Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1778 ggr
Tregly
0

Basfoder?

Vad ska man ge hamster som basfoder om man vill ge eget Foder och inte köpa från affär? Har hört att hamsterfoder från affär inte är lika bra som när man blandar eget. Fast det beror ju på vad man ger hamstern hemifrån.. x) Och en fråga till: ska man ge sin hamster hö?

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

linnea-n
0

du ska inte ge din hamster hö. det kan spräcka hål på kindpåsarna

hälsningar linnea nordlund

uppfödare av dvärghamstrar och guldhamstrar

www.narveshamstrar.weebly.com

Tregly
0

okej, då ska jag inte ge det. ;) Vet du hur man blandar till eget Foder hemma?

Seriously, you don't!

linnea-n
0

#2 nej tyvärr inte. Brukar själv gå till djuraffären och välja ut olika sorter och blanda ihop eget Foder där.

Tregly
0

Okej, vad brukar du köpa där? :)

Seriously, you don't!

Ranigsko
0

Jag använde hamstermat innan, men eftersom det kom snuskiga kryp så ville jag det inte…. Använder nu kaninmat (inget hö)… Sen ger jag honom hamsterpinnar som innehåller äggvita, kalk och kol. Och så ger jag honom en nöt och en bit utav rut-knäckebröd :]

linnea-n
0

olika frösorter, torkade ärtor, etc.

Mistletoes
0

#5 ALL mat man köper till djur, som innehåller fröer etc kan innehålla kryp, har inget att göra med att det va just hamstermat du köpte.

Och som vi sagt i andra trådar - frys in maten ett par dar så dör krypen och blir mumsigt och nyttigt godis till din kompis =)

Ranigsko
0

#7: Okejj, men jag får se….. :] Kan man ine göra egen mat till honom? Och vad kan man ha ?

Tregly
0

Okej. Hamsterns nuvarande ägare ger sin hamster en blandning av puffat ris, musli, hundfoder (torrfoder) och lite annat. Jag har själv inte tillgång till hundfoder.. Kan man kanske byta ut det mot kattfoder? Kanske inte så mkt eller inte varje dag men nåra ggr i veckan?

Jag har också hört att man ska ge sin hamster en slags sort av levande larver. Kan man byta ut det mot något annat?! :S

Seriously, you don't!

Charlie2006
0

Jag blandar eget och ger dom fyra sädeslagen och det måste vara en grund alltså havre, vete, korn och råg (råg är mindre viktigt) antagligen skalade eller oskalade kan du köpa), sen köper jag hirs, till dvärgarna blandar jag i undulatfrön, osockrade flingor, torkad majs, ärtplator, torkade morötter, Torkat johanes bröd, rått och mus pellets, solrosfrön (inte så många), köper även runda oranga/bruna saker du vet nog vad jag menar när du ser dom (dom brukar finnas i hamsterblaningar)

Sen kan du blanda i quinoa som är ganska nytigt, bovete kan du köpa och även blanda i lite torrfoder för katt eller hund (inte mkt av det) bara det är bra kvalité på fodert.

#9 Larver behöver du inte ge, välj att ge rå köttfärs eller fisk (ex lax) istället Glad, men animalisk föda måste dom ha då dom inte är vegitarianer.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Tregly
0

Okej :) ja, jag har undulat så hirs blir det ju och lite undulatfrön (som hon älskar!)

Vad skönt att jag inte behöver ge henne larver.. x) Men igår när hon fick komma ut på golvet hittade hon en död fluga under elementet och åt upp den! (Jag har inget ofrächt rum även om det kanske låter så men massa döda flugor :P )

Är det normalt? :O

Seriously, you don't!

Charlie2006
0

#11 Jo dom äter ju det i naturen så onormalt är det nog inte.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

91Marran
0

#5 köp inte lösvikt utan en påse, så får du inte med dig ohyra.

Mvh
Mig

Mistletoes
0

#13  Som jag skrivit i många trådar nu - frys in all fröblandning i ett par dagar/en vecka - så dör ohyran och blir smaskig och nyttigt tillägg i maten =)

Tinwe
0

#11 På sommaren för flera år sedan hade jag en guldis på mitt rum, med en gallerbur. När jag kom in i rummet såg jag en fluga sitta på kanten av buren. Sen flög den in i buren! xD Min hamster ställde sig på sin toalätt och tog flugan! flugan hade troligen en skadad vinge för den försökte inte ens flyga iväg, sen satt hamstern där och mumsade i sig flugan, det var en syn det! haha xD

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Tregly
0

ja, jag tyckte det var så äckligt att se henne knapra i sej en död och torkad fluga. Hade svårt för att plocka upp henne sen. Usch, ingen trevlig syn.

Tack för alla tips :)

Har nu upptäckt en sak med Bitchen. Hon bits. Om man håller henne för länge i handen så bits hon. Ibland kan hon bitas utan anledning också. Eller, det kanske inte är utan anledning.. Jag ger henne grejer att gnaga på och så, så det är nog inte det som är problemet. Det är därför hon heter Bitchen ^^,

Sen har jag märkt att hon rullar sej på träplankorna när jag släpper ut henne på golvet. Är detta normalt?

Seriously, you don't!

UlrikaD
0

#16 När hon stryker sig och rullar sig mot saker så doftmarkerar hon. Helt normalt. Vill bara säga till andra som varit där tidigare eller som kommer efter henne att hon minsann också varit där.Skrattande

Tregly
0

#17 Okej Flört Lite onödigt eftersom det inte finns nåra andra som går där  ^^,  Fast det lär jag nog inte få henne att fatta :D

Seriously, you don't!

UlrikaD
0

#18 Hon vet ju inte ifall det kommer någon dit efter henne. Bättre att vara på den säkra sidan.Skrattande

EmElton
0

#17 nu förstår jag varför min plutt gör så också haha :D

91Marran
0

en dvärghamster ska ha minst 50% undulatfoder i blandningen ioch guld ca: 33% i blandningen.

Mvh
Mig