Förkärlek till ett visst kön?
Som rubriken lyder- har Du en förkärlek till ett visst kön hos hamstrar, dvärg- som guld? Vad gäller råttor så är jag helt såld på hanar då de i regel är lite lugnare och tenderar att bli lite större och "pluffsigare".
Men har märkt att jag oftast har lättar att bli kär i mina honor vad gäller hamstrar, det tar lite längre att lära känna hanarna tycker jag (?)
Självklart så tycker jag om dem alla! Inte så att jag ratar någon pga dess kön, men som jag upplevt det så har det tagit lite längre tid att fastna för hanarna. Konstigt nog, det är en kärlek som verkar växa fram..
Har du upplevt samma sak eller vad tycker du?
(Självklart är det individuellt- man har en stark kärlek till alla sina djur- men på olika sätt beroende på personkemin osv
)
Men är lite nyfiken på hur ni känner, känner ni "mer" för ett visst kön?
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Blää .. får inte bort stjärn-röstningsgrejen,, ni kan strunta i den ;)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Nej, jag känner inte mer för något kön vare sig när det gäller kaninerna eller hamstrarna. =)
Hanarna är ju lite snyggare ;)) åtminståne då vi pratar LH.
#2 ingen märkbar skillnad på temperament hos kaninerna etc..? Typ att hanar är lugnare eller liknande? Det är ju lite olika vilket typ av djur man har också- många som har råttor vill ju ha det här lite mer actionfyllda som man oftast kan finna hos honorna- de klättrar, hoppar, undersöker saker, är jävlar överallt! Å boar å har sig ;)
Medan hanarna kan vara super duper busiga som små.. vilket är super kul i sig :-P men sen blir dom oftast som deg-klumpar man bara kan vrida å vända å gosa me ^_^
_
#4: Nej, faktiskt inte. =)
Har haft både hanar och honor som varit energiska, samt tvärtom.
Det hänger mer på individen och aveln, än könet har jag upptäckt. ^^
Sen kan det även bero lite på rasen.
Vissa raser, såsom dvärgväduren, är överlag lugnare än ex dvärgharen som är mer energisk och lite egen.

jag är väldigt kär i hanar <3 men jag älskar så klart min Bejla supermycket och jag fastnade verkligen för henne! <3
//Anja

Tror nog också honorna ..
Måste nog säga att de hanar jag har/haft har varit mycket lugnare än vissa av mina honor.
Tycker hanarna är mer "jämna" i sitt humör, jämfört med honor som kan tyckas ha PMS ibland ;P
// Sofia
hmm.. alltså nu när jag tänker efter så vete tusan om jag inte måste ändra min åskikt
Okej att de är lite små galna när dom är små, springiga å så.. men det är dom ju lite oavsett kön, jag älskar nog mina hanar minst lika mycke .. fan jag vet inte, jag måste nog säga att vad gäller hamstrar så kvittar könet!
hehe tog mig inte många minuter att ändra mig *lol*
Men på råttor- då äre hanar som gäller för min del 
_
Jag tycker nog om både könen lika mycket :D
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
På råttorna var det absolut honorna även om jag verkligen älskade mina hanar med o had ebåda könen just för att de gav mig olika
honorna med sina härliga tokigheter o hanarna med sina lugna gosstunder i soffan
Men om jag verkligen var tvungen o välja ena könet så hade det nog varit tjejerna
På hamster är det tvärtom, jag känne rmig närmare hanarna på nått vis även om jag verkligen älskar mina honor jättemycket
Självklart individuellt med har en hona jag föll för direkt o en hane som tog lite längre tid men för det mesta lär jag känna hanarna före honorna
Jag har bara honor i dagens läge så jag har ju egnetligen ingenting att jämföra med.
Men jag föredrar korthåriga guldar och jag har lite svårt för killarnas bakvagn…
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
haha, för mig är det en stor skillnad på vilket djur det är :P
Hamster: Honor
Kaniner: Honor
Råttor: Hanar
Hästar: Ston
Katter: Hanar
Grisar: Båda :)
Hundar: Honor
Har inte haft hund, men vill ha en hona. Alla dom andra djuren har jag haft och då har jag haft i dom kön som jag föredrar :)
#14 På hästar är ju hingst en favorit hos mig :) Har en kompis som har 3 hingstar, oh så underbara! :)
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Va kul att se så olika svar.. men jag tror det är lite så att det beror på vad man vill ha ut av djuret, om man vill att de ska vara lugna eller lite mer fartiga osv.. å som sagt, det är ju så olika från djur till djur!
Haft råtthonor som varit helt sjukt lunga å goa, å hanar som varit mer som honor- klättrat överallt å vägrat sitta stilla å mysa ;-D
Blir det fler råttor för mig i framtiden så vet jag precis vem jag skall ta råttorna ifrån… hennes råttor har det finaste temperament man nånsin kan önska sig + att de är sjukt snygga också. Både hennes hanar och honor är underbara 
#13 haha, ursäkta om jag frågar- men hur kan man ha svårt för det..? Pungen e ju bland de sötaste på dom hihi, älskar rått pungar , dom e mysiga haha
Nä men jag förstår vad du menar- tycker du mer om korthåriga hamstrar så blir det ju automatiskt mer lockande med honor om man inte riktigt gillar hanens pung :)
_
Jag har alltid låtit hjärtat styra när jag köpt djur och det djur som jag har fastnat för har jag valt - oavsett kön. När det gäller hamster har det blivit honor hittills, men om "rätt kille" kommer i min väg så… 
Och jag kan inte påstå att det är ett visst kön jag föredrar då jag haft riktigt goa ögonstenar av båda kön.
Jag har dock en favorit hemma som jag alltid kommer att tycka är den bästa dvärghamster jag haft: Hydra. Hon trolbinder mig totalt med sitt bra temperament och sitt fina mjuka sätt att vara. Mycket pussvänlig liten tjej.
Jag föredrar hanar vare sig det är hamster, möss, hundar, katt, häst eller ja vilket djur det än är. Har bara blivit honor på några av dvärgarna, 2 katter, 2 gerbiler och hästen jag hade, resten har varit hanar, vet inte varför men jag har alltid haft mest tur med hanarna men tycker om honor också.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#16 Nej pungen gillar jag inte. INte alls. Den förstör sötheten med den fantastiska hamsterrumpan och svansen enligt mig. Värsta knölen. Nepp, små gulliga runda tjejrumpor vill jag se med små rosa svansar =)
Korthåriga, okastrerade hanhundar är det värsta jag vet faktiskt. Jag har nog fått dille på det där… men det är så iögonfallande. Har jag en kh hund som går framför med kulorna hängande… nej, jag ser inget annat. Det funkar inte för mig. De är lite väl utvikta för min smak :P
Men handjuren i sig har jag inget problem med! Med är bara deras kulor jag inte gillar ^
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
#16 ja men vissa hanhundar är extrema håller med dig där, men hampisar å rådisar har jag inget emot även om man ser pungen på en del. De är ju ludna och försvinner in i "helheten" tycker jag :)
_
Jag gillar både könen lika mycket på hamster och kanin, på gerbil känner jag att jag matchat lite bättre med honor, men här handlar det mest om erfarenhet att honor är "mjukare i sättet" på något underligt vis, känns som hanarna har lite mer egna vilkor. :P Men ja, handlar mest om vilka erfarenheter man haft med de olika könen, om min favoritgerbil vore en hane skulle jag nog gilla hanar bättre. ;)

Jag tycker inte det är så mkt skillnad på könen, men jag måste säga att guldistjejerna är väldigt charmiga:) Har haft en pojke som jag självklart älskade, men sen skaffade jag en tjej och sedan en till;) Nu ska jag skaffa råttkillar, har inte haft rådisar förut så ska bli spännande:D