Hamsterungar som kissar massor?
Hejsan! Jag börjar bli fundersam här. Är det normalt att hamsterungarna kissar på en så gått som varje gång man plockar ut dem ur buren?
Eller kan det vara något som är fel?
Tacksam för svar!
Sen bits de också, de tar verkligen i. Lite till och de går hål i skinnet. Varför gör de så?
Jag har upplevt hamsterungar lite som hundvalpar, kissar varje gång de ätit eller sovit tex.
Att de biter på sig är nog antagligen för att du luktade intressant och de måste ta sig en tugga för att se om det var nåt smaskens eller inte ;)
Okej. Hoppas det. För ingen av föräldrarna bits. Så det vore skumt om de skulle bli sådana tuggiga monster :O
Det är rätt vanligt att små bebisar kissar ofta, och ibland även när man har dom uppe i handen.
Har dock aldrig varit med om att någon bitit genom skinnet. Dom kan små bitas men aldrig så det går hål.
Än så länge har det inte gått hål, väntar bara på att det ska ske. Men om det är som ni säger så behöver jag inte oroa mig (:
I min första kull hade jag handen nere i buren och alla ungarna klängde och ville upp på handen. Dom "bet" också tag i fingrarna, så nu gör jag sällan så längre ;) Fast dom slutar när dom blir större som tur är.
Alla mina hamsterungar har "bitits", och jag har fått både kiss och bajs på mig under hantering. 
Som imasy säger så är de som hundvalpar/kattungar att de kissar ganska ofta. Efter sömn, mat, lek och även lite där emellan.
Även att nafsandet är deras sätt att lära känna världen, om det de undersöker kan tänkas vara ätbart eller ej. ;)
Om du tittar på dem när de leker så ser du nog att de nafsar en hel del på varandra, de har det roligt men leken är viktig (i det vilda), för hamsterungarna lär sig hur de ska göra ifall de, i vuxen ålder, kommer stöta på en annan hamster (fiende) som börjar bråka med dem.
Om man kollar mer nogrannt när de leker med varandra så kan man se att om en biter för hårt i en annan, så skriker den andra ungen till och då slutar bitandet, rätt fort brukar de börja om att leka igen (oftast den som skrek som brukar börja om, "Det är ok! Vi fortsätter!").
Jag kan tänka mig att ungarna inte heller har helt bra motorik ännu, och därför har lite svårt att förstå vad för bett som är "okej"/för hårt, utan tränar upp den med just dessa lekar. :)
Du kan blåsa lite på ungarna så fort de nafsar, det gillar de inte och brukar då lära sig rätt snabbt att man bara leker dessa lekar med syskonen. ;)
Visserligen så har jag bara haft en kull med just hamstrar- men har aldrig varit med om varken kissande-eller bajsande,, sikken tur ja haft. Vad gäller "bitande" så tycker jag man skall skilja ett bett- från en bäbis som nafsar. Bäbisar smakar på det mesta, allt ifrån fingrar till mat.. det är ju deras sätt att ta reda på vad det rör sig om. Så att "de verkligen tar i" kan jag inte riktigt tro på
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_