Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2679 ggr
MoasChicko
0

Skygg!

Min hamster är fortfarande skygg, och jag har haft honom i två månader. Jag har nu precis börjat kunna sträcka in hamstern utan att han biter.. Men det som är problemet är att jag inte kan klappa honom. Bara när han äter! Annars springer han undan eller anfaller mej.. Jag vet inte hur jag ska göra. Det där mat-knepet kan jag redan, och det hjälper inte ett skvatt. *Suck* /MoasChicko.

hunniebunnie
0

Är det guld eller dvärg?? :)

SandyCipper
0

Min hamster har jag också haft ett tag och det är en dvärg men han är också skygg och springer oftast i från mig :/

Men håll dig i närheten till din så den vänjer sig med dig

Roxie
0

Det gäller att vara envis, och förmedla trygghet. Är du osäker på hamstern så blir hamstern osäker på dig också.

// Sofia

MoasChicko
0

**#2: Har buren bakom mej när jag sitter vid datorn på mitt rum. ;) Men tar alltid ut honom på kvällen/natten!

/MoasChicko.**

91Marran
0

är det guld eller dvärg?

Mvh
Mig

[Tovab]
1

Ha handen mycket nere i buren. Kom aldrig uppifrån när du ska lyfta upp han. Lägg ner handen så att han får komma fram och nosa och kanske tillslut kryper upp i handen själv.  Gör matknepet många gånger också. Ha något extra gott som du vet att han älskar. Då förknippar han dig med någonting bra ;) Var envis och håll på med han mycket men korta stunder.  Han är fortfarande ung. Har du något hus till han? Du kan ta bort huset och ersätta det med rivet toapapper. Min hamster har inget hus och hon är väldigt sällskapsjuk. Hon var blyg och lite skygg i början. Nu kommer hon fram om man börjar prata med henne.

När hon springer lös på golvet har jag ingen hage eller nått sånt. Jag ropar och hon kommer. Brukar ha hundgodis till henne. Storfavorit! När jag nyss hade fått henne hade jag alltid något gott med mig så fort jag höll på med henne.

När du pysslar med han, håll inte fast han då. Utan låt han gå fritt på dina händer. Annars blir du som ett hot och han kommer bli arg. När ni sen har lärt känna varandra kan du nästan göra vad du vill med han. Min hamster har fått gått omkring på katten men hoppar sen över till mig efter ett tag. Och du vill ju vara din hamsters trygghet, inte ett hot.

Jobba på och var envis men försiktig. Ge han mycket kärlek och omsorg. Åk o köp lite olika hundgodisar och ge han och stressa inte. Ta den tid det tar innan han kommer fram och nosar. Prata med en lugn och mjuk röst hela tiden. Ha godis i handen när du har handen i buren. Ta inte upp han fören han självmant har kommit fram till handen 2-3 gånger. är det något du undrar över så hör av dig!

//Tova o Gnutta

Solan1976
0

Måste bara fråga lite… jag har hört två olika saker från ungefär lika många hamsterägare:

De ena "lägret" säger att man inte skall ha godis i handen för att hamstern då kan bli bitig om man sen inte har något.

De andra säger att man skall ha godis när man skall pyssla med hamstern..

Hur är det nu? Blir lite förvirrad…Flört

91Marran
0

#7 vissa kan bli lite bitiga, men de flesta hamstrarna blir inte det.

Mvh
Mig

Ranigsko
0

Jag är samma person som ChickosMoa, och han blir bitig om jag hållt i mat sen xD

[Tovab]
0

#9 Man får inte ha 2 användareFlört

Ranigsko
0

Men har tappat bort både lösenordet och har glömt vilken epost jag hade på den sida. Har tre st msner så det var bara o välja! :P