brukar honan ändra beteende när de är dräktiga?
ja som rubriken lyder, undrar jag om honan brukar ändra beteende när de är dräktiga?
Tex om de brukar bli lugnare, eller kanske "grinigare", mer på sin vakt, eller precis tvärtom kanske? 
Alla djur kan ändra beteende när de är dräktiga. Hur det ändras är dock individuellt.
// Sofia
okej, jo men det vet jag, var nog jag som uttryckte mig lite "luddigt", för det jag ville veta var hur ni har upplevt att era honor har ändrat beteende 
Förra kullen jag tog märkte jag ingen skillnad. Dock denna, så är honan lite mer tjurig än vanligt.
// Sofia
hehe dom är som männsikor då med andra ord, jag var iaf lite tjurigare när jag var gravid 

Min blev jättegrinig och vaktat buren …och det började ett par dagar efter parningen.
Medarbetare på Chinese crested ifokus.

har haft lite olika, några är som vanligt och vill vara ute ur buren. enda tecknet där har varit bulorna på magsidorna som vuxit. andra honor har sovit mer,boat mkt,inte alls brytt sej om oss.
å sen de som varit gosiga och vid dräktighet blivit små monster och vaktat buren,sen ungarna. hade en som vi inte kunde mata för så fort vi öppnade då kom hon kutandes å högg efter händerna. när ungarna var 3-4v då lugnade hon ner sej och var lika gosig som innan. ungarna blev mkt snälla. var lite orolig för den kullen och trodde de skulle bli bitiga då det var det de såg första tiden från sin mor.
Märkte faktiskt ingen större skillnad på Petra när hon var dräktig.
Hon var lika mycket klätterapa då som innan. 

Första gången var Polly väldigt grinig och gnagde på mitt finger så fort jag skulle byta maten
Nu på vildingskullen så är Polly lite lugnare..
Ja det är nog väldigt olika det där, men känner man sin hona väl så kan man ju se ev. beteende förändringar ganska bra.. Mamman till första kullen jag hade var helt psyko, hon var ju en räser hamster från de att jag fick henne tills hon gick bort.. och under dräktigheten var typ enda skillnaden i beteendet- att hon faktiskt sov lite grann ;)
hon var en sån där hamster som annars alltid vaknade och ville ut så fort jag kom hem från jobbet..
Tycker det är väldigt roligt och intressant att se hur olika alla blivande mammor är, har just nu en parad hona hemma och hon verkar ha boat lite mer än vanligt.. och varit liite grinig, vill inte bli upplyft exempelvis (å det är ovanligt för att vara henne!)
Så förhoppningsvis bör jag kunna se ev. bäbis bulor på henne snart :)
Kan ju även vara skendräktighet.. *pyttsan*
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_