Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1597 ggr
Tinwe
0

Varför m.ö, b.ö och s.ö?

Fick en väldigt tuff fråga av min kompis.. Som jag känner att jag behöver er hjälp att besvara!

Varför säger man m.ö b.ö och s.ö?

Jag förstod inte riktigt vad hon menade.. Jamena, man säger ju b.ö Silvergrå som står för brun örad och hamstern har ju en helt annan färg då.. Men hon undrar alltså varför man säger och sen förstår hon inte skillnaden mellan m.ö och b.ö, hur jag än försöker förklara.. Sen när jag själv förklarar så blir jag så förvirrad! xD

Lite hjälp tack? Bilder är så välkomna så! :D

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Tinwe
0

Haha, hittade precis en tråd som förklarade allt! Om ni vill kan ni radera tråden.. ^^

/Matilda

Tazzar
0

B.ö = brunörad, eller brunögd. Varför det heter så är för att hamstern har just ögon eller öron åt det bruna hållet (alla färgvarianter som innehåller rost)

S.ö = svartögd, hör ihop med m.ö (mörkörad),

M.ö = t.ex "S.ö m.ö Vit", en vit hamster som är både svartögd och mörkörad, skulle hamstern ha en teckning som gör att öronen fläckas ner så skulle den istället vara "S.ö Vit".

Förstod inte riktigt vad din kompis inte förstod, du för gärna förklara tydligare. Flört

B.ö innehåller i alla fall alltid rost, medans m.ö hör till de svartögda.

Tinwe
0

Det hon inte förstod var lite mer när man ska använda de olika benämningarna.. Finns det inte hamstrar med mörka öron som även har bruna ögon undrade hon med? Osv. Tror det var det hon undrade iaf, hon är inte inne på msn så kan inte fråga henne just nu om det va rätt det jag skrev.. :P

T.ex på en Offwhite som är m.ö, behöver man skriva s.ö då med eller är det självklart då att hamstern är s.ö? Finns det en Offe som är mörk örad fast ändå har bruna ögon?

Tror det var så hon menade :)

/Matilda

Tinwe
0

.

/Matilda

Tinwe
0

Oops, dubbelinlägg!

/Matilda

Tazzar
0

Nu får någon gärna rätta mig om jag har fel, men vad jag vet så skrivs bara "m.ö" på vita hamstrar, till exempel för att det kan vara svårt att se en teckning på en hamster som redan är vit, en tecknad hamster brukar få fläckar på öronen och då är de inte längre mörkörade.

Svartögd mörkörad vit = creme + silver + silver
Svartögd vit = creme + silver + silver + bandad, dominant spot eller roan (men oftast så brukar man skriva till teckningen de har, om man vet vilken teckning de har)

Det finns också:
Mörkörad albino = albino
Brunörad albino = albino + rost
Albino = albino + cinnamon

Roxie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en vit hona här hemma, hon har svarta ögon, och svartfläckiga öron. Då är hon alltså inte en mö, sö vit som jag trodde. Utan tex en överspottad ds? eller nåt..

Det är endast på öronen som hon är svart/mörkfläckig.

// Sofia

Tinwe
0

#6 Okej!

Det du menar med bara Albino är det då att den har fläckiga öron?

(Albino = albino + cinnamon)

Så om jag har t.ex en svart d.s med fläckiga öron, eller en Långhårig Silvergrå homo bandad med fläckiga öron vad skriver jag då? Förvånad

Sg homo ba (homo även det) s.ö Lh?

*ren gissning*

(Blev lite smått nyfiken nu allt Tungan ute)

Sen undrar jag om det finns någon hamster någonsin som fått ett rött (väldigt mörkt, inte som rubinrött eller albinorött, utan en väldigt mörk röd nyans som man endast ser i solen/lampa) och ett svart öga?

misstänker att min sg hona har haft det sedan långt tillbaka.. Det är inte odd-eye, det har jag fått bekräftat, men kan inte släppa det rödaktiga ögat alltså… O.o

/Matilda

Tinwe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Sånna öron har jag sett på en Offe med! Min Sg har det med!

/Matilda

Tazzar
0

#7 Hon kan vara sö vit ändå, bara att hon inte har helt mörka öron.

Har hennes mamma eller pappa någon teckning?

Roxie
0

#10 vet inget om hennes bakgrund, då hon är en zoohamster. :/

// Sofia

Tinwe
0

Min är med zoohamster … men jag ser ju att hon är bandad, troligtvid homozygot bandad, eftersom den är så stoor ;o

/Matilda