Akvariesand till toa/sandbad?
Vad tror ni? Skulle det kunna funka?
Vad ær det man ska leta efter, finkornig? ej dammig? klumpbildande?
Jag har inte kollat på hur just den typ av Sand skiljer sig från kattsand m.m, finns sækert olika också..
Men ja, tacksam før svar!
(Ursækta de konstiga æ, ø, jag ær i Norge och hælsar på)

Med stora stenar så är ju risken att de klämmer de små fossingarna, spec tårna ligger ju dåligt till.
finkornig Sand funkar bra till bad tror jag =) jag har typ sån som fiinns på badstranden till min hamster mellan varven.
Till toasand så är det bättre med kattsand, det absorberar och luktar inte alls lika mycket! Jag har ever clean och den funkar kanon! 6 kg förpackning, kostar ingenting i längden =)
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

Klumpbildande kattsand kan vara otroligt farligt för en hamster ifall de äter den. Och de smakar ju gärna på allting.
Vanlig tvättad sandlådesand som man köper på byggvaruhus kostar ca 50kr för 20kg.
Sen finns ju vanlig hamstersand som man kan köpa i lösvikt på zooaffärer.
Till sandbad funkar chillasand jättebra.
Hamstersanden är precis likadan som kattsanden ju? Men bra mkt dyrare.. :P
Vad händer/kan hända om de äter den? Sväller i magen eller är det ngt ämne i det som de inte tål?
// Emmily

Om det är klumpbildande kattsand så blir det som cement i magen när det blandas med magsafterna. Då dör hamstern.
Billigare än sandlådesanden kan man ju knappast komma undan iallafall.
Hamstersanden e ju
likadan ? De som säljs i små
förpackningar och typ
kostar 24 spänn.
Vart har du fått den faktan ifrån att det skulle vara skadligt? Eller det känns ju inte direkt nyttigt för någon att äta det men jag.tänkte om det fanns en artikel alt en diskussion omdet någonstans?
Men har det hänt att någon har ätit den?
Risken att de smakar på det känns ju rätt liten (har själv råkat få i mig några korn vid ngt tillfälle och det smakar inte spec gott, hemskt faktiskt) och man tar inte direkt en tugga till. Om de nu smakar på ett korn så kan det knappast bli någon skada?
Vi har haft den sanden till våran hamster och hennes två kullar men aldrig sett (nej jag vet att man inte ser allt) någon som ens sett ut att tänka tanken.
Badsanden funkar ju inte som kiss Sand. Det luktar ju som bara den direkt…
Vi har en skål av varje i buren och Sigrid "går" ej i badet.
// Emmily

Det har skrivits här inne förr angående klumpbildande kattsand. Kommer dock inte ihåg av vem.
Vad man använder är ju självklart upp till var och en.
Men sandlådesanden klumpar sig ju inte, är helt ofarlig och otroligt billig. För mig är det då det bästa alternativet.
Och som sagt, chilla-sand används inte i toa-lådan utan enbart som badsand.
Det finns ju även icke klumpbildande kattsand också. Tror förvisso inte att EC har icke klumpbildnade?
Man använder inte klumpbildande till små kattungar heller, just för att de kan tugga i sig det.
Jag har väl aldrig smakat på kattsand, så jag kan inte uttala mig om dess smak. Jag skulle heller inte finna någon delikat smak i att tugga på plast, gummisnoddar, skitiga strumpor, gamla matrester, papper från klädrullar etc, men mina katter har en fabless för äckelsaker ;)
Så gillar man svettiga strumpor kan jag nog tänka mig att smaken på kattsand inte är så stor skillnad? Kanske till och med godare? ;)

Jo hade tænkt mig finkorning akvariesand, men jag får væl gæmføra i verkligheten, något enklare att avgøra då!
#8 Haha ;) Mums!
Så de flesta har alltså två oliks sorters Sand till toa och bad?
Funkar sandlådesand till toan också? Eller vad anvænder ni till toa? och vad till bad?

Som jag skrev så använder man inte sandlådesand att bada i utan bara i toalådan.
Chilla-sand till bad.

#10 Okej, bra då har vi rett ut det ;) Ett steg nærmare hamster då før min del!