Du som vill köpa robbar - tips!
Jag skulle vilja ställa personer som vill köpa dvärghamstrar av arten roborovski frågan: vad vill ni ha ut av era sötnosar?
Jag vet att formuleringen inte är så kärleksfull, men jag kan bara gissa att många inte tänker på att roborvoskin generellt är svårare att "gosa" med än tex. guldhamstern? Jag har själv två små robbar som jag älskar, och nu när jag äger en guldis så känner jag av en STOR skillnad.
Jag önskar på ett sätt att jag hade fått bra med information förut och köpt guldhamster istället, med tanke på att jag just vill kunna gosa på ett annat sätt. Självklart finns det gosiga robbar! Men jag vill bara tipsa eventuella köpare att tänka igenom om robbar är rätt för just er. 
De är annars helt klart de sötaste av alla dvärghamsterarter! 
Det finns dom arter som är mindre lämpade för nybörjare än roborovski. Jag tycker robbar är bra såvida man ser till att ta sig tid till dom. Min hona Mini är hanterbar och inte alls så där stissig som jag trodde robbar var.
#1 Kul att höra! Som sagt så tror jag absolut att det finns massa lätthaterliga robbar likväl som det finns svårhanterliga guldhamstrar exempelvis. Men generellt så brukar man säga (står tex angivet i faktaböcker) att robbar är svårare att få tama på grund av den lilla storleken och beteendet. Och utifrån mina djur så stämmer det in helt och därför vill jag bara att oerfarna personer ska ta reda på mer innan köp. :)
#2 Jaja, klart att man vill att personer vet vad för art dom köper och hur dom brukar fungera.
En robbe är kanske mera svårhanterlig, men absolut inget ont ben i dom finns.
Tillägg: Mig tog det till exempel ungefär närmare 1 år innan jag fann ett sätt att hålla i dem och ge dem fysisk kärlek. Sedan har jag hört dem som lyckats mycket bättre, och jag har hört dem som knappt tar upp sina robbar alls ur buren.
#3 Jag nämner ingenstans att det finns något ont i dem, absolut inte… det är människans påhitt att de ska vara handtama! But still! Människor måste få veta det, och tro mig när jag säger att många saknar den kunskapen. inte minst i djuraffärer.
#5 Nej, vet det. men jag ville poängtera det.
#6 I see
Robbar är inte lika intresserade av människor som andra arter därför är dom svårare att få tamma. Men då det inte är många robbar som bits eller är agressiva så är dom ju ganska bra om man tänker till nybörjare som är rädd att hamsterns ska bitas ;).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Vintervita är väl de som i regel är "lättast" att få tama utav dvärgraserna eller ? Men det är väl som med alla djur, man måste hantera dem och ge dem mycket tid och ha mycket tålamod så man tar de i deras takt, och vinner dess förtroende allt eftersom :)
jag är lite sugen på ett par dvärgar faktiskt, men samtidigt har jag lite bit-fobi då jag hade en klasskompis (när jag var liten) som hade en dvärg som brukade nypas.. de e så obehagligt :-(
Å ja- jag vet att alla inte är så, har även träffat helt Underbara dvärgar som klättrat å nussat runt ba lalalalala.. skit gulliga!! Men det "sitter som i" lite grann, så helst skulle jag nog vilja ha ett par lite äldre omplacerings dvärgar som redan är tama och goa, så man får prova på och känna efter hur de är att ha :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Bra att du tar upp det! Jag själv som funderat på hamster skulle välja en nybörjarhamster. Även om det finns robbar som tydligen kan bli väldigt tama så skulle jag hellre vilja ha den som "anses" att vara den "lättare" typen:)
Blir så glad när jag ser sånna här inlägg då det kan hjälpa oss nybörjare och man slipper kanske se onödigt många omplaceringar.
Som du skriver så är det ju viktigt att fundera över, vad man vill ha ut av hamstern om man säger så:P
#10 Ett tips är att du kontaktar en uppfödare som har flera arter av dvärghamster hemma. Kanske kan man få prova på att ha roborovski eller vintervit och själv bestämma vad som passar en. Det vore en bra sak för Att undvika omplaceringar eller att man får hem "fel" djur för köparen.

Mycket bra tips! Just nu är det inte aktuellt men om /när den dagen kommer så är det precis så jag har tänkt att göra:)
Jag skulle aldrig omplacera om det inte hade hänt nått fruktansvärt i familjen så jag hade fått väldigt förändrade familjesförhållanden.
Anser att hamsterns livslängd är för kort för att "skicka" vidare den till någon annan. Jag hade gjort mitt bästa och gett hamstern de bästa åren jag kunnat:)Även om den kanske inte betett sig som jag tänkt mig.
Men självklart tycker jag att fler borde "prova på" att ha olika sorter innan man bestämmer sig, det tycker jag om alla djur i princip:)
#12 Jag brukar säga till köpare att om dom inte är nöjda med just den hamster dom köpt är som alltid välkomna tillbaka. Jag låter dom byta om det finns något till salu hemma.

Det är ju en väldigt bra grej från din sida att kunna erbjuda det.
Vet inte hur jag hade tänkt i den frågan men har grymt svårt att lämna ifrån mig något som jag själv valt att ta hand om.
Jag hade nog sett till att det hade "funkat", hade gjort allt för att ge hamstern ett bra liv.
Inte deras fel om ägaren inte gillar dem…
skulle nog inte ha några förväntningar på att kunna kela med den eller liknande utan kolla upp vilken slags personlighet den har.
Men det är ett bättre alternativ att köparen kan byta än att omplacera den på tex blocket.
Eftersom robbar inte är så letta å få tama,tycker jag inte dom är ägnade som nybørjar hamstrar selvom dom inte bits…dom trillar ur händarna och är svåra att holda kvar i handen…jag kan tenka mig å innräda ett stort terrarium el akvarium och ha en flock på 7-8 stk…och innräda så naturligt som møjligt åt dom…med grottor,stenar,sand,jord och grenar etc etc…då vill man se ett mera naturligt beteende…och sen tror jag nog dom som är rädda før å blive biten,køper ett par vintervita dvärgar…det är sällan dom bits om man handterar dom mycket och rett…
Precis när hamstern blev laboratpriedjur så var alla hamstrar aggressiva. men det har avlats bort.
Mvh
Mig