tassdarr och rengöring
Har två frågor denna gång.
Ett: betyder tassdarret något? alltså om man har hamstern uppe i handen så kan framtassarna darra lite.
Två: Hur rengör man buren(duna) på bästa sätt? Jag har provat alla möjliga sätt som att t.ex ha i kokande vatten. Men undrar hur gör ni? Buren har stått smutsig i flera år så nå superbra tips vore välkommet:)
// Pabblo
Undrade också över tassdarret förrut! Här är min tråd med alla svaren jag fick då.
Vibrerande små hamstertassar
Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner
Senil… tror jag tom läste den där tråden;P
// Pabblo
#2 Haha 
Vad är de för smuts i buren? Typ som avlagringar eller är de dammigt?
Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner
Jag rengör med yes diskmedel i min duna, först tvättar jag av med vatten sen tvättar jag med yes och låter det stå i ca 5-10 min sedan sköljer jag av. Träsakerna (om det inte är limat) så kokar jag upp vatten och läger i dom (deta gör så att bakterier och ex. kiss lukten försviner).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#3 det är damm och smutsen från burens gamla inneboende
#4 okej men du gör inget mer när en ny ska flytta in?, tänkte mest på att alla saker som finns där dör.
// Pabblo

Um, skulle man inte kunna ta sån där yt-desinfektion som finns på apoteket? Typ nästan 100% alkohol alltså, om man först tvättar som vanligt, sen använder det, (det ska dunsta av liksom,) och sen sköljer/tvättar igen så att den lilla inte får i sin någon ev. kvarvarande alkohol? Då bör det bli typ sterilt med tanke på att man använder yt-desinfektion i vården…? Eller handdesinfektion om man vill ha en mindre flaska hemma…?
#5 Jo, men kommer inte ihåg vad det heter det är ellerfall rosa medel som man blandar ut i varmt vatten. Luktar ju sådär, är ganska starkt "host" och dammar ganska mycker. Ellerfall ett av dom bästa medel om man vill göra rent och ta bort alla bakterier utan att det fräter och kan vara farliga mott djuren.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Okej.. aja, gör som alltid, tvätta skrubba skrubba, i med kokande saltvatten, tvätta skrubba skrubba. Men tack ändå och om ni kommer på vad de heter där medlet heter så får ni gärna berätta, och andra lösningar är även välkomna:)
// Pabblo

Virkon heter det.
Tack! ska skriv upp det så får jag fixa det till nästa tuss som flyttar in:)
// Pabblo
Jag använder grönsåpa när jag skurar ur burar.

# 7 VirKon säljs iallafall på apoteket i en flaska som redan har en doseingspåse färdig i flaskan.. Det är bara att fylla på med vamt vatten, själv häller jag medlet i en sprayflaska.. då blir det lättare att få medel överrallt 
Det är jättesimpelt att använda nuför tiden. Dock skall flaskan användas inom ca 10 dagar när man blandat flaskan.
Men den bör inte ha för långvarig kontakt med metaller och även om den inte är hälsofarlig så bör man vara lite försiktigt (som med alla kemikalier.)
Virkon säljs på Granngården också både i liten påse och stor burk.
Okej vad bra ska ska till granngården ändå i morgon så få titta lite då:) har köpt två st möss i kväll:D och Mrbean (hamstern) är skitsur. Har aldrig varit med om nå liknande. hade fram hans favorit godis som muta för att bli lite gladare men han vägra ta den.
// Pabblo