Göra egen mat!
_Jag har tänkt att göra egen mat till min lilla prins här hemma, men jag vet inte vad jag ska göra för något…
Har just nu inget cornflakes/müsli här hemma, och det blir nog inte att vi köper det heller eftersom det knappast ingen som äter det här hemma (jag klöks när jag äter det xD) …
Men i alla fall, vad skulle man kunna göra ? Dela några mandlar, lägga pyttelite kaninfoder och lite färskföda? :]
/Ranigsko._
Kaninfoder ska du absolut inte blanda i!
Det är bättre att köpa färdigblandad mat och sen blanda i lite extra saker.
Jag brukade blanda (till guldhamster); Fröblandning för hamster i lösvikt (mer än hälften av påsen fylld), med lite marvinsblandning eller kaninblandning (en halv halv del av hamsterblandningen) i lösvikt.
Däremot ska man inte ge hamstern enbart kanin eller marsvins blandning.
Det finns lösvikts Foder vid sidan om man kan blanda i med; Torkade morötter, torkad persilja, ärtor m.m.
#1 & 2: Vi har inga lösvikter i Zoo affären i stan, utan man får köpa en hel fylld påse för 25 spänn.. o.O Dessutom har dem nere på Zoo en enormt dålig kvalité på djurens mat. I alla fall hamstrarnas. Så tänkte ge min lilla prins något alldeles eget.. :]
#0 jag läste att mandlar typ va stefrukter…vilket e ganska konstigt med tanke på att de inte är frukter eller något. vet någon av er något om de?
Mandlar är inte stenfrukt. Man kan ge sina hamstrar mandel ibland om man vill det.
#5: Ja, för jag läste det i ett inlägg här samt att han måste få i sig lite fett. :]
#6 Då kan du skämma bort honom med en blandning med solrosfrön i. Samt lite gröt och sånt.
Däremot är det ju så att dom som har den bästa lösviktsmaten man kan blanda själv finns hos djuraffären. I livsmedelsbutik finns inte allt det en hamster behöver.
#6,5 aa, de va de jag tänkte men jag här står de väll att de e så
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stenfrukt
eller så e de bara jag som läser llite konstigt…
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mandel
Läser man där så ser man att mandel är ett frö.
#9 mm, men jag fattara inte de där på
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stenfrukt
tror ni dom typ skrivit fel eller att jag bara inte fattar? :S
#5 Själva mandeln är fröet från en stenfrukt, ungefär som en plommonkärna.
Jag vet inte varför det heter att hamstrar inte ska få stenfrukter, men en del frön från så'na är giftiga (som bittermandel) så det kanske är därför. Någon som vet?

Är det någon som kan skriva som ett recept vad de har i dvärghamster maten och guldhamster maten, skulle vara hjälpsamt :) funderar också på att blanda själv :D tack!
Klicka på länken, finns bra beskrivning om vilket Foder man kan blanda.
vilken babe mat kan man ge ?
barnmat*

#13 njaae jag tyckte inte den beskrev det så bra, men tack ändå :D asså jag menade som tex när man bakar att det står vad man har i osv. Asså vad brukar ni ha i när ni blandar? :)
det bästa för hamsterns mage är att ge sådan mat där allt är ihoppressat. då blir kosten ballanserad.
Mvh
Mig
#17 ok, så de ska inte vara någon speciel smak eller?
#18 det behövs inte, så länge hamstern äter det. finns i de flesta djuraffärer. från bla. vitakraft, versaele laga och sience supreme.
"versaele laga Hamster complete" är framtagit med hjälp av veterinärer.
Mvh
Mig
#19 Hamster complete har det disskuterats om och man har kommit fram till att det är alldeles för mycket socker i det.
#20 jag tyckte själv att det var för lite fett i den maten.
Mvh
Mig
#21 Varför rekomendera det då?
Som jag sagt från början, ett bra Foder som innehåller det nyttigaste för en hamster är egenblandad och även lösviktsfoder från djuraffär. I det vilda äter hamstern bär och nötter m.m så en så naturlig kost som möjligt är det bästa. Dvs nötter, bär m.m i en lösviktsblandning.
#22 för vissa hamstrar fungerar det bra, men den jag hade behövde mer fett. för andra har det funkat bra.
Mvh
Mig