Hus eller inte hus?
Ja, enligt jordbruksverkets regler ska man ha hus.
Citerar från jordbruksverket:
- Guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, taggmöss, chinchillor och degusråttor ska ha en bolåda fylld med rent och torrt bomaterial.
- Om flera dvärghamstrar hålls tillsammans ska alla djur samtidigt kunna få plats i en bolåda.
Däremot att det står att hamstrar ska ha halm är en dum regel…för dom kan ju sticka hål på kindpåsarna av det.
Kanske dags att jbv uppdaterar sina regler? Särskilt om denna att man får sälja en hamster bebis som 3 veckor gammal.
Ja jag tycker det är tydligt att dom ska ha en bolåda/hus.
Det står inte att dom ska ha just halm, det står såhär :
3 § Kaniner och gnagare ska ha tillgång till gnagmaterial.
Allmänna råd till 8 kap. 3 §
Gnagmaterial bör utgöras av hårda fodermedel såsom knäckebröd,
råa rotfrukter, hö, färska grenar med bark eller dylikt.
14 § Kaniner, guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, brunråttor och möss ska ha bomaterial med långa strukturer så att det kan flätas samman.
Men jo, jag håller med om att dom borde uppdatera reglerna en aning. Och det gäller många djur. Speciellt burstorlekarna borde ändras.
Det gäller verkligen att man läser på om sina djur innan man skaffar dom. Så att man t.ex vet att man inte bör använda sig av hö och halm.
#1 Ja, jag håller med….en uppdatering är aktuellt. Men för det behövs flera personer med samma åsikt och erfarenhet.
Det behövs verkligen en uppdatering! För djurens och ägarnas bästa! :/
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
#4 Håller på med en sak enligt detta…har redan en djuraffär i ryggen vad gäller leveransåldern. Känns nice.
#5 Menar du att de har lyssnat på dig? :D Önskar att djuraffärerna här i närheten kunde göra det .. -.-
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."