Para Chicko!
**Min hamster heter Chicko, är född 11/9, alltså är han 3 månader gammal. Jag vet att jag inte ska para honom nu, men sen när han blir tillräckligt gammal och har mognat till sig. Kanske om någon/några månader vill jag åtminstone pröva…
Men då är frågan, får pappan ta mycket ansvar om barnen sen?
/MoasChicko.**
Är det en guldhamster eller dvärg?
1#: Ja det är en guldhamster.. Sorry att jag glömde skriva det!;)
Okej då är svaret lätt. Det enda pappan kommer behöva göra är att para sig med honan. Sedan sköter honan resten. Pappan ska alltså inte sitta med honan efter parningen. Då blir det bråk och det slutar troligtvis väldigt illa. :)
Sen är det bra om du vet vad han har för färg då man inte ska blanda färger hur som helst. :)
4#: Han är Normalfärgad. :)
Okej, men då kan man para honom med i princip vilken färg som helst :)
Amen vilken tur att höra att det funkar! Tack 6# :D<3
Men en guld hane är godkänd att avlas på redan vid 2 ½ månad ;)
Honan ska dock vara, rekomenderad ålder då, 5 månader :)

Rekommenderar dock att du läser på ordentligt om avel innan. Finns mycket att lära sig.
Och det allra viktigaste att veta från början är ju tex att guldhamstrar är solitära djur och absolut inte får bo ihop.
Om det inte är en mamma med sina bebisar såklart.
Precis som #9 säger, läs på mycket innan, så att du inte gör några misstag. Det finns väl inte så mycket pappan gör när det handlar om guldar, men lär på iallafall;)
9#: Jag vet. xD Men alltså jag menade.. Går det att pappan får bestämma namn och så med? Och jag vet att man inte kan ha flera guldisar tillsammans nej.. Jag har nämligen haft föredrag om hamstern i skolan, så jag har ju läst på en hel del om hamstrar.. Men var lite osäker om det verkligen stämde att man kunde para dem vid 3 månaders ålder? För i min fakta stod det att dem i bland inte riktigt vet hur dem ska göra.. :S
Lånar du ut din hane för parning så äger inte du några rättigheter till kullen på så sätt. Ofast så brukar hanens ägare tex få första tjing på en unge ur kullen, som man får gratis somtack för lånet.
Jag läste i din andra tråd att du har haft honom i 2 månader och han är fortfarande inte hanterbar. Jag tycker du också ska ta dig en funderare och tillåta dig själv att vara kritisk och överväga hur pass bra temperament han har, och om detta är något du vill föra vidare?
En hamster är ju ändå ett socialt djur, och får man bara hantera dem brukar de (iaf de jag har haft) oftast vara hanterbara inom en vecka. Och då menar jag hamstrar som kommer typ från zoo.
12#: Men alltså du… hamstern jag har är handtam, bara det att den inte gillas att klappas. Annars går det att hålla i honom och så!
Du skrev ju i din andra tråd att han bara springer iväg och gömmer dig och tillochmed anfaller dig? Är det verkligen ett beteende du vill föra vidare?
På vanliga djur som hamstrar som får så stora kullar finns det redan på tok för många kullar som tagits utan någon mening, det finns fler djur än vad det finns villigare ägare… Så ska du avla så är det ju bättre att du köper ett välhanterat djur med bra gener direkt från en uppfödare, tex ett djur från en zooaffär vet man aldrig vad det bär på och som sagt får hamstrar stora kullar snabbt.
Och om du bara haft hamster i 2 månader, är du säker på att du redan ska börja beblanda dig med avel? Ifall du bestämmer dig för att göra det så se till att den som har honan är mycket erfaren hamstermänniska som vet hur hon tar hand om kullen på bästa sätt.

Håller helt med här. Du skrev i en annan tråd:
Min hamster är fortfarande skygg, och jag har haft honom i två månader. Jag har nu precis börjat kunna sträcka in hamstern utan att han biter.. Men det som är problemet är att jag inte kan klappa honom. Bara när han äter! Annars springer han undan eller anfaller mej..
Det är absolut ingenting man vill föra vidare i avel. En hamster är ju ett barn-djur till stor del. Den ska kunna hanteras, gosas med, klappas på utan problem.
Personligen föder jag enbart upp djur med stamtavla men det är ju många som parar zoo-djur också.
Men de som gör det avlar förhoppningsvis enbart på lugna och trygga individer.
Det är enkel genetik, det som föräldrarna bär på går i arv helt enkelt.
Visst kan djur som inte varit i fångeskap länge vara svåra att tama snabbt som jordekorrar och andra ovanligare smådjur, de är ju nervösare av naturen pga att de just inte varit i fångeskap lika länge som tex en kanin, men jag tycker att hamstrar, kaniner, marsvin, råttor och andra djur ska vara lätthanterliga ända från första veckan man har dem. Bits dem det minsta eller så tycker jag inte de är värda att avla på. Just för att det redan finns för många kullar som är oseriöst tagna.
14#: Gäller bara när jag försöker klappa honom. Men när vi tar upp honom är det inget problem.. :)
Även om du kan lyfta upp honom och så, så gör han ändå utfall emot dig.
Tycker väl egentligen inte att det spelar så stor roll på varför han gör det, om det är för att du försöker klappa honom, ge nytt vatten, ge en grönsak etc.
Grejen är ju mer den att han GÖR det, för en sak som är helt normal. Visst har jag kunnat skrämma nån av mina genom att klappa dem och de inte har sett att det har varit jag. De har då ryggat tillbaka lite, men de har ju aldrig bitit även om de blivit rädda.
18#: Okej, tack! Då vet jag.. :)
Eftersom att du har hanen så kommer ju inte du har lika stor roll i själva kullens "utvecklingsgång" med hantering osv, det är ju mer som Imasy sa, att du isf kan få "första tjing" på en hamsterbebis.
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."