Akut hjälp!
Gnutta rymde inatt. Gnagde sig ut buren.. -.-' När jag hittade henne hade hon hittat en chokladbit. En såndär liten från Marabou. Det lilla på kanten gnagde hon i sig. Min fråga är då, ska jag åka in till vet.? För andra djur är ju choklad ganska farligt. :/ Det hon har ätit blev ju mycket för henne..Hon är 5 veckor o några dagar.
Ska jag åka in till vet, elr göra nått annat?
Tacksam för snabba svar! :)

Ser du något med hamstern som den inte gör i buren?
Asså att den beter sig annorlunda?
Jag skulle åka in till vetrinären genast , för att även om det inte märks på hamstern utifrån så kan en choklad bit fassnat inne i hamstern tillexempel i magsäcken.
Jag skulle försöka hitta en öppen veterinärklinik snarast, och iallafall ringa och fråga. Så där mycket choklad är absolut inte bra för en hamster, speciellt inte en unge som jag har för mig att din är?
Kakao innehåller teobromin som många djurarter är känsliga för, jag vet inte något specifikt om just hamstrar och choklad. Men det är garanterat inte bra.
Från giftinformationscentralen: "Symtom kommer som regel efter 4-24 timmar. Kräkningar, buksmärtor, törst, inkontinens, skakighet och rastlöshet, riklig salivering och hjärtklappning är vanligt. Vid större mängder kan allvarligare symtom tillstöta." Detta gäller dock först och främst hundar och katter, men kan tänka mig att hamstrar också kan få dom flesta av dom.
Värd på Choklad iFokus
#1 hon har lagt sig o toalätten, något hon aldrig har gjort förut.. :/ Är jätte orolig för henne.
#2 okej, ska försöka genast! Bor ju i sundsvall o det är inte så många kliniker här. Bara 2 stycken tror jag..
det är inte öppet
Båda hänvisar till djursjukhuset i strömsholm. Men det ligger ju flera timmar härifrån
jag bor ju i Sundsvall.. :/
Något annat som kan hjälpa?

Ser du något i avföringen?
beter h*n sig på något konstigt sätt?
Undersök hamstern!
#2 vad betyder inkontinens?
#5 näe, inget konstigt där. Hon är trött, men det är ju morgon nu också i försig… Det hon har ätit ät det som är försvunnet längst ner till vänster i hörnet ;) Men dte blir ju ganska mycket för en sån liten hamster. Vet du något man kan ge dom för att underlätta matsmältningen elr nått? Dom kan ju få smärtor o sånt där. Kanske te?
tack för alla svaren! Någon som har något tips på vad jag ska ge henne? Elr ska jag ta bort maten helt?
Du kan ju alltid ringa en veterinär och fråga dem de frågor du har, de vet ju bättre vad du kan göra för din lilla vän.
#8 alla har ju stängt :/ har ringt runt hos olika, men alla är stängda. Men hon verkar rätt ok. Visar ingen symptom elr nått :)
Du kan jue ringa till ngn vet. klinik som har jour för att fråga om råd, den behöver ju inte ligga nära bara för att få svar på dina frågor. T.ex smådjurskliniken i Gbg :http://www.smadjursakuten.se/default.asp
#10 har ringt till en jour. Dom sa att jag skulle hålla koll på henne ifall hon verkar beté sig annorlunda. Så skulle jag ringa ifall det blev något. :)
TACK så mkt för all hjälp!
Som jag förstod det så åt hon inte upp den högra halvan av kakan, utan bara nere i det vänstra hörnet?
Ojoj! Hoppas att det går bra! Busiga lilla dumtjej…
Bra att du ringde vet och frågade hur du skulle göra, håll henne under uppsikt… Lilla gumman:(
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
HUr mår hon?
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
hmm,, har bara ögnat iggenom tråden. Men kan en sån liten bit verkligen vara sååå skadlig? Jag förstår att man blir orolig, visst! Men jag har varit med om större choklad doser som (turligtvis) inte varit någon fara. .
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

det är mörk choklad som är farligast för djur.
ju högre kakaohalt en choklad innehåller desto farligare.
det som kan ske är hjärtklappning, sömnighet,dåsighet,de djur som kan kräkas kräks om de får i sej för mkt,diare,darrighet,skakningar,vinglighet,kramper och dödsfall kan ske.
den mesta choklad som djur oftast får i sej är ljus choklad och den innehåller mer mjölk och annat som den är utblandad med och alltså inte lika farlig.
låt din hamster sova ut och se till att den har tillgång till vatten och nån grönsak som innehåller mkt vätska tex gurka.
# Alla :)
höll stenkoll på henne men ingen syptom eller nånting. Skulle upp o mysa och var helt som vanligt. Har nog fått hem en liten superhamster eller nått :P Trodde ju att hon skulle dö! Hon fick inte hjärtklappning heller. (snarare jag som satt med klappningar) Kollade till henne nu på morgonen och då står hon och vill komma upp. Jag fattar inte att ingenting hände :O Bra såklart men nu lär hon sig ju ingen läxa ;)
Ja precis, hon åt bara upp det längst ner till vänster. Inte den stora biten till höger ;) Hon fick gurka o lite ljummet te. Fick även äta lite torkadade persiljestjälkar som hjälper matsmältningen :) Mår prima nu och skuttar omkring på datorn :D Tack för all hjälp!
Slänger in ett julfoto på Bustjejen ;)
"det som kan ske är hjärtklappning, sömnighet,dåsighet,de djur som kan kräkas kräks om de får i sej för mkt,diare,darrighet,skakningar,vinglighet,kramper och dödsfall kan ske."
Fyy bubblan,, ,låter verkligen inte som något man vill råka ut för.. man ska nog ha turen på sin sida!
Skönt att lill tjejen klarade sig! 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
He he gullunge, var väl less på att du har gått runt och smaskat på choklad hela dagen så hon bestämde sig helt enkelt för att ta en liten tugga själv;P
Tur att inget hände:)
// Pabblo
#18 Jotack! Lilla super hamstern här hemma. Hon klarar verkligen allt.. *pust* Lite synd dock att hon inte lärda sig en läxa. Satt med henne i soffan förut. Bredvid satt brorsan och åt choklad. Hon stannade, ställde sig på baktassarna o satte sen fart mot brorsan som räddade sin chokladbit x) Hon fick inte i sig något då. En riktig liten Fighter är min lilla tös :')
#19 hehe, fast jag visste inte ens att den chokladbiten låd där :P vi hade lockat in Åsnan med lukten av choklad för 3 veckor sedan.. Så jag hade ju totalt glömt bort att det låg där. Men min lilla bustjej hittade den såklart ;)
Tur o oturen skulle jag tro att det var mjölkchoklad hon fått i sig och inte 70% choklad. Choklad är inte bra för något djur.
#21 jo precis. Det är mjölkchoklad. Och jag vet att det inte är bra. Men hon mår bra och fick inga bieffekter alls ;)