Hamster iFokus

Hamster

Etikett: guldhamster
Läst 2228 ggr
Sloj-border
0

vad exakt är han för färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! som några här kanske vet (hehe) så har jag ju köpt en hamster för några veckor sen. och jag undrar nu vad han har för teckningar/färg mm? (skriv helst inga förkortningar om ni vet vad han är för färg, för jag är så dålig på det xD)

Och om jag vill para honom, vilka färger kan honan vara?

och en fråga till, går han att ställa ut? asså har han en bra teckning och färg?

Bilden är på lilla DrömPrinsen <3

MVH Sloj-border

Curlys
0

Tycker han ser ut som en Brunörad Silvergrå Bandad.

Om du ska para honom så vilka färger vill du få fram? Vet du vad hans föräldrar är för färger?

UlrikaD
0

Håller med Curlys om färgen.

Men han hade väl stamtavla? Vad står det på den?

Sloj-border
0

Huvudet/aniktet

SandyCipper
0

_Tyvärr vet jag inte vilken färg han har

Jag tycker att honan ska ha en liknande färg som prinsen ^^

Jaa! du kan ställa ut honom tycker jag ! Han är så SÖT  Glad
Han är säkert jättetam också ( ? ) :)
_

Sloj-border
0

#1 okej :) dom färger jag helst hade velat fått fram är choklad, offwhite och vit sö.
Hans mamma är silvergrå och pappan kommer jag inte ihåg, jag ska titta.

#2 jag har inte fått stamtavlan än ;)

Sloj-border
0

#4 okej ^^ hihi jaa :P det hade varit sött!! ^^

men kan man ställa ut vilken hamster som helst oavsett vilken teckning/färg den har?Obestämd ja han är jätte tam! :D

Sloj-border
0

magen <3

UlrikaD
0

Men då är det ju lättast att du frågar uppfödaren direkt. Det är ju hon som har skickat in stamtavlorna för registrering.

Men han ser helt klart ut som b.ö silvergrå bandad.

Sloj-border
0

#8 ok, men vad betyder b.ö?

Curlys
0

brun örad

UlrikaD
0

Jag skrev förkortningen för att Curlys hade skrivit hela benämningen högre upp.

Curlys
0

Hittade en hamster som heter Linus som var född 11/11-2009. Han var reggad som Brunörad Silvergrå Bandad. Är det din?

Sloj-border
0

#10 okej :P

#11 jaha okej, tänkte inte på det, förlåtSkäms

#12 det är nog inte han, för han heter Drömprinsen och det gjorde han innan jag fick honom också ;)

Sigriiid
0

Hej =)

Uppfödare av Drömprinsen e jag!

Silvergrå brunörad bandad e han + satin. Född 10/11-09

Pappa är black/yellow bandad satin och mamma är silvergrå brunörad. Parar du honom med en chokladtjej så lär du få choklader. Han har kullsyskon som e choklader, 4/10 ur kullen var chokladbitar faktiskt :P

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

Curlys
0

Hittade en som var reggad som Drömprinsen, men han stod som Röd ögd Silvergrå bandad, långhårig satin..

Var född 10/11-2009.

Syskon var
Alfons, Baltazar, Bambam, Dunderklumpen, Gnutta, Mumsmums, Pralin, Spektakel och Tösen.

Föräldrar 

Zshezz, blacy yellow bandad
Popzy, silvergrå

Men de kan ju inte stämma heller då han inte är rödögd, tycker inte han ser satin ut heller.. Glänser han mycket?

Curlys
0

Eller jo han kan nog vara satin..

Sigriiid
0

Det är han det ^^

Då han var hos oss så var han tydlig rö men sånt mörknar väl lite?

Satin e han helklart enligt mig!

// Emmily

Curlys
0

oki, då är han fel reggad.. för rödögd silvergrå är han inte..

[Tovab]
0

#15 det är Prinsen ;) Annars finns det en exakt kopia av kullen^^ Jag äger syrran Gnutta ;)

Curlys
0

Han kan ju inte vara både rödögd och brunögd :P

Sloj-border
0

#14 (vad bra att du skrev! :D) ååå vad jag vart sugen på att skaffa en chokladtjej för ev senare parning!!!!! <33 xD (men man har ju föräldrar i huset :'( )   hur gammal är det honan och hanen måte vara? :) och man kan inte para alla pälstyper heller va?Obestämd

Curlys
0

Honan ska enligt jordbruksverkets regler vara minst 3 månader, men de är väldigt ungt för en hona. Svenska Hamsterföreningen rekomenderar att honan är 5 månader. Hanen kan man använd tidigare, men före 3månaders ålder brukar de inte fatta va de handlar om.

Eftersom han är satin så ska du INTE para med en annan satin. Bäst är att para långhår med långhår och korthår med korthår. Även om de går att para en långhårig med en korthårig.
Du bör heller inte para honom med en annan bandad. Parar du honom medd en choklad så kan du få bö silvergå, choklad, silverchoklad, rost m.m beroende på va de bär på.

Sigriiid
0

Han e antagligen brunögd då? För svartögd e han iaf inte. Eller var inte som liten iaf… och ögonfärg ändras ju inte? Mörknar möjligen.

Jag ska ändå regga om honom pga pälsen, han hade problem med den som liten och vi trodde att han skulle utveckas till lh men enligt dina bilder så verkar han ju vara en kh =)

// Emmily

Curlys
0

Ja jag tycker han ser ut som en korthårig. Skulle han varit rödögd så skulle han inte ha bruna kindteckningar. Så han är en b ö silvergrå. (Både brun ögd och brun örad) Det är bb (rost genen) som gör att han får bruna kindteckningar och hetta.

Sigriiid
0

Sg bö, de e alltid brun ögda eller? Intressant…

Reggar om honom..

// Emmily

Sloj-border
0

jätte intressant att läsa det ni skriver! jag lär mej jätte mycket nu! tack för alla svar! :D ja det ser ut som han är korthårig, men han har ganska lång päls bakom öronen.. det ser också ut som att han har kolsvarta ögon! :O

Sigriiid
0

Sigrid har kolsvarta ögon men hon e ju sg bö.

Som liten så hade Prinsen inte svarta ögon utan han har bruna. Han såg ut som en liten gris stackarn :P Ful var han den lilla, men det var en "Fula ankungen saga". Därav hans namn ^^

// Emmily

Sloj-border
0

#27 haha vad konstigt ^^ jaa lillgubben! nu är han allafall fin som en dröm!<3

BMEXX
0

Ursäkta om jag slinker in med en fråga här men varför kan man inte para satin med satin eller bandad med bandad?

// Pabblo

Tinwe
0

#29 Om man parar satin + satin blir håren på hamstern så glesa, förstår du? Satin är ju ett hårlag som är "tunnare" om jag inte har fel, och ju tunnare och tunnare det blir, desto sämre och tunnare blir pälsen..

Om man parar bandad + bandad blir hamstern överbandad. Alltså det blir för mycket vitt på hamstern. Har själv en hamster som är Homozygot bandad (det betyder att båda hennes föräldrar var bandade, och att hon är för mkt vit helt enkelt)

På bilden har hon bebisarna i magen, men man ser klart och tydligt att hon är överbandad..

En bandad hamster ska bara ha 1/3 av kroppen bandad.

Rätta mig om jag har fel ang. satin.

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Sunrise
0

#29 Jag tror att det är för att inavelsgraden då blir väldigt hög. Tror det iaf, rätta mig om jag har fel. :D

BMEXX
0

Hehe okej var mest för att en kompis parade en bandade med en annan bandad som jag undrade.. men hon hade tur iså fall för alla vart bra bandad (om man säger så;P)

// Pabblo

UlrikaD
0

#31 Inavel har ju absolut ingenting med färg att göra.

Inavel blir det när du parar syskon med varandra tex. Eller mamma+son osv.

Sunrise
0

Okej. :)

Tinwe
0

#32 Ja, man kan ju ha tur. Wimza (överbandade på bildem ovan) fick en kull och det var bara 2 hamstrar av 7 som fick en bra band endå. :P Det är väl olika, det är en ganska ny regel har jag för mig :)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."