Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3287 ggr
J-M-M
0

Snälla hjälp mig

Min guldhamster hona Lina på 1 år kliar sig som en galning.Rynkar på näsan

Jag har sett att hon har en liten röd "blåsa" med en svart prick i mitten högst upp på ena frambenet och jag vet inte vad det är!Gråter

Snälla hjälp mig, ifall någon har varit med om det eller vet något så skriv gärna.

(Jag kanske överdriver lite men Lina betyder allt för mig)

[nataschaj]
0

ring till vetten å ev boka tid, men annars be de nån här som kan svara på de (har ingen hamster men gilalr alla djur så ja e lite över allt på forumna)

Odette
0

Rådgör med veterinär, det är enda sättet att få en bra diagnos. Vi kan bara gissa oss till, tyvärr. Men ring och boka tid så får du kolla upp det, så kanske du kan få lite råd om vad det kan röra sig om. Det låter ju inte så trevligt att hon kliar sig som en galning :S

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

J-M-M
0

Ska ringa vet imorgon och eventuelt boka tid.

Hon är som vanligt och äter och dricker som hon ska men som sagt hon kliar sig mycket.Rynkar på näsan

Solan1976
0

Har du möjlighet att försöka ta en bild och lägga ut här? Om inte annat så kanske det hjälper andra i framtiden att försöka se om deras hamster lider av samma sak.

När ni sen varit hos vetten så finns ju även svaret här i tråden Flört

J-M-M
0

Jag skulle kunna försöka ta en bild imorgon men det är inte säkert att det kommer bli så bra ,Lina är en välldigt sprattlig krabat och så har hon ju ont…

J-M-M
0

Bild kommer imorgon dom svarta prickarna syns inte så mycket men dom finns därFoten i munnen

UlrikaD
0

Det är ju bättre att du ringer och rådfrågar en veterinär än lägger upp bilder här. Det kan du ju göra efter du ringt om du vill.

Men om det är svarta prickar tycker jag det låter som kvalster/ohyra och isåfall behöver hon ju behandling snarast.

Men det kan ju bara en veterinär svara på.

Sigriiid
0

Svarta prickar? Har fröken fått loppor?

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

J-M-M
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på henne

UlrikaD
0

Jag kan inte se någonting på den bilden, någon annan kanske kan.

Men det hindrar inte det faktum att om hon fortfarande kliar sig, nu är det 5 dagar sedan du startade tråden så behöver du råd från en veterinär.

Börja med att ringa och fråga, sen beroende på vad vet. säger boka en tid.

Men kliar hon sig fortfarande väldigt mycket så är det ju någonting som är galet och det kan inte vara särskilt roligt att ha så svår klåda så länge.

J-M-M
0

Lina har fått en tid nu på måndag eftermiddag.Glad

Jag har köpt sandbad åt henne nu och det uppskattas verkligen!Tungan ute

J-M-M
0

Bild till

J-M-M
0

Fotade med mobil så det syns kanske inte så tydligt och sen så sprattlar hon ju så det gör det ju ännu svårareSkäms

UlrikaD
0

Jättebra! Hoppas det går snabbt och lätt att fixa.Skrattande

Har du fler djur hemma? Och isåfall kliar någon av de sig?

J-M-M
0

ObestämdNej inga andra förtillfället

men jag ska få marsvinTungan ute

J-M-M
0

Ifall hon skulle ha loppor, kan dom smitta till människor?

Mexxie
0

#16 Har du aldrig hört talas om loppor på människor?

Och köp inte marsvin innan hon slutat klia sig.

J-M-M
0

Jag menade om det är skillnad på dom som hamstrar och människor kan fåTyst

Mexxie
0

#18 Jaså, dåså.

Nej.

J-M-M
0

Nu har jag varit hos vet och dom visste inte säkert vad det var för parasiter… Obestämd                                                                       

Men jag har fått medicin till Lina för demodex (eller vad det nu hette…)   och ska ge en droppe med 10 dagars mellanrum till henne 2 gånger och sedan se om det blir bättre .Glad

Om det inte blivit det så har hon nog några invärters skador och då kanske det är bäst att låta henne somna in.Gråter

Men jag hoppas det blir bättre!FlörtKyssOskyldigTungan ute

Solan1976
0

Då håller vi tummarna för att det inte är något farligt som hon måste somna in av… sänder krya på sig kramar från oss

J-M-M
0

SkrattandeTack säger Lina och jag

[GeeGee]
0

Men gud, kan den lilla pricken ge invärtes skador…låter kontigt. De vet ju inte ens vad det är…alltid enklast att säga avlivning

Odette
0

Jag fattar inte heller- hon har, som jag förstått det- en "bula och en prick", på vilket sätt skulle det kunna ha med invärtes skador att göra? Om det är inre parasiter borde det väl inte visas som en bula..?
Tycker att du skall prova medicinen de ordinerat- men blir det inte bättre så kräv en mer utförlig diagnos innan du bestämmer dig för avlivning. Så det inte bara blir den "enkla" vägen för veterinärerna bara för att dom inte kan/vill/orkar undersöka henne närmare.. dom kanske kan ta prover på henne i såna fall, för jag menar. Inre skador..?

Tycker du ska fråga dem ordentligt vad det kan vara, så du vet säkert innan du tar något ev. avlivningsbeslut:)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

J-M-M
0

Ja  så KLART att jag väntar tills jag vet säkert vad det är för någonting innan jag tar ett sånt beslut Skrattandemen vi får vänta och se hur det går med medicinen.Obestämd

J-M-M
0

#24 jag komm inte riktigt på rätt ord när jag skrev inlägget men det är mer som en rådnad och iriterat där dom svarta prickarna sitter.Rynkar på näsan

SandyCipper
0

Klåda??

Roxie
0

Jag vill inte skrämma dig eller så nu. Men jag hade möss förr, och en av dem fick en liten liten knöl (som växte) på sidan av kroppen som hon kliade fruktansvärt mycket på att det blev prick/sår på. Veterinären konstaterade att det var en tumör.

Kan ju hända att hon kliar på knölen/bulan för att den är irriterande och ivägen? Har bulan blivit större med tiden?

// Sofia

Isira
0

#28 sen är det inte ovanligt att möss kan få det som jag förstått. Råkade ut för tumörer på de flesta av mina. Nu kom dem förvisso från samma kull.

vet inte om det är vanligt på hamstrar, risken finns ju säkert. Men vi råkade aldrig ut för det på någon av alla dvärgar vi hade när jag växte upp.

J-M-M
0

#27 Japp hon kliar sig hela tiden Rynkar på näsan

Särskilt i sitt sandbadTungan ute

J-M-M
0

#28/#29 men som jag skrev på #24 det är ingen direkt blåsa men hon är lite svullen och har välldigt iriterad hud.

J-M-M
0

… med svarta prickar på som är rätt stora