Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1353 ggr
Dea-
0

Snart bebisar!

Väntar med spänning tills på lördag då det är beräknat att Corona ska få sin andra kull. Pappan är densamma som förra gången (Cube). Hon är redan riktigt riktigt tjock och var det redan i lördags (1v kvar) så jag tror det kommer ploppa ur en massa massa ungar! Jag antar att jag bara får vänta & se :) Förra gången fick jag silvergrå, b.ö silvergrå, silversobel, b.ö silversobel, offwhite, r.ö vit, r.ö offwhite & caramel. Vi får väl se vad det blir för salig blandning denna gång =) Mamman är KH B.ö Offwhite & pappan LH Silvergrå Umborous. Det kommer säkert komma en bildtråd med bilder på bebbarna sen ;)

Tinwe
0

Oh vad kul! :D Kommer det silversobel LH så är jag kanske intresserad av en hane :3 Letar efter en :] Kan ju PMa!

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Odette
0

åh… baby noodls Glad

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

UlrikaD
0

Spännande!

Men flyttade inte Coronas bebisar hemifrån bara i december? Eller du kanske har fler honor som jag blandar ihop det med?

Lycka till iallafall!Skrattande

[iurochskur]
0

3/11-09 fick hon sin förra kull…

[MissDiss]
0

Men Dea, du fick ju ingen caramel? Castillo var ju rödögd creme? O_o

UlrikaD
0

#4 Ok, då stämde det då, att de flyttade i december.

[MissDiss]
0

Är det inte lite tidigit än för henne att få nästa kull?

UlrikaD
0

#7 Det var lite därför jag frågade. Om hon blev parad för två veckor sedan, i januari och bebisarna flyttade i december…då har hon varit utan bebisar i en månad.

Då funderade jag på ifall det kanske var två olika hamster-honor det rörde sig om.

[MissDiss]
0

#8 Nej det är samma hona. O_o

Dea-
0

Jag trodde man räknade från dagen de fick ungar till nästa parning. Inte från tiden hon blev utan ungar :s Då kanske det blev lite tidigt då :/ Fast hon verkar inte ha brytt sig speciellt mkt. Det känns som det har gått väldigt lång tid :p Har hunnit para en annan hona, fått ungar & fått dem leverasklara & flyttat innan jag parade Corona. Hon fick iaf 2 månaders vila. Efter den här kullen blir det i alla fall pensionering för hennes del ;)

Dea-
0

#1 Okej :) Det ska jag ha i åtanke.

Hon är stor som en boll nu. Gissar på att det kommer minst 10 ungar imorgon i alla fall :s

Mexxie
0

Vi får se :P

[iurochskur]
0

Dea: Att hon blir mamma igen 3 ½ månad efter första kullen är ingen fara. Hon har fått vila och varit utan ungar 9-10v. Om honan är i bra kondition ser jag inget fel i detta. Man bör dock vara uppmärksam som ägare.

Håller mina tummar för er imorgon!

Dea-
0

Okej :) Jag har för mig att jag har läst att de ska vila 2-3 månader mellan kullarna och hon fick ju vila 2 i alla fall =) Hon har vart jättepigg & i bra kondition hela tiden emellan så jag tror inte det ska vara några problem alls. Får se hur många ungar det ploppar ut imorgon :) Hon är RIKTIGT tjock! ^^

[NinniVivvi]
0

Spännande!!Glad

Dea-
0

Ja :D Tror bestämt att hon sitter & föder just nu. Råka störa när jag ställde in maten. Stack så fort jag märkte det såklart! Hon ska inte ha förrän ikväll men tydligen föredrar hon morgonen :s Gjorde exakt samma sak förra gången men då gick allt bra som tur var. Hoppas att allt går bra med ungarna den här gången med!

Mexxie
0

Tummar och tassar hålles härhemma!

Dea-
0

Tack :)

Anna-Helga
0

Går det åt skogen med ungarna eller förlossningen vet du om det var för tidigt att para. Det är alltid en risk. :( Hoppas det går bra för henne, för hennes skull!

Dea-
0

Ja =) Det hoppas jag med!

Men eftersom hon var i så bra kondition och bra vikt tror jag inte det ska ha vart några problem. Det är ju inte så att hon blev parad pang på. Det gick ju ändå två månader, kanske inte det ultimata men det är ju ändå inte överdrivet kort tid. Jag trodde ju att man räknade från att de fick ungarna till att de parades nästa gång, eller något sådant. Så jag fick det till 3 månader. Men aja. Efter det här blir det som sagt pension för henne. Hoppas bara att allt går bra nu!

Anna-Helga
0

Eftersom jag har barn själv kan jag tänka mig hur det känns att börja om med nya ungar direkt när de små slutat dia… :( Det kan ju vara skönt för hamstern att vara lite ledig och göra lite annat också emellan. man kanske inte bara kan se till kondition och vikt? Bara för att det är tillåtet behöver det ju inte vara rätt?

Dea-
0

Nej nej jag menar inte att det måste vara så :p Menar bara att det kanske inte är farligt?. Finns ju många människor som blir gravida på nytt direkt de får ett barn :) Medans vissa tar en paus på ett par år.

(Räknade om nu hur mkt 2 månaders vila är för människan om man skulle jämföra anpassat till livslängden. Då är två månaders vila för en hamster lika mycket 6 1/4 års vila för en människa :p)

Anna-Helga
0

Det är ju så att eftersom vi håller djuren i fångenskap är det vi som avgör och bestämmer allting. Och då är det vårt ansvar att se till att de har det så bra som möjligt och sätta våra egna behov och intressen åt sidan och sätta djurets välmående i centrum.

Skillnanden mellan att en människa väljer att skaffa barn tätt är att det är ett fritt val. Hamstern har inget val, det är ägaren som avgör. Och eftersom en hamster har en såpass kort livslängd som du själv skriver så kanske det inte går att räkna på det viset heller?

Men nu vet du ju att rekommendationerna ser annorlunda ut. man lär så länge man lever!

[iurochskur]
0

#23 Men då kan man ju fråga sig om en hamster vet med sig att hålla sig i det fria? Menar…en hamster som brunstar i det vilda säger inte till hanen att återkomma om 2-3 månader.

Dea-
0

#24 Håller nog med lite. Om det skulle vara en fri hamster som levde i naturen skulle den garanterat få kullar oftare än 2-3mån. Den garanterat få fler kullar än 2st per livstid dessutom. Så jag tycker nog inte det är så farligt att Corona fick ungar nu. Visst kunde jag ha väntat längre men det blev som det blev & hon har det ändå bra om man jämför med vilda hamstrar / hamstrar hos uppfödargrossister.

Sigriiid
0

Hahaha! Jag håller helt med dig iurochskur! Där e det nog mest pang på hela tiden. Sedan så blir honorna kanske inte så gamla men så brukar det väl iofs vara med vilda djur.

Jag tycker iaf att det är dumt att klanka ner på Dea-, tanken var god och hon trodde att hon gjorde som rekommendationerna sa men det blev lite tokigt. Nu vet hon det till nästa gång!

Jag tror att det kommer gå jättebra för mamman och bebisarna =) HUr många ungar fick hon förra gången?

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

Dea-
0

#26 Tack =) Förra gången fick hon 11st bebisar så det var ganska många o.O Men 1 försvann helt plötsligt & 1 dog så det var 9st kvar. Tycker hon var mkt större den här gången dock så vi får se hur många det blir :s

Tinwe
0

Håller med Sigtiiid till max! :)

#27 Ojj! :D Hoppas på massor små rosa aliens! ;D

/Matilda

[MissDiss]
0

Det är så skönt att läsa sådana här saker på hif för man blir så bra behandlad även om man råkar misstolka någonting och gör saker fel, så får man ändå en ärlig chans, skulle inte komma på fråga på råttor i fokus kan jag säga. :)

You made my day ^^ <3

UlrikaD
0

Vill bara säga en sak angående djur i det vilda. Det är väldigt annorlunda där för om honan inte känner sig reda så sticker hon iväg helt enkelt. Spelar ingen roll vad för djurslag det gäller, hon drar och låter sig inte bli parad.

Medans i fångenskap sätter man ju ihop två djur, det finns ingenstans att springa ifall honan inte vill. De sitter ju på liten yta. Så det är väldigt missvisande att jämföra djur i det vilda med djur i fångenskap. De har inte alls samma beteende efter alla dessa år i fångenskap. Här är det vi som reglerar vad som ska hända och inte djuren.

Lite OT sådär. Håller tummar och tassar härhemma för en fin kull!

Tinwe
0

#30 Förstår! Men brukar inte det bli så att om honan inte vill så biter hon hanen och börjar slåss..? Har bara hört andra som talat om det, har ingen egen erfarenhet.. :)

Nehe, ska inte göra OT av hela tråden.. ^^ Hoppas bebbarna och mami klarar sig! Kyss

/Matilda

Dea-
0

Jao =) Jag tror det ska gå bra. De rör sig inne i boet så mamma mår iaf bra :) Förhoppningsvis ungarna med. Kommer komma en bildtråd sen när de slutar se ut som små aliens ^^

Tinwe
0

#32 Härligt! :D Jag kommer inte blunda! Kommer snarare göra som Mr. Bean, sätta tändstickor så att ögonen hålls öppna så jag inte somnar när jag sitter för länge och glor på bilderna! :D

/Matilda

Anna-Helga
0

#30 Exakt.