Hur mycket mat per dag?
Jag skulle verkligen behöva lite hjälp. Det är nämligen såhär att när jag köpte mina två små dvärghamstrar (roborovskis) för mer än ett år sedan så saknade jag all kunskap om dvärghamstrar och hamstrar. Jag fiskade efter information på internet, jag letade efter böcker, jag rådfrågade såväl anställda på djuraffär som veterinär.
Men de anställda kunde inte ge klara svar, veterinären hade föga kunskap om så små djur och vad faktatexter beträffar är dem mycket korta, oklara och anpassade efter främst guldhamstrar vad jag har sett.
Hur mycket mat per dag ska man ge sina små dvärgisar?
Mina har alltid skålen full med fröblandning. Hur många ärtor ger man per dvärgis? Hur stor salladsbit? Måste man ge dem larver eller kan ärtor ersätta dem? Tacksam för svar!
Jag brukar ge 2 tsk per hamster/dag men det ska aldrig ta slut (mina roborovski här hemma brukar det räcka att fylla på varanan/var 3 dag då dom inte äter så mkt som guldarna). Rå köttfärs, fisk och kykling kan ersätta larver. Då jag inte själv tycker om att ta i levande larver så får mina rå köttfärs istället 2-3 ggn i månaden
.
Ja du ge inte så lite så att det tar slut på 1 minut med färskmaten. Men dom uppskatar även gurka, tomat, äpple, päron, melon m.m.. här hemma.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#1 Tack för svaret! Då har jag inte gjort helt fel med mina småttingar, phew! :)