tunn och gles päls
min egenuppfödda LH svarta skp hona har fått väldigt tunn och gles päls….
har uppmärksammat att hon fått tunnare päls på sista tiden, men inte tänkt så värst mycket på det, hon är 1.5 år gammal och pälsen håller sig ju inte alltid lika fluffig och fin som när dom är ungdomar :)
dock upptäckte jag i eftermiddags att hon hade i pricnip en kal fläck i nacken (vilket hon inte hade imorse)..
hon har blivit mer "hårlös"/gleshårad och jag undrar, kan det ha med hennes nyaste leksak att göra?
hon har en lekställning i sånt dära barkigt material som har ett hus nederst, sen lite stegar och gungor och grejer på olika våningar och hon är på o klättrar o grejar i den och bakom den och runt den och på den och gnager på den.. kan det vara avskavt eller tål hon den inte? hon är pigg i övrigt och hon är inte röd eller kliig i huden…
har tyvärr inga bilder jag kan visa, min dator är på lagning så jag lånar dator hemma hos mor o bror :P
Hur ser det ut nu?
Det är alltid svårt att säga va hårbortfall beror på.. Visst kan det vara den nya leksaken, men då tycker jag personligen att det borde skavas på fler ställen än bara i nacken.
Jag fick samma problem, fast med en KH och det syntes väl, trodde även att det var pga leksak. Tog honom till veterinären och han hade fått kvalster.. Antagligen pga någon större okänd sjukdom.. Fick medecin i några veckor och nu är allt bra igen! :) Ta bort leksaken då? Hjälper det inte så blir det väl veterinären? :/
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."