Ta kull
Ar en tanke med att ta en kull på mina två dvärgar ( mandarinhona och sapphirehane) bara för skojsskull.
1. Hur märker jag att djuret är ett bra avelsdjur?
2. Hur gammal bör honan max vara? Min hona är 3 månader nu.
3. Kan man ta kull på djur med vinterpäls ?
När man bestämmer sig för att ta kull på sina djur, bör man ha en avsiktlig tanke bakom det hela. Vad vill man få ut av kullen?
Man bör veta att om man oturligt nog inte blir av med bebisarna, så måste man ha plats för dem osv.
1. Ett bra avelsdjur ska framför allt ha ett bra temperament. Färgen och pälsen bör vara av bra kvalité då det oftast går i arv till ungarna.
2-3. Är inte helt säker, föder bara upp guldhamstrar. Så jag hoppar över den frågan så jag inte säger något fel :)
// Sofia
Kommer väl snart artiklar om detta?
Vad bra
Men jag tänker ju är 3 månader för gammalt? Jag tror att hon skulle bli en väldigt bra mamma, hon är väldigt noga med allt. Dessutom är de förälskade i varann, lät dem hälsa på varann genom galler och hannen tömde kindpåsarna för att "bjuda" honan. Om det blir kull så kommer vi att behålla 2 eller 3 st ungar och låta en av honorna i kullen gå med mamma Brumma och sen behålla 2 hannar.
Hon är inte för gammal, hon är precis i minsta rekomenderad ålder; 3 månader, helst 4 när man parar honan.
Om du bör ta en kull kan du själv bara svara på.
Men som sagt, att kolla intresse för ev. kull är att rekomendera innan.
Du bör vänta 1-2 månader innan du parar henne. Nu är hon aldeles för ung.
#5 Det är vintervita vi pratar om, jag har själv parat hona som varit 3 månader. Men enbart om honan har haft gott om hull.
#6 Jo men SHF avelsregler/rekomendationer gäller väll även för dvärgar?
Japp och det står minst 3 månader, helst 4 månader. Och hamstern i tråden är 3 månader nu. Alltså är hon inte alldeles för ung.
Jag väntar antagligen till våren.
En fråga bara. Jag tänkte behålla 2 eller 3 st. Kan en hanne bo med pappan? Vet att jag mycket väl kan sätta ihop 2 eller 3 honor ( 2 ur kullen med mamma Brumma)
Ja, en son kan du sätta samman med pappan.

Nu tycker jag ni ger lite onödig kritik…
Självklart får du ta kullar på honan om du vill det, och ändå inte vill spara någon. Vad spelar det för roll vad man vill göra med kullen?
Jag ska para mina i feb/mars, och jag ska inte spara någon utan sälja till vänner osv.
De som jag inte får sålda åker till djuraffären.
#11 Jag har väl inte varit hård? Skriv gärna till vem du riktar ditt påstående så det inte blir missförstånd.
Jag ska visst spara, 1 eller 2 st.
Men nu ligger det på hyllan, läs varför i tråden " Vi sa för alltid"
#12 jag tycker inte att du varit håd iallafall. :-)
Mvh
Mig