Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1235 ggr
91Marran
0

hjälp!

Jag vill få så många som möjligt att förbättra djurhållnigen i djurhuset på skolan, Ingelstorp. Jag har gjort vad jag kan, men jag vill få med mig fler. Kan inte stå ensam och bli nertryckt av lärarna. har flera som är inne på mitt spår, men för fega för att göra någpt.

djurplågeri, är det i mina ögon för lärarna är det vardag.

Kortfattad och utvalda delar av Historian: det började en dag i djurhuset på skolan. Jag och en kompis skulle gå upp och hälsa på vår älskade guldhamster Valnöt. Hon var nästan två år och hade inget att leva för, förutom oss och att sammla mat, eller springa över sitt brohus och bada i sandbadet. gnaga på gallret var då något om kunde förekomma. men idag visste vi att hon inte mådde bra, hon var uppsväld, vi gick till vårat "proffs" tobbe. han kan inget, men ska ändå kallas "proffs" han sa att han har märkt det och gick iväg. jag sa men vet du att hon smalnat av då? …jo… det har jag också märkt. han tyckte att vi störde och sa bara. hon är gammal. nästa dag när vi kom upp så skrek hon när min kompis skulle ta upp henne, men jag fick upp henne och ringde till två lärare, inget svar. ringde all tänkbara djursjukhus i närheten, när jag ringt all 2-4 gånger fick jag svar. Läckeby djursjukhus. "hej jag har en hamster här som har svällt upp i buken, är smal…" Hon i telefonen svarade att det var nog att den fått för mycket gräs eller något annat allvarligt, var det inte bättre efter några dagar skulle jag ta in den till veterinären. hon sa att ge inte för mycket vatten, ge bara frön och mjukt hö. jag skrev allt hon sa på en lapp och satte på dörren in till gnagarna och kaninerna. när två lärare fick reda på detta, så blev de arga, på mig för att jag ringt utan att prata med dem först. dagarna efter skulle jag till ölandsdjurpark och jobba. detta hände på onsdagen, så jag tänkte ta in henne på måndagen. på torsdagen sa min kompis att hon inte bytt vattnet då den inte skulle ha så mycket. pucko! när jag kom på måndagen så var buren borta jag letade överallt, fick panik och gick till en av lärarna. hon pratade i telefon och sa i luren "vad bra hon kom precis" så jag lugnar mig lite, men får beskedet att proffset hittat henne död på lördagen. hon ser att jag håller på att bryta ut, så hon psykar mig med att stirra mig i ögonen, jag släppte fram tårarna, vände mig om och sprang iväg. springer på massa människor bland annat en lärare och fortsätter ut ur skolan. får tag på min kompis, berättar vad som hänt och hon blir också arg. vid lunchen sitter jag och min kompis utanför matsalen och då kommer läraren fram och säger "de börjar bli gammla allihop djuren nu, så det är bara att vänja sig! och stirrar återigen in i mina ögon. fick även höra från denna läraren vid en lunch att de väntar med att avliva henne tills sommaren, 2-3v tills dess typ, för vi inte skulle märka det så väl.

En råtta på skolan mår dåligt, är hård i magen av för lite motion. alla fyra lärare jag snackat med säger att han ska få mer, men det hjälper inte, för det efterlevs ju inte. så de vill hellre avliva honom.

Nu är problemet en dvärghamster, Pölsan. hon kom till skolan genom Mc donalds. en på skolan fick henne av en kompis. Hon är nu väldigt smal, ja ni fattar väl varför om jag säger att proffset (som har marsvin, men vet inte hur man klipper klorna eller när det behövs), ska ta hand om djuren under lovet. i onsdags var hon ett benrangel, ben och hud var vad jag såg och skände. gick ner till en veterinär som vi hade på lektionen. hon kunde inte mycket om smådjur, men visste att tänderna var för långa, och hon måste snarast tas in till veterinär för att sövas ner och tänderna filas. frågar våran lärare om vem jag ska kontakta. de ansvariga säger hon. jag gör det och får svaret att hon är gammal, dagen är snart inne (och ska självdö plågandes i buren, är det som menas). det är ingen idé att göra något sa hon. vi snackade om det på fikarasten. ska fråga veterinären om hon var med på beslutet. har fått i hamstern nyttig vätska i fredags och då kunde hon knappt ta sig ner för rören, när hon sovit i det ena röret ett tag så tog hon sig ner. satte sig i hjulet och började springa. Sedan gick hon och sov. hon var nära att sommna in några gånger men några kom och störde henne pluss henens gallerbitande kompis. 

Har även fått en utomstående ta kontakt (han fick idén när han hört mina historier. alltså jag hade inte kunnat stoppa det, men jag var ju positiv till det förståss.) med kalmar Gymnasieförbund, som skulle ringa ut och skälla ut rektorn.

detta är den kortfattade versionen, några djur utvalda.

att hamstrarna får kaninmat rör mig inte, men extra protein skulle väl inte kosta så mycket? Jo för ingelstorp! där är allt dyrt och onödigt.

kaninerna och marsvinen ska inte ha så mycket spån fast en uppfödare förklarade att det var därför som de var trycksår på djuren för två år sedan.

Jag har haft kunniga lärare som inte jobbat på skolan, utan det var i sambandet med ölandsdjurpark, så skriver jag att jag lärt mig något på skolan så är det inte skolans lärare utan andra KUNNIGA "lärare" bland annat en forskande Zoolog, som jag lärt mig av.

det är såhär vi ska lära oss att ta han dom djuren, men jag går inte på sådan skit. Ni andra elever gör inte det ni heller!

detta kanske var en onödig tråd, men vill uppmana alla att inte stödja denna dåliga djurhållningen.

hinner inte förklara mer om hur djuren har det, men vill inte ha kritik riktad mot mig, utan vill ha hjälp från andra att ändra på situationen.

Mvh
Mig

Eviis
0

Säger bara, blir så ledsen. Fyfan vad hemskt.

91Marran
0

#1 var glad att du slipper uppleva det. jag mår psykiskt dåligt varje dag som jag inte kan göra det bästa för dem.

Mvh
Mig

Eviis
0
#2 Är verkligen glad för det.. blir så ledsen för djurens skull. Önska jag kunde göra ngt åt det.
91Marran
0

om någon undrar vad det var som jag gav dvärghamstern, så var det, hamster/kaninmat och frukt upplöst lite i vattnet pluss droppar med B och C vitamin. fick inte i henne frukten eller maten utan vattnet med en spruta. hade inget annat att tilgå. efter några portioner så tuggade och sög hon på sprutan för mer. en vanlig flaska fick hon inte in i munnen. lite solrosfrön kunde hon få in i munne och svälja. så fixade små bitar till henne

Mvh
Mig

UlrikaD
0

Låter fruktansvärt. Finns det ingen rektor på skolan man kan prata med? Kan man anmäla en skola? Jag har tyvärr ingen koll på det, men de djuren måste ju få skydd och bra omvårdnad också.

Hoppas någon annan kan svara på det.

Zvintos
0

Skolan borde ju logiskt sett gå att anmäla till länsstyrelsen.
En skola torde ju inte vara undantagen lagen.

BMEXX
0

Men usch vad hemskt! hade gärna hjälpt till om jag hade bott i närheten.

Som de sagt innan anmäl till någon/något. Du kan ju inte ensam ta ansvar för det här och hur ska det bli när du slutar?!

// Pabblo

SandyCipper
0

Jag fattar inte historien så mycket, men varför har ni djur på er skola, är det en djurskola eller har ni det för skojsskull? Somsagt, jag hängde inte med i texten så mycket :p

ANMÄL SKOLAN SÅ SNABBT SOM MÖJLIGT IALLAFALL!

southdakota
0

#8 Jag skulle gissa att det är en djurvårds/naturbruksskola eller liknande.

Jag blir verkligen ledsen när jag läser detta, tråkigt med denna sortens djurhållning på en skola som troligen lär ut framtida veterinärer, djuraffärspersonal, djursjukvårdare… :(

91Marran
0

#8 #9 japp det är en naturbruksskola.

jag har fått tag på en utanför skolan som har snackat med gymnasiförbundet (de som äger skolan tills i Juli) och högsta hönset sa att det är ju hemskt, men vi har inte hand om djuren, men jag ska ringa ut och ta ett alvarsamtal med rektorn, för såhär får det inte går till. lärarna måste lyssna på eleverna när de säger att ett djur far illa…

att anmäla har jag varit inne på, men bevis är stora problemet. man måste få ut en när djuren mår dåligt, annars är det ju i onödan.

ska snacka med min kompis som har sin praktik i djurhuset nu, om Hamstern, Pölsan, lever eller inte och sedan fråga någon lärare om jag kan byta min praktik dit.

Mvh
Mig