Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1355 ggr
ilovemyhamster
0

hamster med "anfall"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej , det är så att min hamster har fått några "anfall" när den har vart uppe hos mig i famnen , och jag vet nt om den har fått det när den är i buren också me iaf  , när den har fått "anfallen" så har den vart helt pigg innan , å sen  så stannar den upp helt plötsligt å bara stirrar å darrar ytterst lite. Sen ringde min mamma eftersom jag bara äe tolv år , så ringde hon veterinären å undra va det kan vara , å då sa veterinären att det kan vara antingen att den får epilepsi anfall eller om den har en hjärn tumör? å då undrar jag om det är någon som har en hamster som har gjort ungefär samma sak? annars må hon bra inga andra problem med ätingen elr så!:D

hejdå!((:

på bilden är min sööööta hamster frö efter en liten tvättning i handfatet,      kan hamstrar bada?

på bilden är det min hamster som

Anfa
0

Vet inte hur det är med "anfallen" men jag kan ialla fall svara på badfrågan :) Man ska undvika att bada hamstrar eftersom de kan bli förkylda om det blir kalla. De kan tvätta sig själva med en skål chinchillasand i buren :P

Tinwe
0

men så gör mina hamstrar med ibland? de stannar upp när de springer för att lyssna på nått ovanligt ljud de råkade höra? eller kan du beskriva lite mer? :S

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

91Marran
0

Bada går bra men inte för ofta. skaffa en fågelautomat som vatten behållare till buren, så kan den tvätta sig själv genom den :-D

Mvh
Mig

UlrikaD
0

Man ska överhuvudtaget aldrig bada en hamster.

Hamstrar är ökendjur från början och gör sig rena genom att bada i Sand.

[Hamster95]
0

Jag tycker man inte ska bada något sällskapsdjur. Jag hade en kanin för ett par år sen som en dum " kompis" badade x antal gånger både i småbarnsplaskdammen i parken och handfatet. Min kanins inre organ fylldes av vatten, hela han var vattenfyld och han var en hårsmån från döden. Veterinärena fick "tömma" honom med nålar. Han fick sen gå på medicin 2 månader efteråt.

Mina hamstrar har tillgång till varsitt sandbad i buren hela tiden.

MajaL
0

#5 Fy vad hemskt! Men vad då, hur kom vattnet in i kaninen, "dränkte" personen kaninen i vatten, alltså doppade huvudet och allt?

Kaniner kan ju behöva bada om de är dåliga i magen, men bara i lågt vatten, så man precis kommer åt att bada vid svansen.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Tovab]
0

säger samma sak som #2. Min gör också så ibland o sen springer hon glatt omkring igen :) Dom stannar ju upp för att hära ljud och kolla läget ;) Jag har ju en kanin i samma rum som börjar låta ibland. Då stannar min hamster o luktar o sånt :) Inga hjärntumörer eller epilepsianfall här inte ;D

MajaL
0

Ofta jämför veterinärerna små djur som de inte alltid vet och kan så mycket om, med hundar och katter.

Hade din hamster varit katt eller hund så hade det kunnat vara det veterinären sa. Kan ju vara det nu med kanske, men vill bara informera om det. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Hamster95]
0

#6, Ja ungefär, huvudet var ovanför vattenytan

Zheverez
0

ett litet svar som inte har med frågan att göra direkt.

måste ni bada era djur av nån orsak så tänk på att de inte ska ha vatten i öronen. många djur har svårt att få ut vattnet och kan sen få öroninfektioner som inte upptäcks i tid vilket lett till att djur avlidit.

har man för hög vatten nivå kan djuret få i sej kallsupar när det i panik försöker fly. hamnar vattnet i lungorna kan det ge lunginflamation.

så bada era hamstrar varsamt och bara i nödfall.

91Marran
0

#4 jag har "forskat" fram fakta om en hamsterart som lever där det är våtare klimat. fast vår tama kanske inte härstammar från den.

Mvh
Mig