~ I det vilda
**I det vilda
**_jag tycker det är ganska intressant att hamstrar lever i öknen i det vilda. Och att Hamster har blivit ett sälskaps djur, och dom får leva i burar nu hos oss.
Alla som har något att säga om hamstrar som lever i det vilda, vad dom äter, hur dom sover o.s.v får gärna skriva om det här, så det blir som en liten " faktasida " som handlar om det vilda.
vad ni än vet, så är ni välkommna att skriva om det ( i ett kommentarsinlägg ) så vi intresserade kan läsa om det !
_
Om du söker bland artiklarna hittar du en del info ;)
Alla hamstrar lever inte i öknen vissa lever i ryssland m.m där det är kallt
.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

**#1 aa, fast jag tänkte att alla skulle skriva ner lite info här !
#2, ojoj, i ryssland :O men då kan man ju bara stöta på en hamster om man är där XD**
#3 Dom vintervita kommer ju därifrån
.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

Jag kan tyvärr inte så mycket mer om dom än att en hamsterart heter Fälthamster…
Denna text får ej kopieras, för den är från min snart klara hamsterbok!
Områdena ska vara torra, sandiga jordar där det är lätt att gräva ut hålor och gångar, tycker hamstern. Men hamstern kan också förekomma på de flesta typerna av gräsmarker, uppodlat land och längs floder, på fällt, betesmarker och i buskmarker. Den går att hitta från låglandet och upp till 600 meter över havet. Den vilda hamstern har två ställen som den bor på. Längst upp har den sommarboet, som består av tre hålor (kammare). Vanligen finns det 6-8 ingångar, som leder till de olika hålorna. Under sommarboet, alltså längre ner, finns vinterboet. Vinterboet ligger längre ner för att där är det varmare, eftersom det ligger närmare jordens inre varma "klot". Vinterboet består också av tre kammare. Varje kammare har sitt eget användningsområde. En för mat, en för toa och en för att sova i. Hamstrar bor ensamma och besöker bara varandra vid parning. Detta gäller inte dvärghamster arterna. På vissa ställen där jorden är perfekt och växtligheten är riklig kan det ligga tätt med bon. Eftersom hamstrar är solitärlevande bildar de inte samhällen.
Mvh
Mig

#6, Toppen fakta ! 
#7 tack!
Mvh
Mig
Vad har du för källhänvisningar?
Undrar som #9 vart du fått infon ifrån.
ska tänka efter… lite var från någon uppfödares hemsida typ några rader, lite från pärmar jag har hemma med olika vilda djur i och resten har jag läst om i skolan.
är det något som är helt galet?
Mvh
Mig
inget är föresten från internet, tänkte galet.
Mvh
Mig
#11 Då har du bett om lov att få använda det i din bok? Inte utan att ange källa heller.
Låter kanske ifrågasättande, men man blir nyfiken om materialet är ditt egna framtagna eller om det kommer från någon annan.
jag har läst det i pärmen och sedan skrivit om de intresanta meningarna till mina egna. så en mening har jag kanske skrivit till tre eller gjort tre meningar till en om du fattar. jag har blandat det med det jag redan kan.
läraren behöver jag inte fråga då det var undervisning som jag fick resten ifrån.
källorna väntar jag med till sist, så de tar jag itur med då.
Mvh
Mig
Ska du skriva en bok om hamstrar? Kommer den säljas i affärer? Bara nyfiken 
#15 ingen vill ju ha hamsterböcker så får se.
Mvh
Mig
ICA förlag har gett ut en liten bok om hamstrar. HAr även om råttor (har den hemma) och andra djur. Men tycker dom böckerna är bra för dom håller sig kortfatttat om det som är viktigast. Man kan kalla det en handbok för nybörjare och även dom lite mer erfarna.
Fast hamsterböcker ligger som du sa inte högst upp på önskelistan hos de flesta =)
#17 kommer nog bara att ge en till skolan och typ till någon kompis. Alla bara klagar på hamsterböckerna, så då kom jag på att göra en som jag åtminstonde inte kan se något direkt negativt med.
Mvh
Mig