Jag skrev en dikt
Skrev en liten dikt nu när jag laddade upp lite bilder på en sida.. är bara lite besviken på en viss person, som iofs alltid stöttar och lyssnar på allt mitt hamsterprat. Men som jag också fått höra, nu, att hon egentligen tycker att "jag borde ha växt ifrån" dessa smådjur by now…. å det känns liksom så falskt på nåt vis. Personen i fråga är mig väldigt nära, och iom att hon ofta kan fråga om hur hamstrarna mår osv- så tolkar man det ju som att hon ändå vill höra hur det går och så. Men då är det väl bara för att hon vill att jag ska få prata om det för hon vet att det gör mig glad, att jag Vill dela med mig. Aja, känns som att lusten att dela med sig till henne ang.mitt djurintresse har svalnat.. rejält :'(
aja, "dikten" säger väl ungefär det jag känner…
ville bara få ur mig det, vet att det finns fler som får uppleva det här ibland, så sjukt. Att folk bryr sig- man vill ba kasta dom i älven

Well, here it goes:
"mitt liv, min lycka!
de som inte fattar,
som inte förstår sig på..
har ingen aning om hur
dessa djur får mig att må.
de tror att man är knäpp,
å inte har nåt liv.
bara för att man inte har hund
eller katt, så har man typ Hiv.
så jävla besviken man blir
när man hela tiden trodde,
att de i sin omgivning faktiskt accepterat vad som hemma hos mig bodde..
men ärligt talat så är det inte värre,
än det alltid har varit.
folk som hatar smådjur blir inte färre,
jag står för vad jag tycker och älskar dem än bara mer..
jag ställer mig denna fråga,
vad är det för fel på Dig som kritiserar och dömer mig?
skrattretande att det kommer utifrån vilka djur jag har..
vad spelar det för roll om jag tycker en hamster är underbar?
det säger faktiskt mer om dig,
än vad det gör om mig.
jag älskar mina fluff,
dom är sanna, äkta och ingen bluff.
jag är och kommer alltid att vara
den jag är - det är ingen fara!
vad gör det om jag hamstrar har?
ska jag skämmas för att du gör det, och bara lämna allt jag har?
skulle inte tro det..
jag är stolt över allt jag står för,
mina djur är Inte mitt allt,
men utan dem skulle jag skolka från mitt liv
för utan dem unnar jag mig inga egna kliv-
de får mig att orka,
det är dom som mina tårar kan torka..
när kroppen vill ge upp,
å lusten ger vika,
då är det dom som tar tag i mig-
om jag fick skulle ja ta med dom ut på en fika!!
så det så .

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Jättefin dikt och hamster!
Aaw, så fint :)
// Sofia
naaw är det kanel?
Jag tycker dikten är väldigt bra! Den beskriver verkligen hur man som ägare till smådjur känner när man blir kritiserad och blir kallad för knäpp, galen, töntig, löjlig, barnslig osv. Bara för att man är äldre och har smådjur så tycker inte jag det är löjligt! Djur är något otroligt, något som är så tröstande och tryggt i mina ögon. Jag har själv fått många kommentarer, och det är så svårt att inte ta åt sig, men jag gör allt jag kan. Jag är inte som alla andra mina kompisar som köper kläder för hela sitt studiebidrag.. Jag köper hellre burar och saker till mina kära hampisar.. Och för det tycker jag inte att jag ska bli dömd på ett annat sätt bara för att jag inte är som alla andra. Det är min hobby, precis som att vissa gillar hästar och andra gillar fotboll. :)
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Jättebra! :) tkr precis som #4 ;)
Så vackert…

Jätte fin! *Tårögd*
Förstår precis vad du menar :) Kan tänka mig att du känner dig en aning besviken på din vän. Det skulle jag också ha blivit om man fick höra vad h*n egentligen tycker om saken. Speciellt när det är en nära vän, då förväntar man ju sig att personen faktiskt ska våga säga såna saker till en själv. Inte gå bakom ryggen och säga sån skit. Om det nu var så det var?
Tyvärr är det ju inte alltför ovanligt att folk tycker man ska växa ifrån smådjur.
Jag har en vän som jag tyvärr börjat glida ifrån som sällan har fina ord att säga om de mindre djuren.
#9 joo.. det är väl mer såhär- hon säger aldrig något elakt så, varken till mig eller nån annan. Hon kan fråga hur det är med djuren och så, men fick höra av en annan som också står mig väldigt nära att hon Egentligen tycker att jag borde växt ifrån dem..
Det som stör mig, är att det känns som världens besvikelse. Jag hade inte haft några som helst problem med det- om hon sagt rakt ut liksom "du ska inte hitta en annan hobby" typ.. för det kan man ju försvara. Å sen är det inget mer med det.
Nu känns det som hon "låtsas" bara för min skull, å det blir så falskt!
Vill att folk ska säga rakt ut vad de tycker- så kan man lämna det sen. Man behöver inte älta för den sakens skull, å man behöver absolut inte ha samma intressen/åsikt. Men att vara ärliga med varandra, är tydligen för mycket begärt.
Jag är iaf glad att jag vet vart hon står, och försöker att fokusera på mitt ist för hennes dravvel. Det är förresten en äldre kvinna som Själv haft råttor kring 40 års åldern, så ja- vad säger man?? ;)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#10 Okej då vågade hon kanske helt enkelt inte säga det direkt till dig. Men då är det bättre att inte säga något alls :)
Hm. Det är ju skumt ändå :P Dom som tycker man ska växa ifrån hamstrar tycker väl oftast samma sak om råttor.
Ja.. hon skyllde på sina barn när hon hade råttorna, å dom hade flyttat ut för länge sen.. men hon kunde väl inte stå för det helt enkelt. att hon hade råttor.
_
#12 Det är ju bara löjligt.. kanske är hon avis för att du står för nått som hon inte vågade stå för själv..?
/Matilda
#13 ja.. kanske ? Jag vet inte, men jag är lite irriterad över det.. de är jag, men skit samma. Hon inser väl om en si sådär tio-femton år att näe- "Monica växte aldrig ifrån det" 
_
#14 Aah, jag hade massor med kompisar som säger att jag är galen, mest är det väl på skoj, men jag ser på dem att dem egentligen menar det, så jag tar åt mig väldigt mycket..
/Matilda
Tradit att det ska vara så. Fick själv höra en hel dröse med suckar när jag nämnde att jag skulle skaffa en guldis till den ena tomma buren nu när jag inte tänkta skaffa fler möss. Är mega frestad av att även skaffa några dvärgar senare i vår också, men vet inte om jag vill utstå alla komentarer :/
vilken fin dikt…
Kan säga att jag känner igen mig. Min kompis, som jag också är väldigt nära, betedde sig precis som din när min lilla Caramelle dog. Man kan ju itne bara växa ifrån sig sin sorg efter ens liten väns bortgång…
Det var en viktig sak som någon på detta forum sa till mig en gång. Och det stämmer verkligen.
Att även en liten vän kan betyder lika mycket som en stor.
Det värsta är när jag säger att jag ska till Göteborg för att hämta en hamster.. Det enda jag får som svar är "Jasså.. Duger inte djuraffärerna eller?"
- KLART ATT DEM INTE GÖR! .___.
Well, får alltid förklara om allt igen..Jobbigt… Har dock en nära vän som förstår mig, hon är bäst! :D
/Matilda
Ja.. vad man ska måsta stå ut med egentligen.. man känner sig som värsta nörden.. men fine, då får vi väl sträcka på oss å vara det då.
Men ändå är det rent ut sagt förjävligt, inresse som intresse liksom.. folk fattar inte grejen, men va äre för mening me hockey? Man har ju OLIKA intressen ffs!
_
Precis! Man väljer ju själv.. ;/
/Matilda
Man får försöka skita i dom som säger sånt :)
Ja! Å trösta sig här när man blir sne eller kinkig för här e alla minst lika hamsterkära som en själv, inge konstigt med det 
_
Precis 
Det där är så uppenbart att det baar är dravel, liksom. :) Inte kan man värdera intresse för olika djur efter ålder? Inte kan man överhuvudtaget betrakta intresset för djur som åldersrelaterat, en övergångsperiod? Det är ju för fasen liv vi pratar om nu.
Inte att ta åt sig. :)