Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1484 ggr
[MissDiss]
0

Övertecknade hamstrar?

Någon som kan förklara för och nackdelar med övertecknade hamstrar? Typ om man parar två bandade? Är det något skadligt eller något?

[MissDiss]
0

Kan man blanda t.ex en bandad med en dominant spot? Eller dubbla?

Imasy
0

Kan och kan, man kan väl para alla färger och teckningar med varann mer eller mindre. Frågan är väl bara vad resultatet blir.

Visst kan man väl para en bandad och dominant spot, men jag kan inte förstå vitsen med det?

[MissDiss]
0

Blir teckningarna kombinerade då eller blir några ena och några den andra?

Imasy
0

Personligen så föredrar jag att hålla ds för sig och ba för sig. Jag tycker det är dumt att mixa ihop dessa två teckningar då jag tycker det "flyter ut" över hela hamstern.

Det kan väl egentligen bli vad som helst, det är väl olika från parning till parning antar jag. Har aldrig gjort denna kombination själv, då jag finner det vitslöst.

[MissDiss]
0

Okej, men vill man ha en "regnbågsfärgad" så kanske det är en bra parning ? :)

Om båda föräldrarna har bra temperament alltså :)

Imasy
0

Regnbågsfärgad?

[Sniff]
0

Min hamster Hani är vit och har en gul fläck vid öronen och ibland tycker jag att det ser ut som att han har en fläck till på rumpan. Alla honor i hans kull är fläckiga och mamman är nf bandad. Kan han vara bandad eller ds?

[MissDiss]
0

Ja, att det blir blandat med färgerna, lite färg där och lite färg där :P

Imasy
0

Vet inte om jag missförstår dig nu, men "lite färg här och där" är ju vad som sker på en ds?

[MissDiss]
0

Ja, men om de blir bandad i måste väl det påverka färgen också, eller?

Imasy
0

En tex svart hamster är ju alltid svart, oavsett ba eller ds. Det som isådanfall kan ske är väl att på en hamster som är både ds och ba får mer vitt än vad den skulle få om den var aningen ba eller ds.

[MissDiss]
0

Okej :)

Zheverez
0

jag har en ds bandad.

hon är nästan bara vit med några få svarta fläckar på ryggen samt svart huvud med vit bläs.

kanske minns ni perdita från bildderna hennes uppfödare visade på kullen för över ett halvår sen.

kan vid tillfälle fota så ni får se hur en övertecknad ds kan se ut.

nackdelen med en bandad ds är att man inte vet om den är övertecknad el bandad.

att hon är ba vet man då ena föräldern var ba.

[iurochskur]
0

Två ds ska man inte para med varann.

Jag tycker personligen att man bör hålla sig till en enfärgad och en tecknad hamster när man parar. En teckning blir inte bättre av att man parar två tecknade med varandra.

[MissDiss]
0

Okej, men bara för skojs skull prova för att se vad resultatet blir kan ju inte skada.

[iurochskur]
0

Man parar inte två dominant spot med varann för skojs skull, det är i dubbel form (två ds med varann) en lethal gen, dödlig.

[MissDiss]
0

Inte två ds, en ds och en bandad :)

[iurochskur]
0

Oki.

[MissDiss]
0

Det går väl va?

Imasy
0

Varför ska du göra det enbart för skojs skull? Vad vill du få fram av en sådan komination?

[iurochskur]
0

Det går, men man rekomenderar ju helst att inte blanda bandat med dominant spot. Jag tycker teckningarna är fina var för sig…som det skrevs här uppe, en ds är ju fläckig här och där.

indaa
0

ibland tror jag att min är både ba och ds. för han har ju som ett "band" över ryggen. men sen vid rumpan har han fläckar lite här och där..

Be-Bopz
0

Jag skulle gärna vilja ge dig ett råd MissDiss, lyssna på de råd du får från erfarna uppfödare, att prova bara för att se låter lite dumt tycker jag själv.

Ta vara på att du har uppfödare som svarar på alla frågor härinne och sug i dig alla info du kan få, du kommer själv bara framåt i din avel med hamstrarna då.

Är du medlem i svenska hamsterföreningen ? Om inte, läs på lite av våra avelsregler för lite info.

Zheverez
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här kommer den utlovade bilden på övertecknade perdita.

ena föräldern var bandad och den andra dom spot.

hon är reggad som bandad dom spot.

Be-Bopz
0

Inget elakt nu #24, men det var inget vidare fint tyvärr och här ser man ju lite varför man inte ska göra en sådan parning, jag ser inget vackert i detta tyvärr.

Men man tar väl lärdom att de misstag man gör och gör sen antagligen inte om samma slags parning igen.

Sunrise
0

Jag tycker Perdita var jättesöt. ;) Men se till att det finns ''folk'' som vill ha en ds bandad, det är nog inte så många.

Be-Bopz
0

Sötheten har ju egentligen inte med saken att göra, teckningen på hamstern var inget vidare Foten i munnen

Tinwe
0

#13 Har själv en sådan som du beskriver! Eller.. Jag tror det är det iallafall. Hon är köpt i djuraffär idag, min pojkvän fastnade för henne så det var bara till att acceptera.. haha x) Hon är väldigt fin endå tycker jag! :)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

91Marran
0

#25 det kanske finns de som ser något vackert i den teckningen?

Mvh
Mig

Imasy
0

Inga djur är väl fula i den meningen.

Men själv skulle jag inte vilja ha en sådan, då det dels inte tilltalar mig rent estetsikt, men jag kan inte heller tänka mig att jag skulle ha någon nytta av det rent avelsmässigt heller.

Be-Bopz
0

#30 precis vad jag menade, jag sa aldrig att hamstern var ful eller snygg, skrev bara om teckningen…

Tinwe
0

#30 Nej det kan man ju förstå :) Men denna hamstern va så go i temperamentet och eftersom min kille fastnade för den så var det inte mkt att säga till om :)

/Matilda

Be-Bopz
0

Färg, teckning eller annat har ju inte med att göra hur go en hamster är, alla hamstrar är underbara på sitt sätt =)

Den som skapade tråden undrarde ju hur det skulle bli om man avlade med 2 olika teckningar och där kan nog de flesta av oss vara överens om att det inte är en lyckad parning.

Tinwe
0

#33 Det håller jag med om! Man bör ju inte direkt para en d.s med en bandad.

/Matilda

Zheverez
0

hon var den enda i sin kull som var övertecknad.

jag föll för henne det var därför jag köpte henne.Skrattande