Doftkörtel
Min ena dvärghamster har lite problem med sin doftkörtel (som sitter mitt på magen). Han har haft det sedan vi köpte honom i september. Han är nu 4 månader gammal.
Innan har han haft lite gulaktig massa på körteln som vi har fått försöka tvätta bort med natriumklorid och tops/bomullsrundlar.
Idag när jag tog upp honom märkte jag att den hårda massan (ca 1 mm i diameter så ingen jättemassa) har fallit av och istället är han ljusgul över hela magen och lite tovig i pälsen. Verkar som att något har vätskat sig över hans mage och sedan torkat..
Är det någon som varit med om detta tidigare? Är glad för alla tips och idéer.. =/
Vill bara påpeka att det förhoppningsvis inte var natriumklorid ni gjorde rent med, då natriumklorid är vanligt salt. :P
Angående doftkörteln så skulle jag ha rådfrågat en veterinär så det inte är nån infektion. Infektioner sprider sig jättefort i då små kroppar.
Lycka till!
// Sofia

Tack!
Jo, natriumklorid var ju precis vad det var. Koksaltlösning. Det är bakteriedödande och har man det lite ljummet så mjukar det upp och gör rengöringen väldigt effektiv. Vill inte använda något starkare på en så liten hamster.
Pratade med vår veterinär som precis som du säger sa att det är mycket viktigt att man håller det under uppsikt så att det inte blir en värre infektion.
Nu är han iallafall helt återställd och magen är mjuk, ren och vit igen =)
Skönt!
Dog! Snacka om att jag inte tänkte då. Självklart kan man använda koksaltlösning. Min hjärna kopplade nog inte när jag läste. Sorry! Vad bra att det gick över iaf :)
// Sofia