Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1822 ggr
Tamara87
0

Skulle vilja para vår hamster

Vi är lite sugna på att para vår hona Hammie, men undrar om hon fortfarande är i rätt ålder. Hon är född 30 maj i år. Tyvärr har det inte blivit av tidigare pga trassel med lägenheten, och vi ska flytta snart så helst skulle vi vänta en månad till.

Hammie är en chokladfärgad satinhona, och hennes föräldrar är offwhite och normalfärgad satin. Finns det nån lämplig hane till henne, om hon fortfarande är ung nog?

[iurochskur]
0

Hon är 6 månader? I så fall är det lagom nu.

Tamara87
0

Ja, om några veckor blir hon sex månader.

Finns det någon hane därute som skulle passa med henne? Glömde säga att hon är KH.

musse05
0

Du glömde att skriva var du bor.

[iurochskur]
0

Du bör ta ensvartbaserad utan satin.

Choklad

Svart

Dove

Champagne

eller någon neutral:

Rost

Normalfärgad

Cinnamon

Eller:

Black Yellow

Choccolate yellow

Gul m.m

Beror naturligtvis på vad du vill ha i kullen.

Tamara87
0

#3 Jag bor söder om Stockholm.

#4 Det skulle vara kul att ta en gulbaserad, det blir ju så fina färgkombinationer då. Men jag tänkte höra mig för först om någon vill erbjuda sin hane för parning.

indaa
1

jag har en hane, creme vit/gulbandad kh.. :) som jag gärna vill para.. vill gärna ha en unge då också(a)

Bor i stockholm jag me!

Finns bilder här

Tamara87
0

#6 Vilken sötnos :) Men om han är creme ska man inte para med svartbaserade som choklad har jag hört… är du säker på att han är creme och inte gul?

Sigriiid
0

Har du någon bild på Hammie så att vi får se?=)

E supernyfiken på hur hon ser ut!

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

Tamara87
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

:)

Tamara87
0

En till från andra sidan:

Tamara87
0

De här bilderna är 1-2 månader gamla, så hon har vuxit lite till sen dess. Ska ladda upp några nyare snart!

indaa
0

#7 nej jag är inte säker alls egentligen, har inte så mkt koll på teckningar och färger och sånt :P han är mest vit, och sen gul på huvudet och lite gula fläckar här o där typ..  :o

Tamara87
0

#12 Okej, men skulle du kunna fråga din uppfödare/djuraffär om vilken färg han är registrerad som?

indaa
0

#13 kan se om ja hittar nummer/papprena :) hör av mej senare när jag vet.

Royalz
0

#12 Din är creme eller gul bandad.

Jag har själv en gul bandad hane här hemma. Han är mycket mörkare i färgen än vad din är. Men dina bilder kanske bara är ljusa?

Lägger in en bild på honom.

indaa
0

okej ;o nej han ser ut så som på mina bilder :)

vissa säger att han är creme, andra säger att han e gul.. så.. ja vet inte x)

indaa
0

#15 eller nej.. asså, nu blev jag förvirrad. han ser typ ut exakt så som den på din bild gör. jag har blixt på min kamera..

men så som på din bild ser han ut på riktigt.

Tamara87
0

#15 Söt! :) Det verkar vara svårt att skilja mellan creme och gul ibland? Jag skulle nog ha trott att din var en mörk creme om du inte hade sagt att den var gul.

Royalz
0

Kolla där jag makerat om han är mörkare där och sen på huvudet.

[GeeGee]
0

Jag har en hane, Totte. Han vill gärna para sig ;)

Vet inte vad du är ute efter, men han är rost rö vitmagad och har mellanlång päls (pappa lh, mamma kh).

Men vi bor i Eskilstuna tyvärr

[iurochskur]
0

Vitmagat är trixigare att avla på som nybörjare. Jag skulle inte rekomendera en vitmagad kull första gången.

Sen är det extra viktigt att man har läst om vitmagat och roan. Och framför allt att informera köpare sen om vitmagat och att ungarna är det.

[MissDiss]
0

#21 Varför är vitmagad svårare?

indaa
0

Vill verkligen para min plupp me nån! :(

[iurochskur]
0

#22 om man inte är insatt i genetiken så kan det lätt bli fel. När man avlar på vitmagat och roan (ej med varann) så är det viktigt att veta färger och sånt.

På zoo har det förekommit att dom inte informerar om att hamstern man köpt är vitmagad. Och har man då en vitmagad eller roan hemma man ska para den med så har man av misstag gjort en dålig parning.

Vitmagad+roan= ögonlösa ungar

Vitmagad+vitmagad= ögonlösa ungar

Roan+roan= Ögonlösa ungar

Så därav att jag tycker man ska kunna grundgenetik och lite mera. Sen är ovanstående ex. bevis på att man måste informera om vitmagade/roan genen samt att ens unge är det.

indaa
0

Så om man har en hamster som e helt vit på magen.. är den vitmagad då? :O för min är vit på hela undersidan. och lite rosa vid rumpan då men ja..

[iurochskur]
0

Har den vitmagad förälder?

indaa
0

De har jag ingen aning om, köpt i djuraffär.. Tycker det är roligt att köpa i djuraffär, blir mer en utmaning att "uppfostra" den heheh…

[iurochskur]
0

Då skulle jag rekomendera en testparning, så du kan ta reda på om den är vitmagad eller inte.

indaa
0

okej :o

Tamara87
0

Hammie vill gärna träffa en svartögd korthårig icke-satin kille för en dejt!

indaa
0

hehehehehe, min är svartögd kh icke satin (a) *försöker ragga åt min hamster*

Tamara87
0

Hejsan!

Söker fortfarande en hane :)

UlrikaD
0

Tänk på att om hon är född i maj så börjar det bli i senaste laget att para henne nu.

Så du inte väntar för länge ifall det blir aktuellt.

kajsa_karin
0

Håller med Ulrika hon är 8 månader nu. Det börjar nog bli lite bråttom i sånafall.

Tamara87
0

Jo jag vet… Pratade med en uppfödare idag som sa att det fortfarande är okej. Jag kan inte se när hon brunstar, men hoppas att det ordnar sig. Hon är 7 månader och några dagar.

Charlie2006
0

Jag har en fin hane (ganska stor, med väldigt bra pälskvalité), synd bara att vi bor så långt bort från varandra.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Tamara87
0

Ja det var synd :(

Men jag tror att jag har hittat en hane nu :)