Hamster iFokus

Hamster

Etikettutställning
Läst 2062 ggr
glutt96
0

hur ska man göra med grönsaker?

hejsan! :> för ungefär 3 veckor sen köpte jag en guld hamster :) fast tyvärr bits han ): vet någon hur man kan få dom att sluta bitas? och så sa hon som hjälpte oss i djuraffären att man inte ska ge dom grönsaker, eller om det bara vara blöta grönsaker, jag skulle gärna vilja ha en förklarning till det :]

Charlie2006
0

Grönsaker är en viktig del som dom måste ha, men man ska inte ge dom direkt efter man tagit ut dom ur kylen (dvs dom ska inte vara så kalla). Blöta spelar nog ingen roll om man ger dom, vatten skadar ju inte hamstern ;).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

glutt96
0

#1 okej, då ska han få lite av det sen ;D

Charlie2006
0

#2 Det låter bra Flört. Om han inte fått innan ge bara lite och kanske bara 1-2 sorter, så att inte den lilla får ont i magen.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

glutt96
0

jag har gett han 2 små morots skivor innan bara :) ungerfär hur mycker ska dom ha? och vilka grönsaker gillar dom oftast och är bäst? :)

amandapi
0

Det bästa sättet att få en hamster tam är att du tex börjar med att bara ha handen i buren flera gånger om dagen, så att den vänjer sig vid din lukt och dig. Du behöver inte röra hamstern, det räcker om du har handen i buren och kanske pysslar med något annat, bara krafsar lite i spånet m.m.

Sen när du märker att hamstern verkar lite "säkrare" på dig (det kan ta olika lång tid allt från dagar till veckor) så kan du försäka klappa den, eller tom ta upp den.

Ge den lite gott att äta från din hand, men se till att du inte skrämmer den så du skapar tillit mellan er.

Den bits säkert för att den är ny hos dig och osäker. Låt det ta tid att lära känna din hamster!Glad

Sen så är det ju skillnad på att "bitas" och nafsa, ibland kan ju hamstrar nafsa om man tex luktar mat om händerna, då tror ju de att det är en matbit som kommer Flört

Så se till att ha rena händer fri från matlukt!

Charlie2006
0

#4 Dom ska ha grönsaker/frukt dagligen, mina tycker bäst om majs och ärtor :). Även är broccolie en favorit, gurka, tomat (inte så mycket av deta) m.m tycker mina även om. Börja med lite nu, ca som hans huvud kanske (tror det ska vara lagom). Melon (det är en grönsak) tycker hamstrar oftast om Glad.

Min hemsida

//Frida

glutt96
0

#5 jag kan ge honom mat och sånt ur handen hur bra som helst då bits han inte. men när man tar in handen i buren om man bara ska flytta lite på något biter han :/ och någon gång har jag kunnat klappa honom också, men ska prova med det du sagt ^^

glutt96
0

#6 okej :D ska ge honom lite ärtor då ^_^