Byter färg?
Jag har en liten dvärghamster (vintervit). När jag köpte henne var hon vit med lite gråa tecken på ryggen, fram tills nu. För ett par dagar sedan blev nosen lite grå, och nu sträcker sig det gråa ifrån nosen, upp till ögonen och en bit bakom högra örat.
Har aldrig haft en vintervit förut, så jag undrar om det är normalt att färgskiftning sker och börjar på ett ställe och sprider sig?
Men lilla gumman, varför tror du den heter vintervit X)
Den blir vit på vintern, så det är helt normalt.
Men det är ju fortfarande vinter, varför blir hon grå? xD Och hon föddes på vintern, hur kommer det sig att hon visste att hon skulle vara grå då? ;o
Det är inte så att hon VET när vintern är här. Men när det blir kallare ändras hennes färg - alltså är det varmare hos dig än vad det var där du köpte henne.
Så om jag sänker värmen, blir hon vit då? (a)
Nej, men jag tycker det bara känns konstigt, för värmen i mitt rum är konstant och det var ungefär 2 månader sedan jag köpte henne (:
#4 Ja, det borde hon bli.
Det ändras långsamt.
Min mandarin börjar också bli mörkare nu, det ser roligt ut!
Jag har skrivit lite om vintervita och deras vinterpäls, det är en så kallad naturlig del i deras liv att dom byter till vinterpäls under vintermånaderna, nu i januari februari har jag sett att en del av mina börjar mörkna igen. Så troligtvis är det för att solen lyser längre om dagarna som dom känner av.
Vinterpälsen är något som dom har med sig från det vilda ursprunget.
# 7 Tack så mycket (: Blir lite fundersam när den vita hamstern plötsligt får gråa fläckar. Jag har själv aldrig haft en sådan hamster förrän nu :)
#5 Visst förstår jag att det förändras långsamt, men sedan vet man aldrig vad som räknas till långsamt och inte långsamt (:
Tror det är mera ljuset/mörkret än kylan det beror på när den ska ändra färg.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#14 Det stämmer bra det, kyla/värme har inget med det att göra utan hur många/få timmar ljus de får.
Som med de flesta andra djur som sätter vinterpäls.