Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 734 ggr
Achatina
0

Hamsterfunderingar

Har tänkt lite på (guld)hamstrar. Och förmodligen har jag missat viktig fakta i min tankebana men ändå. Så här då…

Hamstrar kommer från Syrien lr liknande länder.
De kommer från torra varma områden, kanske rent av öken(?)
De är nattaktiva men till skillnad från de flesta andra nattdjur har de inte stora ögon i förhållande till resten av kroppen (jämförelsevis med ex. jaculus jaculus).
Om nu hamstrar kommer från ökenområden så är det nästan lite konstigt om de inte klarar av svalare > kyligare temperaturer. Eftersom öken / halvöken kan bli väääääldigt kalla nattetid. Och de är ju som sagt nattaktiva.

Kommer egentligen inte längre än sådär. Men jag har en fråga också xD Om någon vet hur stort revir en guldhamster i det vilda har. (Om det nu finns kvar vilda guldhamstrar?)

[PixelMollan]
0

Bygger inte hamstrar gångar under jorden? Kanske varmare där.

Flikka
0

Jag tror hamstrarna man har här hemma inte är så lika dom som bor i syrien :D dom är är nog framavlade till något så det inte finns kvar att dom tål kylan :D eller vad vet jag :D

Racso
0

Dom hamstrarna i Sverige som är födda här och allt. Dom är ju såklart vana vid temperatur och sånt. Doms liv är helt förändrade här i Sverige. Och vissa hamstrar är aktiva på dagen, kanske ovanligt men min dvärg är det Flört

Asa-N
0

Alla hamstrar är inte från ökenområden. Det finns turkiska hamstrar, kaukasiska hamstrar och flera sorter till.

Nicolina
0

Jadu, de där tankebanorna har jag också haft utan att kunna lösa gåtan….

#2 & 3
Det där stämmer inte riktigt, visst kan lite ha förändras men inte så mycket som ni tror. Djur är otroligt väl anpassde till de miljöer de lever i och det ändras inte så lätt i grunden, klart de har anpassats till de liv de lever i fångenskap men grundinstinkten finns kvar.

Dvärghamstrar och Guldhamstrar är dessutom två vitt skilda arter, så jämför inte deras levnadssätt för då blir det fel ; )

Achatina
0

#1 Jo men det är ju dagtid som de befinner sig där, om de är nattaktiva då. För Syrien dagtid bör ha en äckelhög temperatur xD (Syrien ligger söder om Turkiet, bredvid Irak, ovan Jordanien och Saudiarabien). *kollar på googlemaps* Typ hela Syrien är öken o.O…

#4 Finns det olika former av guldhamster då? För guldarna är väl ursprungligen från Syrien (de heter ju iaf syrian hamster på engelska).

Asa-N
0

#6 Det var ju precis det jag skrev, det är olika arter av guldhamster. Alla är alltså inte från Syrien utan det ´finns t.ex.

Syrisk Guldhamster
Kaukasisk Guldhamster
Europeisk Fälthamster
Turkisk Guldhamster

Ja det finns flera ändå :O)

Geishas
0

Den syriska Guldhamstern bodde väl på stäppen och visst gräver de gångar. Man vet ju inte om det finns några syriska guldhamstrar kvar i naturen då de är ganska svåra att hitta.

Helena1978
0

Guldhamstrar gräver gångar som kan sträcka sig ner till 2,5 meter ner i jorden.

91Marran
0

gångarna de gräver leder ner till tre rum, mat, toa och sovrum. de gräver massor av gångar.

Mvh
Mig

Helena1978
0

Hittade en gång en sajt som visade vilda guldhamstrars gångar etc i genomskärning, men hittar tyvärr inte tillbaka till den. Finns annars en bild i boken "Skaffa hamster".

91Marran
0

#11 en mycket bra bild. :-)

Mvh
Mig