättre! Frågade om uppfödare och kontaktuppgifter till denna eftersom jag aldrig har ägt en hamster förut(men växt upp en massa marsvin, kaniner, möss, gerbiler). Frågade även om färg och fick till svar "trefärgad, lite långhår". De verkade ju inte kunna något!
Undrar lite vad hennes syskon väger? Vet du något om hur gamla äldre släktingar har blivit?
Jadå jag lovar att hon har det bra och att hon ska få ha det fortsatt bra hela livet ut! Så det är en hamster mindre du behöver ha dåligt samvete för!
Tack Roxie!Hon är jätte fin
Man kan verkligen se likheterna! Jag får roa mig i veckan med att fånga yrvädret på bild, så att jag har lite nya bilder på henne.

De som jag har kontakt med är i samma storlek som Maj och September. Runt 200g och över. Maj är ju en liten tjockis.
Pappan har jag ju kvar själv och han är pigg och glad. Mamman är tyvärr död, men hon dog i förlossningskomplikationer vid en senare kull. Hur det ser ut längre bak i släkten vet jag inte på rak arm.
Tyvärr strejkar min hemsida just nu och jag kommer inte åt alla mina uppgifter. Men Roxie kanske kan skriva ner stamtavlan bakom åt dig om vi ber snällt!
#30,31 Var så lite! Maj väger runt 205-210g. Hon är ganska stor :)
// Sofia
Ja Snälla Roxie, Skulle du vilja skriva ner stamtavan till mig! Skulle vara jätte snällt!
Jag tar en titt in här i morgon också. Nu måste jag sova för i morgon blir det ju till att gå upp tidigt igen.
Det var jätte kul att få veta så mycket om sin zooinköpta hamster av en slump! Jag få tacka så mycket för informationen!

Ledsen att jag inte kunde skriva ner stamtavlan nu. 123minsida. har legat nere hela dagen så jag kommer inte in:(
Bra när man har all info samlat på ett ställe och det inte funkar.
Såhär ser det ut bakom din lilla fläckis :)
Mor: Winnifred, choklad skp/vit
Mormor: Ebony, silverchoklad skp/vit
Morfar: Stjärnvindens Yimmy Flavus, C/Y
Mormorsmor: Popcorn, silver pearl bandad
Mormorsfar: Plopp, choklad
Morfarsmor: Kida, B/Y
Morfarsfar: Colbronde´s Jupina, Nf
Far: Hoppsan, rost d.s
Farmor: Fiona, b.ö sobel
Farfar: Englatassens Russin, cinnamon d.s
Farmorsmor: Alva, Nf umb
Farmorsfar: Hälsngeskogens Jack Sparrow, Nf
Farfarsmor: Sweets Heartbreak, koppar
Farfarsfar: Obelix Titanic, Nf umb ds
// Sofia

Tänk va bra att det finns forum :D
Nu fick du både se kort på Sally som bebis och fick kontakt med hennes uppfödare! 
Är tyvärr inte alls ovanligt att djuraffärer inte ens försöker lära sig vilken färg som är vad, eller uppger vem som är uppfödaren.
Vet inte om det är för dom är oroliga att du ska kontakta uppfödaren och köpa nästa hamster hos den, och tipsa kompisar om att köpa direkt därifrån också.
Vilket IOF vore det allra bästa enligt mig!
Tack Sofia för stamtavlan, jättekul att ha även om det nu inte blir någon kull efter henne. Får kanske bli efter nästa hamster i stället!
Mistletoes: Jag tror också att zooaffären undanhöll information för att de inte ville ha konkurens!
När jag köpte henne var det också lite av en slump. Hade inte haft något djur under ett års tid och saknade det så mycket. Bor i lägenhet, pluggar mycket och har en pedantisk sambo. Sambon hade haft en undulat när han var liten, så det var princip det enda djur han kunde tänka sig. Så jag gick in i zooaffären och då fick istället syn på en lite hårboll som såg ut att göra allt för att man skulle få syn på henne. Hoppar på två ben längs väggarna och klättrar upp och ned i taket (vilket hon fortfarande gör om hon anser att hon inte fått vara ute tillräckligt). Syskonen var också fina men jag föll verkligen för detta lilla yrväder. Sambon fick komma och titta och gillade också hårbollen. Vi var lite oense om namnet först. Sambon tyckte nämligen att hon skulle heta Chabo, men det blev Sally som jag ville.

Det är synd att en djuraffär som tydligen då vill köpa av uppfödare gör på detta sättet. Det gör ju att om man hade varit intresserad av att sälja till djuraffär igen så hade man ju sagt nej. Jag har ju blivit kontaktad av denna affär och andra senare som frågat efter hamsterbebisar men det har ju inte varit aktuellt sedan dess. Önskar lite att jag haft denna infon när de ringde sist….
Det här får en ju tyvärr inte att få förtroende för dem vilket ju är väldigt synd.

Fast till nästa gång kan du ju trycka upp det i ansiktet på dom *elakt flin*
Alltid trevligt med info, även om den i detta fall var lite tråkig..

#41 Fast nu har de inte ringt på ett tag. Sa väl nej, tre gånger på raken där både till Arken och Grizzly.
Men är ganska frestad till att åka dit och fråga varför de gör som de gör iallafall. Fråga om de tror att intresset ökar för uppfödare att sälja till dem.