Vad gör man när hamstern dör?
Jag är rädd att min gamlling Totte ska dö i sommar när jag är på läge, mina föräldrar tänker nämligen spola ner honom i toaletten då :/ Vad ska man göra igentligen när den dör?
Samtliga djur (enbart smådjur) som dött här på gården, har även begravts här.
Man kan väl typ lägga de i frysen ett tag… Tror jag…

#0 Varför ska de spola ner honom i toaletten? Den är till för bajs, kiss och toapapper! 
Håller med #3, varför toalätt? det är ett lagbrott tror ja.. Jag har alltid begravt mina djur och tycker att man ska göra det. Man spolar inte ner en vän i en toalätt!
#4 Håller med till max! Jag brukar begrava mina gamla vänner som avlidit i skogen bakom lägenheten där jag bor. Det är fint och inte alls som en toalett! En vän som man haft i över 1 år ska man inte behandla så.. :( Lite respekt får man ju ha
Jag tycker du kan prata med dina föräldrar och komma överens om något bättre alternativ. Så svårt är det inte att gräva en grop.
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
har begravt mina djur bakom min gammla lektuga, brukar vara fint på sommrarna där(4 kaniner, 1 hamster, 1 mus)
_
Toaletten värkar lite konstigt, blir det inte stop, menar man får ju inte spola andra saker där fast som är mindre?
Självklart skulle jag aldrig kunna spola ner en vän i toaletten aven om det gick<3_
Lät lite konstigt ovan men hoppas ni fattar.
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#6 Jag tycker det låter som en mysig plats att bli begraven på :)
/Matilda

Kremera…?
Man kan alltid lämna in för kremering, kostar nog inte mer än 50-100 kr skulle jag tippa på.
En del väljer att förvara kroppen i frysen tills man kan begrava på gården tex.
Ang att spola ner i toan, om vi bortser ifrån den moraliska aspekten, så tror jag faktiskt att det kan orsaka ett stopp. Händer det så blir ni ersättningsskyldiga för det.
Mina ligger i frysen (om de dör när det är vinter) tills de går att begrava i jorden. Visst kan man kasta dom i soptunnan eller så, men det känns bara fel för mej. De ska begravas ute. Gärna på något fint ställe, en äng eller så :)
Som tidigare person skrivit så kan vi å ena sidan strunta i moralen och konstatera att en hamster som blir nedspolad i toaletten, högst troligt kommer att orsaka ett stopp i avloppet detta är något som kan bli dyrt (uppåt 1000kr eller mera) då man blir tvungen att ringa en spolbil för att spola bort stoppet i avloppet. Då känns 10minuter med spaden eller 100kr för kremering som ett vettigare alternativ.
När vi sedan tänker på den moraliska biten så tycker jag det är sjukt hur man kan få för sig att spola ner ett djur som man älskat i toaletten eller kasta det i sopptunnan. Ta en spade, gå till ett fint ställe där inte personer går så ofta och ge ditt djur en värdig begravning. Alternativt kremera det och sprid askan i havet eller på någon fin plats.
Mvh
Mig
Dom kan väl frysa in honom tills du komemr hem från lägret, så dår du själv hitta en vacker plats att begrava honom på, när du kommer hem igen. Men vi kan ju hoppas att han somnar in när du är hemma, så du hinner ta farväl ..
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
be någon anna ta hand om den när du är borta, så kanske de kan ta hand om den när den dött.
Mvh
Mig
Jag har utsett en plats som jag vill att Totte ska ha, under ett äppelträd i morfars trädgård där solen oftast skiner. Det är jättefint, han ska ha gravsten och blommor på platsen och så ska han ha en liten " kista". Kremering är ju inte så miljövänligt, att gräva ner dem är betydligt miljövänligare. Totte som blivit kastad i golvet ( av lillebror) men återhämtat sig och alltid varit världens vackraste och snällaste hamster förtjänar en vacker plats att vila på.
Men jag hoppas fortfarande att han blir 3 år <3
Vilken fin plats du har valt sen när det blir dags för Totte att vandra vidare.
Ja, han är ju viktig för mig. Bamse ( min dvärghane) också, jag skulle aldrig kunna leva utan mina smådjur så därför är det viktigt att dem får det fint när dem dör också. Sen är han ju så fin ( funderar på å ställa ut i vår) med sin långa päls så det är ju inget man vill bränna upp ( folk utifrån tror att han är uppfödarhamster)
( bild på Totte i mitt knä, 5 månader gammal för första gången)
#16 Vilken vacker liten grabb! <3
/Matilda
Tack 

_Då var det ju klart !
( Tycker dock det är hur dumt som hälst att tänka sig spola ner en vänn i toaletten )_
Fast Tottes sista tid är ändå inne, Pälsen har helt förlorat glansen trots att han får extramat varje dag och sandbad, bra Foder. Sen fick han igår en stor nervsmäll i benen, han är trött och mager.
#20 ge extra vitaminer och mer fett.
Mvh
Mig