Hjälp, mat? kex? bröd?
hej jag har läst på flera ställen att hamstrar kan äta bröd, vissa kex och knäckebröd, nu e min fråga. Vad för bröd, vitt? kan man ge domskogsholmens ''orginalost''? (jag vet att de e konstigt namn)
eller kanske digestive oliv kex?
jag fick också nyss veta att dom inte kan äta vatten melon…någon som vet vrf?
En fråga till. Vilken ost kan dom äta? vilken som hälst eller? hur mycket?
förlåt för alla frågorna men har precis skaffat en liten hamster hona som heter Latte och behöver lite hjälp nu i början.
Vitt bröd anser jag vara onödigt att de äter eftersom det knappt innehåller någon näring + att vissa säger att det e olämpligt pga jästen mm. Så jag står över att mata med bröd jag.
Digestive innehåller väl en massa salt? Det ger jag itne heller.
Vattenmelon tror jag väl visst att de kan äta? Ser inte varför det skulle vara något problem.
Ost innehåller också salt och är väldigt fet, inget en hamster behöver.
Lycka till med din lilla Latte 
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
#1 Jag tror det är kärnorna dem inte får äta i en vattenmelon, inte sant? Har för mig att det är samma sak när det gäller äpplen.
Eller var det så att melon kärnor var nyttigt för deras tänder?
Jag har totalt glömt detdär :/
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Mjae… Jag har aldrig hört eller läst att de inte kan äta kärnorna i äpple så jag kan inte uttala mig om dne saken.
Stenfruktens kärnor ska de inte äta iaf. Typ hallon, plommon mm.
Men som sagt, melon och äpple vet jag inte.
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
#1 här står det (de e på engelska)
http://hamsterhideout.com/forum/index.php?showtopic=41940
och jag har läst att dom kan äta ost :/
och äpple kan vara surt tror jag så därför ska man inte ge för mycket… har jag för mig…
tack för att ni svara de hjälper mycket :)
#3 Okej.. Jag vet inte alls när det gäller kärnor till melon, ger det inte i vilket fall som helst.
#4 Själva melonens fruktkött tror jag dem ska kunna äta iallafall. Ost ger jag inte heller, visst de kan ju äta det men det är ju onödigt ..
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Ja, hamstrar kan få en liten ostbit ibland :) Kanske någon gång i veckan men inte oftare.

Jag brukar ge mina knäckebröd, smörgåsrån, hundkex och i sällsynta fall skorpor 
ok, tack men bara en fråga till dom kunde inte äta diegestive kex eller?
Ja, dom kan äta digestivekex…jag brukar ge mina det någon gång ibland.
#9 oki, e det någon speciel sort då eller?
Mild ost kan dom få smaka ibland som lite extra gott…men inte varje dag. Sen vad gäller melon: Lika bra som gurka när det gäller svalkande effekt. Så på sommaren eller när man vill kan man servera melon.
#11 ok, så jag kan gå de?
brukar ni göra det?
Jag har gett mina ost, digestive och melon lite då och då. Det är inget farligt alls.
#10 den utan olive smak, den naturella brukar vi ha hemma.
#14 ok, tack :)
#15 så lite så…
vad för sorts babemat kan man ge?
funkar päron?
eller majs och potatis?
brödet ska vara fullkorn. äppel är inte bra, är för syrt och kan bilda blåsor i munnen och det är en stenfrukt.
päron funkar perfekt, majs också men den ska inte vara kokt.
Mvh
Mig
Man ska inte ge hamstrar mjukt bröd alls.
Man kan ge dom bebis mat från 4 månader, även barngröt från denna ålder med.
ok, tack :)