Lh&KH
Hej! nu är det såhär att jag ev. ska köpa en hona till min lilla Prins! (alltså dom ska inte vara tillsammans men jag ska para dom senare :P) och då är det en tjej som har en kull nu med några silvergrå bebisar (och jag vill helst ha en silvergrå) men dom är långhåriga..
Prinsens uppfödare trodde först att han skulle bli långhårig, men han blev korthårig, har han kanske LH gener i sej eftersom han verkade kunnat blivit LH?
Och då undrar jag om det funkar att para dom isf? vad är det igentligen som kan hända om man parar LH med KH?
tacksam för svar!
MVH Sloj-border
Min hane (kh) rymde till min hona (lh) och när dem fick kullen sen så blev 3 av 7 lh och resten kh, så det blev ju lite blandat.. Själva grejen är att det blir så blandat eller hur man ska säga.. det blev iaf inga jättefina kh för mig.. :/ Lh:arna blev riktigt fina dock
En av dem är Baloo :) Riktigt fin är han, tycker jag iallafall :)
Skickar med en bild på sötnosen! :)
Vad har du för mål med parningen då? :D
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Jag fick också blandade, 8 LH och 2 KH. Däremot blev alla ungar riktigt riktigt fina :) Både KH och LH blev som de skulle.

#1 okej :D han är sjukt söt! :D målet är absolut först och främst temprametet!! det är det målet är! men sen är det såklart kul om det är fina föräldrar :)
#2 okej :D
#3 Förstår dig! :) Jag vill ju föra vidare Baloos underbara temperament (och ha fram fins Nf bebisar), så det är därför jag kommer para en hamster som är reggad, med honom (som är oreggad pga att jag inte är med i SHF).. :) Sen är ju Sg en väldigt vacker färg tycker jag!
Din prins är urgullig! :D
/Matilda

#4 vad kul!! :D hihi han tackar! :D
http://goto.glocalnet.net/paradisgardens/ kanske har en silvergrå KH hona till dig (; (lite OT men ändå)
Prinsen har bröder som e lh så han ha det absolut i generna.
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

#6 jo jag tittade faktiskt där :) men jag vet inte vilken av dom silvergrå på bilden som är honor/hanar
#8 Man kan följa ungarna på länken nedan, där finns även 1 lista på kön och färger.
http://hamsterforeningen.se/shfsforum/index.php?topic=5650.0

#9 tack! :D
Hon hade ju korsat KH och LH..
#10 Hon kanske ville ha fram en viss färg? :)
/Matilda

jo men jag har inget emot det men då borde jag ju kunna para prinsen med en LH hona, eller vad tycker/tror ni? 
Ja det må du väl kunna..
Jag kanske är intresserad av en prinsunge sedan i framtiden, just för att han är så söt;P ska bara övertala min pojkvän om en tredje hamster först bara;)
// Pabblo

#13 okej :)) vad kul!
Alla vill väll ha en "kunglig" hamster ? xD

#15 haha 
:)

Om du parar din KH hane med en LH så får du troligtvis både LH o KH i kullen, vilket kan vara rätt svårt att se skillnad på. VÄljer man att göra en sån parning är det oftast för att föra över något anlag hos den ena föräldern på ett annat hårlag (oftast från LH till Kh)
I Paradisgårdens fall var det att få fram bättre huvuden på KH, därav att hon valde en LH pappa till sin kull. Nu verkar hon ha haft sån tur att hennes hona inte bar på LH så att hela kullen blev KH.
"Risken" med att göra en blandkull är att pälsarna kan bli dåliga - korthårspälsen blir för lång och ospänstig, och långhårspälsen blir för kort.
Men det går ju att jobba vidare på i nästa generation isf.
Gäller att alltid ha ett mål i sin avel - då blir det lättare och roligare =)

#18 okej :) tack för infon! :) jag måste fundera lite hur jag ska göra..

#18 Det blev ju LH i den kullen.

#20 ja jag såg det senare, efter jag hade skrivit att det bara blev kh hehe.
Det är iof ovesäntligt hur utfallet blev - det är ändå större risk att pälsarna blir dåliga i en blandkull.. Men vill man ha över nått till kh så är det ju tyvärr den enda vägen att gå =)