Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1616 ggr
Kiwiparfait
0

Är hon Creme, Caramel eller Gul?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Efter att ha läst mycket om avel på internet har jag beslutat mig för att ta en kull på min underbara guldhamsterhona Glad

Men jag skulle behöva Er hjälp med att få reda på vilken färg hon egentligen är!

Och med vilken färg tror ni att hon passar med?Glad

(Hon är snart 4 månaderFlört)

[iurochskur]
0

Creme bandad korthår.

Hon passar bra med:

Offwhite, silvergrå, normalfärgad, silvergrå brunörad, rost, cinnamon, silversobel, sobel, brunörad sobel, caramel, mörk normalfärgad, creme rödögd, koppar, vit brunörad, vit rödögd, mink, silvergrå rödögd.

Beror lite på vad du vill ha ut av parningen….men para helst inte med svarbaserat eftersom det förstör creme och svart.

UlrikaD
0

#1 Hur ser du skillnade på gul och créme där?

Jag litar inte alls på min skärm längre när det gäller färger, därför jag frågar för här ser hon gul ut.

Kiwiparfait
0

Tack för svar!Glad

Jag tycker själv också att hon ser creme ut, men det är svårt för ett ovant öga att avgöra..

Vad jag har förstått ska man inte para bandad med bandad i flera led, men tror ni att det är fel att para henne med en bandad hane?

Hon är ju inte precis exemplarisk i "bandningen" eller vad man nu säger.. Glad

Ebba-A
0

#3 Jag skulle inte para två bandade hamstrar utan stamtavla, med risk för att dom skulle kunna vara vitmagade båda två (vitmagat-genen i dubbel upplaga kan ge ögonlösa ungar). Men annars ser jag inget problem i det, har själv gjort det och resultatet var bra.

Värd på Choklad iFokus

[iurochskur]
0

Håller med…undvik att para två bandade med varandra.

#2 Gul är den inte eftersom hätta och kindmarkeringar saknas. Cremegul vet man däremot inte om denna är om stamtavla saknas. Rekomenderar en test parning om man är osäker. Det kan man göra med en normalfärgad…testa o para med en nf så ser man om det kommer sköldpadd.

Kiwiparfait
0

Nä det låter vettigt, ska inte para med en annan bandad! Det låter verkligen inget trevligt med ögonlösa ungar.

Ja precis, ska hålla utkik efter en nf på blocket, eller finns det någon lista över hamsteruppfödare i Sverige? Glad

MartaEvelina
0

jag tycker hon passar med Choklad bandad

MartaEvelina
0

Eller jag menar bara Choklad

Ebba-A
0

#8 Om hon är creme, vilket hon antagligen är, så bör hon inte paras med en svartbaserad (choklad är svartbaserat) eftersom hon själv är cremebaserad. Du får nog ta och hitta en annan date till din hane ;)

Värd på Choklad iFokus

UlrikaD
0

#5 Tack för förklaringen.

#8 Man blandar fortfarande inte svartbaserat (som choklad är) och crémebaserat.

MartaEvelina
0

jag behöver ingen DATE!

Kiwiparfait
0

Jag tror bestämt att Ni trodde att det var jag som svarade att MIN fina hamsterhona passade med en chocklad! VILKET jag naturligtvis inte tyckte!

Jag håller absolut fast vid era råd om att inte para med en svartbaserad hane Glad

91Marran
0

#10 varför blandar msn inte det?

Mvh
Mig

Ebba-A
0

#13 Eftersom det ger blaskiga färger, vilket inte är önskvärt. SHF rekomenderar absolut inte att blanda svartbaserat och cremebaserat eftersom man vill att färgerna ska hålla standarden.

Värd på Choklad iFokus

Kiwiparfait
0

För att det förstör svart respektive créme-färg! Glad Den svarta blir inte riktigt svart om jag har förstått det rätt? Någon som kan fylla i?

Kiwiparfait
0

Ah, precis! Glad

91Marran
0

#14 så om man avlar för Foder, så är det inget plågsamt för hamstrarna?

Mvh
Mig

UlrikaD
0

#17 Vad menar du?

Curlys
0

#6 På Svenska hamsterföreningens hemsida finns de en lista med uppfödare, www.hamsterforeningen.se

Royalz
0

#17 Nej, det blir inga fel på hamstrarna om man parar svart med cremebaserat men färgerna blir förstörda, själv hamstern blir det inget fel på.

[iurochskur]
0

Under länkar här på hamster.ifokus finns en lista med uppfödare med!

J-M-M
0

#17 Menar du som ormmat eller?……..

Kiwiparfait
0

Okey, dem ska jag kolla närmre på!

"avla för foder" kan väl inte betyda något annat?..

UlrikaD
0

#23 Märklig sak att skriva på ett hamsterforum bara kan man tycka.

Eller tycker jag iallafall.

[iurochskur]
0

#24 Tycker jag med! Det hör inte hemma här….Vi som är här inne antingen äger en eller flera hamstrar för kel och sällskap eller föder upp till sällskap och utställning. Så jag tycker Foder frågan hör hemma mera på reptilforumet.

Geishas
0

Får jag fråga varför frågan är fel att ta upp här?
Som jag förstod det undrade personen i fråga om djuret led av att komma ur en sådan parning, med tanke på att det är foderdjur så spelar ju färgen ingen roll.
Jag tycker att det var en bra fråga, själva djuret mår ju inte sämre av att ha en sämre färg. Skulle man däremot para två lethala djur med varandra så kan ju faktiskt djuret bli lidande.

Sen är det väl upp till var och en hur man har det med sina djur, jag föder  upp i stor skala, många föder upp i m indre skala och vissa har "bara" sina djur som sällskap, många av oss ställer ut sina djur. Användningsområdet är stort ska man inte kunna ställa sina frågor här bara för att man föder upp foderdjur?

Jag tycker att ALLA som har hamstrar ska kunna ställa sina frågor här…

Lotta