Genetik funderingar
Nu sitter jag och funderar här. När det gäller råttor kan man ju räkna ut att parar man den färgen med den färgen kan man få si och så många procent av den färgen.
Finns det sådant system när det gäller hamster genetik också?
Om jag vill satsa på t.ex Chocklad och Offwhite / Vit. Hur är det troligast att få fram den färgen till så stor del som möjligt?
(Olika parningar då, inte båda färgerna ur samma kull)
Skulle väll tro att om du använder ex. en choklad hane och en choklad hona så är det störst chans att få fram så många choklad som möjligt ;).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Haha ja det är klart. Men offwhite och vit? :P
#2 Om man vill ha i samma kull så kan man ju para med ex. en offwhite hane och en vit hona eller tvärt om. Tror det är bästa resultatet ;).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

Kan vara klurigt som nybörjare att se skillnad på off-white och s.ö vit i en hel kull med bara såna.
Blir som ett hav av bomullsbollar.
Men den ena är ju mer gul aktiv och den andra knallvit :)
Tror nog inte det skulle vara så svårt ^^

Inte när de är bebisar, då är de otroligt lika varandra.
Just när det gäller sånt är det så väldigt viktigt att det blir rätt. De som vill ha en s.ö vit tex vill ju enbart ha en sådan och ingen off-white.
Och får du en sådan kull med både vitt och off-white i, så kommer även du att stå och klia dig i huvudet, jag lovar.
#6 Det är svårt att se när dem är bebisar.. Jag har ett exempel på en tjej jag känner, hon fick 3 st ljusa bebisar. Jag kunde inte riktigt förstå vilken som var vad, men såg på en bild att en av ungarna hade mycket ljusare öron, de var nästan rosa, de andra två hade mörkare öron. Är den ungen med de ljusa öronen vit s.ö då kanske?
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
#8 Tack! :) Hmm.. Jag tror minsann att hennes är en vit s.ö då! :) För pälsen ser likadan ut.. Men ska ta mig en rejäl titt en gång till bara för säkerhetens skull! 
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Jag har en Choklad hane om du vill låna:)
Okej :) Har ju en tjej som planeras att paras om några månader :)

nej jag har bara en hane som jag vill att ahn ska bli parad!
Jag sa att jag har en hona som jag eventuellt tänker para om någar månader ;)

Ojj Sorry har du en hane eller behöver du en hane?
Haha jag har ingen hane ^^

bra för jag behöver en hona:)
Haha, hur gammal är din hane? Vart finns du? ^^

Min hane är tre månader och jag finns i rånäs som ligger sex mil från stockholm:D men jga kan åka till stockholm hur lätt som helst:D
Vart finns du?

Du finns i sörmland! ojj de va väl för långt:(
men du kan väl komma till mig och hämta han för jag kan inte sitta och åka en hel dag för att lämna min hamster hos dig!
Jag bor i Stockholm?

Bor du i stockholm?
De stog ju på din blogg att du bodde i nykvarn som ligger i sörmland!
Nykvarn, ligger ca. 1 timme och 20 minuter med buss och tåg från Stockholms Central snälla du ^^

Men nykvarn ligger i sörmland!
Möts man i Stockholm blir det lika lång resa för båda.

Aa de är ju sant:)
Men om du lånar min hane till avel om några månader! vad har jag för vinst på de då?
Du kan få en unge ?

Ok men om du lånar min hane:)
Hur länge måste den vara hemma hos dig då?

Ska du ha betalt också?
Den som lånar din hane ska inget ha betalt, du får ju en bebis som tack och hon får en kull.
Haha klart jag inte ska ha betalt, jag får en kull och du får en bebis så är vi kvitt sedan ju :)

Tack :)
men när blir de?
och när de blir får jag vara med och bestämma namn på alla hamstrar jag med:D
När du lånar ut din hane så får du en bebis efter kullen men det betyder inte att du har rätt till resten av kullen på något vis, om man inte bestämmer annat, men namn osv brukar den som har avelsrätten på honan bestämma.
#32 det där kan ni ju prata igenom per PM eller mail ? 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

men jag vill också vara med och bestämma namn:(
jag menar inte att jag har rätt till alla andra bebbar i kullen jag menar bara att jag vill vara med och bestämma namn :)