Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1550 ggr
Odette
0

doft i duna??

Har köpt två jätte fina duna burar till två av mina nykomlingar (guldhamstrar) men det luktar sjukt mystiskt från dessa burar!?
Använder samma strö som till de andra burarna, dvs Toalätt, och jag tycker inte själva burströet luktar.

Spelar ingen roll att jag rengör toaletterna till hamstrarna, det känns mer som en impregnerad doft som om det vore instängt Obestämd

funderar på att test-byta bottenströ men tycker ju Toalätt är så bra..
vad tror ni, kan det bli instängt i Duna? Haft det förut och då har det då aldrig luktat..

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

[MissDiss]
0

Jag har två duna, det luktar inte mer än mina gallerburar. Det var mysko. Är de begagnade eller nya ?

Imasy
0

Jag tycker också att Toalätt luktar mer i en duna. Min teori om detta är att en duna blir ju mer "instängd", medans en gallerbur har mer "ventilation".

Hade bara Toalätt en kort period, hann bara köpa ett par säckar, sen gav jag upp. Luktade skurk inne i buren även fast det var rengjort och fräscht.

Odette
0

#2 ja alltså, jag brukar inte va känslig för lukt. Men det är en sak om man känner att det luktar lite kiss tex- då städar man och doften är borta.
Men det är liksom,, en konstig doft. Varken kiss,bajs eller blött bottenströ.. jag får testa att byta helt enkelt och se om jag hittar något som fungerar bättre.
Kan också bero på att jag ställt in Duna burarna i garderoben och när jag har hamstrarna ute på kvällen måste jag stänga garderobsdörren annars klättrar de in där och trakasserar dom som har sina burar där inne,, å då äre ju inte konstigt om all ev doft blir starkare så att säga.

Så prio ett- imorn! Blir att fixa så jag kan ta bort garderobsdörren helt och hållet! Så det är öppet :) får se om det räcker,, annars få ja testa nytt bottenströ..

_

Imasy
0

Jag vet inte heller vad jag ska säga att det luktade? Blöta gmla tidningar? Inte mögel eller så, men det var nån skum lukt.

Jag hade mina burar i vardagsrummet då, och jag tyckte att man kunde känna en aningens svag doft av lukten i själva rummet. Inte mycket med det kändes. men det luktade ju helt klart mer när jag satte näsan emot duna-gallret.

Så det var det jag funderade för #3, om det räcker med att ta bort dörren? Jag tror ju underlaget luktar detsamma endå, möjligtvis att lukten inte blir lika koncentrerad då.

Odette
0

#4 precis vad jag tänkte! att man kanske kan få det mindre koncentrerat så man inte störs av d iaf. Skall fixas idag, men inte än.. jag har inte riktigt vaknat ännu ;)

_

hunniebunnie
0

jag tycker toa-lätt luktar ganska mycket…

southdakota
0

Lite speciellt luktar det ju, men inte särskilt äckligt tycker jag Tungan ute

Odette
0

Har fixat så jag kan ha garderobsdörren öppen nu- å doften är borta!! Fixade helt enkelt dit en kartongbit så den hamster som är ute å springer inte kan klättra in där..

Tänk om alla problem kunde lösas med en bit kartong *lol*

_

91Marran
0

toalätt luktar mer i duna än i galler burar.

Mvh
Mig

musse05
0

som #9 säger.

Odette
0

#10 ja men problemet är ju löst för länge sen, om du läser mitt inlägg ovan ;) behövde bara ha bättre ventilation in till garderoben

_

Steyla
0

Konstigt! Luktade nyss i min, och den luktade inget förutom välling konstigt nog. Jag har ju inte haft någon välling i den. xD

91Marran
0

funderade på att man ska ju inte ha spån som luktar, men det gör ju toalätt, är det inte då fel att ha toalätt?

Mvh
Mig

Odette
0

#13 nu hänger jag inte med.. vad menar du?

_

91Marran
0

spån som säljs med en speciell lukt typ äpple förstör ju hamsterns luktsinne eller hur man ska skriva, men toalätt luktar ju också lite, är det då bra att använda?

Mvh
Mig

[CeKa]
0

Jag har upplevt samma sak; att det luktar mysko av ToaLätt i Duna burar, och det TROTS bra ventilation och regelbundna burstädningar.

#2: Vad använder du istället för ToaLätt?

Funderar på om man kan minska doftmängden genom att ha påsen med ToaLätt öppen, så att det "doftar av sig" innan det hamnar i buren?

91Marran
0

#16 ja det borde funka, men finns ju alltid lite dofter kvar så att säga.

Mvh
Mig