Gentik hjälp?^^
Hejsan! Nu sitter jag här igen med genetik problem. Är ju nybörjare. Plus att min hjärna står totalt still just nu då mamma vände sönder mitt dygn totalt. Så jag hoppas på lite trevlig hjälp här :)
Om man parar en Silversobel med en offwhite vad kommer fram då?
Lite färger på Silversobel tjejens bakgrund: Hennes pappa har det här bakåt: pappa - silvergrå umborous, mamma - rost r.ö umborus, mormor - rost bandad, morfar - nf umborous, farmor - albino m.ö
Hennes mamma : Pappa Albino, mamma svart. Mormor Dove, morfar Silversvart. Farmor Creme s.ö skp, Farfar silversobel.
Offwhiten har detta bakåt: Mamma - normalfärgad, pappa - offwhite bö, cinnamon umb, albino, svart, rost rö umb, honey umb, champagne, silversobel, creme sögd, silversvart, normalfärgad, dove, mink, gul bandad, svart dom spot, koppar, caramel, sobel roan
Någon som kan tänka klart som kan ha nosen i vädret? :)
Ingen som kan hjälpa?
Silversobel, Offwhite, Silvergrå, offwhite brunörad, silvergrå rödögd. Kanske har missat någon, men du kan bara få silvervarianter i en sån parning eftersom båda föräldrar är silver.
En bra kombination måste jag säga.
Tycker du? :)
Japp, två creme och silver blir inte alls dumt.

Stopp stopp stopp! 2 cremebaserade djur ger BARA cremebaserade ungar, dvs INGA silvergråa!!
Det blir heller inte bara silvervarianter om inte silversobeln är homozygot silver!
Om jag förstår din text rätt så kan silversobel flickan vara dold skp, eftersom hennes mammas farmor va skp och 50% av hennes söner blir gula - iom att pappan är albino kan det dölja det gula (man vet ju inte vilken färg han "egentligen" är..) och då ger han 100% skp döttrar som i sin tur ger 50% gula hanar o 50% skp döttrar.
Eller är det jag som missförstår din stamtavla? 
så, alla ungarna blir cremevarianter. 50% av dom blir umborous (dvs sobelvarianter) 50% blir homozygota silvervarianter (dvs svartögd mörkörad vit och silversobel med dubbla anlag silver) 25% blir heterozygota silvervarianter (dvs offwhite och silversobel med ett anlag silver) och 25% blir rena cremevarianter(creme och sobel)
Sen (om jag förstår rätt igen) så bär båda på rost, så då kan det komma brunögda varianter av alla färger (caramel, bö offwhite, bö silversobel, bö sobel och bö vit)
#5 Sa ju att jag missat nåt…inga andra än creme baserat var det ju, och silver.
Tack Mistletoes för att du rättade mig!
Tack så jätte mycket för hjälpen! :)
Värmer så skönt när folk hjälper en okunnig som är villig att lära sig ^^

Haha jag trodde jag var rätt haj på genetiken men jag fattar knappt ett ord av mistletoes inlägg-.- Jag fick iaf rätt på färguträkningen på min förra hamsterkull:)
Haha jadu, genetik var inte en lätt sak att lära sig xD
(Fattar det mesta, men inte hur man får fram det XD)

#8 ber om ursäkt om jag va lite otydlig.. men säg gärna vad jag krånglat till så ska jag försöka förklara =)

#9 ja klart det tar tid att lära sig allt om genetiken, men om man försöker lära sig grunderna och det som rör den färgen man vill satsa på, så blir allt mkt lättare och sen kan man lära sig om en ny färg i taget osv.
Första steget är att lära sig vad allt betyder, tex dominant resp recessiv, homo o heterozygot o hur dom olika färgerna ser ut och har för genotyp.
Sen kan man börja göra små korsningsscheman och sen är man fast ;)
Sen har jag nog alltid varit en liten genetik-nörd
ända sen jag gick i högtadiet o började göra korsningsscheman med ögonfärger i biologin va jag helt besatt hehe. Sen när jag äntligen skulle få ta min första kull gjorde jag korsningsscheman tills mina ögon blödde och fick fram teoretiska genotyper för både mamman o pappan, samt ungarna (som aldrig ville bli till)
Men har man intresset är ju allt så himla mkt lättare (och roligare)
Och tänk på INGEN KAN ALLT FRÅN BÖRJAN =)